אתם דוחים כבר שנים את החלפת גופי התאורה בבית לכאלה שמתאימים לנורות לד? אין לכם עדיין טיימר לדוד החשמל? מתעלמים מנזילת מים שמרגישה לכם זניחה, אבל יכולה להגיע לכדי עשרות ליטרים ביום? דווקא בימים אלו של הידוק חגורות, הנה עוד כמה דברים שכדאי להיות מודעים אליהם. במדריך הקודם הרחבנו בעיקר על מכשירי חשמל במטבח ועל מכונות ומייבשי כביסה. זהו החלק השני בסדרה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

חשמל: אתם בודקים דירוג אנרגטי?

רכשו מכשירי חשמל עם דירוג אנרגטי גבוה. הדרך הכי חסכונית להשתמש במכשירי החשמל שלכם, היא לקנות אותם מראש כשהם בדירוג אנרגטי גבוה.
גם אם זה יעלה לכם מעט יותר בשלב הרכישה, הרי שאת ההפרש ממילא תחסכו לטווח רחוק בהוצאות חשמל מופחתות. כיום, ממילא הפערים לא כאלה גבוהים בשלב הרכישה, ובעיקר מצריכים מכם מודעות, כשאתם מול המוכר בחנות. הדירוג האנרגטי מסומן בצורה מאוד ברורה וקלה להבנה, פשוט בדקו אותו מראש. דירוג A מבטא את רמת היעילות האנרגטית הגבוהה ביותר.
מה מחובר לשקעים שלכם? בדקו שאתם לא נוהגים להשאיר מטעני חשמל בקביעות בשקעי החשמל, אלא רק כשאתם עושים בהם שימוש. כמו כן, הימנעו מהטענת לפטופ, סמארטפון, טאבלט או כל מכשיר חשמלי, מעבר לזמן הדרוש למילוי הסוללה.
נקו את הפילטרים: ישנם מספר מכשירי חשמל בביתכם, שכוללים בתוכם פילטר (מסנן). אם לא תנקו אותו בתדירות הנדרשת, המכשירים שלכם יצרכו כמות גדולה יותר של חשמל, במקרה הטוב, או ישבקו חיים, במקרה הרע.
פילטר סתום במזגן, גורם לו להתאמץ במיוחד, עד כדי נזק לרכיבים פנימיים יקרים יותר. כל שצריך הוא להוציא אותו אחת לחודש-חודשיים (בהתאם לתדירות השימוש בו, ולאקלים שבאזור בביתכם) ולנקות אותו מאבק, תחת מים זורמים. היעילות האנרגטית של המזגן, תשתפר פלאים לאחר מכן.
כך גם לגבי הפילטר של מייבש הכביסה ומכונת הכביסה. גם אם אינכם בטוחים כיצד בדיוק לבצע זאת, הרי שכיום קיימים ברשת מספיק מדריכי וידאו, המתייחסים לדגם הספציפי שברשותכם. תחזוקה פשוטה, תחסוך לכם הרבה כסף בחשבון החשמל, ותקטין את הבלאי של המכשירים, כך שתצטרכו להחליף אותם לעתים רחוקות יותר.
נצלו את אנרגיית השמש: בחודשים קרים, פתחו את הווילונות בצד שחשוף לשמש, ובכך תפחיתו את הצורך בחימום בחללים אלו. ולהיפך, בחודשים חמים, הקפידו להצליל עם תריס או וילון האפלה, חללים שבהם השמש מכה ישירות על החלון. זה קריטי בחללים גדולים, שבהם יש קירות זכוכית או פתחי חלונות גדולים.
תאורה
השתמשו בתאורה טבעית: הדבר קריטי כבר בשלב תכנון של הבית. מיקום שלו בזווית נכונה ביחס לשמש, יאפשר לכם להוציא פחות כסף על תאורה מלאכותית. במצב נתון, הרי שכדאי לכם ליהנות מהתאורה הטבעית, תוך שימוש בווילונות שקופים, במידת הצורך, בהתאם לשעות העבודה שלכם באותו חלל נתון.
עוד לא החלפתם לנורות לד? אם אתם עדיין משתמשים בנורות הליבון שהקבלן שם לכם, אתם לא רק משלמים יותר בחשבון החשמל, אלא אתם גם מתפשרים על איכות התאורה בבית שלכם.
תמורת השקעה חד-פעמית, ומעבר לנורות לד, תחסכו כ-10 אחוז מהוצאות החשמל על תאורה. הלוגן, אגב, עולה לכם אפילו הרבה יותר. אם אתם בשלבי שיפוץ, דאגו למספר תרחישי תאורה שונים בכל חלל, כך שלא תצטרכו להפעיל את כל הנורות במקביל, אלא לפי הצורך המדויק באותו הרגע.
בשביל מי אתם מאירים את הגינה כל ערב? נכון שזה מאוד יפה שהתאורה דולקת על הצמחים, אבל אם לא מדובר בתאורה חסכונית, הרי שזה בזבוז חשמל. בייחוד אם אף-אחד לא נמצא בגינה, בימות החורף. תוכלו להסתפק בגופי תאורה שמופעלים על טיימר או בתנועה, ונדלקים רק בעת הצורך.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutetrstock)

