"משבר הקורונה אינו צריך להביא החרגות קיצוניות הפוגעות ומפלות אזרחים על רקע גילם". כך כתב ח"כ גדעון סער למפקח על הביטוח, משה ברקת, לאחר שאתמול (ג') נחשף כי חברות הביטוח לנוסעים לחו"ל מסרבות לבטח נוסעים בני 60 ויותר. הידיעה גרמה להתמרמרות רבה בקרב בני ובנות הגילים האלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפנייתו של סער למפקח הוא כתב: "לא ניתן לקבל דבר כזה. יש לתת מענה מיידי לסוגיה ולמנוע אפליה בפוליסות". סירוב חברות הביטוח לבטח בני גיל 60 ומעלה נובע מהרצון לצמצם סיכונים ותביעות בזמן הקורונה. קבוצה זו נחשבת בעלת סיכון גבוה יותר לחלות קשה, אם כי עיקר הסיכון הוא בגילאים מעל 75.
מבוטח שנדבק ואושפז בחו"ל, במיוחד מחלקת טיפול נמרץ, פירושו תביעה מול חברות הביטוח בסכומי גבוהים מאוד, שיכולים אף להגיע למאות אלפי דולר. לכן, מעדיפות החברות לבטח כעת רק גילאים בקבוצות סיכון נמוכות יותר. יחד עם זאת, לא ברור אם מדיניותן מותרת, במיוחד על רקע חוק צרכני האוסר על אפליה במוצרים ושירותים.
מהמפקח על הביטוח נמסר: "רשות שוק ההון והביטוח בוחנת מול חברות הביטוח את ההתאמות שהן רוצות לבצע בביטוחי נסיעות לחו"ל עקב הקורונה, תוך דגש על זכויות המבוטחים. הרשות בוחנת גם את הנעשה במדינות בעולם".
החברות מצמצמות סיכונים
כאמור, אתמול נחשף כי חברת פספורטכארד תשיק פוליסות שישווקו החל מ-10 באוגוסט, ולפיהן אנשים מעל גיל 60, הנחשבים לקבוצה בסיכון גבוה, לא יבוטחו. גם נסיעות ל"מדינות שחורות" כמו ברזיל וארה"ב, בהן רמת התחלואה גבוהה, לא יכוסו.
מחיר הביטוח נקבע עד כה על פי טבלת תעריפים קבועה, אך כעת יתומחר באופן דיפרנציאלי בהתאם למדינת היעד ולמצב הבריאותי של הנוסע. תעריף למדינה ירוקה יהיה נמוך יותר משל מדינה אדומה. בגלל המהירות שבה משתנה מעמד מדינה ירוקה לאדומה ולהפך, רק בסמוך לטיסה ניתן יהיה לדעת את התעריף הסופי.
הביטוח לא יכסה החזר כרטיס אם הנוסע נאלץ להיכנס לבידוד לפני הטיסה בלי שאובחן כחולה, וגם לא החזר הוצאות עקב ביטול שירותי תיירות (טיסה, מלון וכו') על ידי הספק.
מה כן תבטיח הפוליסה? כיסוי רפואי מלא במקרה הידבקות בקורונה; כיסוי הוצאות הארכת שהות כתוצאה מדרישה לבידוד בחו"ל; הפסד הוצאות במהלך הנסיעה על רקע בידוד או אשפוז; ביטול נסיעה כתוצאה מהידבקות, אשפוז או סירוב חברת התעופה להעלות נוסע למטוס בגלל חום; שירותי "טלמדיסין" שיאפשרו טיפול והנפקת מרשמים במלון; והשלמת תרופות למחלות כרוניות עקב הארכת שהייה בחו"ל.
לדברי נשיא החברה, אלון קצף, קפריסין, גרמניה, גיאורגיה ותאילנד מוגדרות כמדינות ירוקות, ארגנטינה, בוליביה, אנגליה ושוודיה כאדומות, וברזיל וארה"ב כשחורות.
כמה זה יעלה?
אדם בריא בעשור הרביעי לחייו שיטוס לשבעה ימים במדינה ירוקה ישלם כ-10 דולר ליום, בעוד שאם היעד יהיה מדינה אדומה זה יעלה כ-20 דולר. "מבוטחים הסובלים ממחלות רקע יידרשו לשלם סכום גבוה יותר", הוסיף קצף.
פספורטכארד כבר טיפלה בחודשים האחרונים במבוטחים שנדבקו בנגיף, בהם ישראלי בשנות ה-40 ללא מחלות רקע שהגיע לבית חולים בארה"ב במצב קשה. אשפוזו למשך שבועות ארוכים בטיפול נמרץ עלה לחברה כ-715 אלף דולר.
"הטיפול הממושך בחולי קורונה מתורגם להוצאות רפואיות בסדר גודל שטרם הכרנו. על פי נתוני החברה, אשפוז ממוצע של חולה קורונה אורך כ-30 יום, ועלות יום אשפוז בארה"ב בטיפול נמרץ היא כ-13 אלף דולר", מסביר קצף. "לכך נלוות עלויות אשפוז במחלקת שיקום נשימתי למשך שבועיים נוספים בסך 195 אלף דולר והטסה רפואית לארץ בתנאי טיפול נמרץ בעלות של 153 אלף דולר".
כלל ביטוח, המבטחת של קופ"ח כללית, לא מבטחת בני 60 ומעלה, ונוסעים עם מחלות רקע (סוכרת, מחלות לב וכו') יוכלו לרכוש ביטוח רק אם יוכיחו שבחצי השנה האחרונה מחלתם הייתה יציבה. יש גם שונות בתעריפים: נוסע בן 35 בלי מחלות יחויב ב-3.6 דולר ליום, ואילו חולה בן 55 ללא מחלות רקע ישלם 6.9 דולר ליום. בן 55 עם מחלות רקע ישלם 9.6 דולר ליום. הביטוח תקף ל-10 ימים בלבד.
לפי שעה הרי שכבר כעת ניתן לרכוש למשל ביטוח נסיעות שמכסה גם קורונה, שמציעה "קבוצת אמסלם טורס", המשווקת את הפוליסה של חברת שירביט, בעלות שנעה בממוצע בין 3-3.75 דולר ליום במדינה ירוקה, לאדם בריא עד גיל 85 (ביטוח זה אינו כולל כיסוי לביטול נסיעה לפני תחילת הנסיעה וגם לא מוכרים ביטוח כרגע ליעד כמו ארה"ב).