דוד שמש וחשמל: החלפת גוף החימום בזמן, תקצר משך הפעלת הדוד

החליפו גוף חימום כשנדרש: אם תתעלמו מהצורך להחליף גוף חימום לדוד, או את הדוד עצמו, כשנדרש, תשלמו הרבה מאוד כסף על חימום המים שלכם. כשגוף החימום מכוסה בשכבות של אבנית, הוא למעשה מתאמץ הרבה יותר לחמם את המים (בשל שכבת האבנית שהיא מעין שכבת בידוד).
מעבר לחיסכון בחשמל, תזכו למקלחת חמה תוך זמן קצר הרבה יותר. אין לכם עדיין מאיץ חום? אתם צריכים להמתין עד שכל הדוד שלכם יתמלא במים חמים? חבל.
כיום כל הדודים כמעט מגיעים עם מאיץ חום מובנה, שהוא מעין שרוול שמאפשר לכם ליהנות ממקלחת חמה קצרה, תוך כרבע שעה, מבלי לחמם את כל המים בדוד. זאת, משום שחמ"ם (חימום מים מהיר) זה, מחמם רק 25 אחוז מקיבולת הדוד, ומונע חימום יתר עבור משתמש אחד או שניים.
אל תחסכו על טיימר: טיימר לדוד, יעזור לכם מאוד למנוע מצבים של שכחת הדוד דולק במשך שעות ארוכות. מעבר לכך, הוא יאפשר לכם הפעלה נקודתית שלו, מבלי שתצטרכו לקום מוקדם מדי בבוקר. לרוב, לא יהיה צורך מהפעלה של יותר משעתיים רצופות ממילא.
כלומר, גם אם אתם משפחה מרובת ילדים, הרי שהשארת הדוד דולק למשך 4 שעות, לא תגרום למים שבדוד להספיק ליותר מקלחות. במקרה של מקלחות רצופות, השאירו אותו דולק בסמוך לזמן הרחצה. ממילא, כשהדוד יגיע לטמפרטורה הנדרשת, הוא יפסיק לפעול.
השארתו דולק מעבר לכך, יכולה רק לשחוק את התרמוסטט, ולמנוע ממנו את פעולת הפסק החימום, כשנדרש. זו סכנה של ממש, שיכולה לגרום לדוד שלכם להתפוצץ. לכן, תמורת סכום זניח של כמה מאות שקלים, תוכלו ליהנות מטיימר.
אם תתקינו אותו, במסגרת תיקון או התקנה, המחיר הגלובלי שתקבלו, סביר להניח יהיה נמוך יותר, מאשר אם תזמינו בעל מקצוע במיוחד לצורך התקנת הטיימר בלבד. לכן, בביקור הבא של מתקין הדודים, שקלו בחיוב להוסיף טיימר. אגב, זול יותר יהיה לרכוש אותו בעצמכם בחנויות 'עשה זאת בעצמך' השונות, מאשר לקנות אותו במחיר גבוה יותר, הכולל דמי תיווך. הקפידו על קניית מוצר בעל תו תקן.
השתמשו בדוד בצורה חסכונית: לשעות הפעלת הדוד החשמלי יש חשיבות רבה. למשל, אם תפעילו אותו בסמוך לשעות שבהם אתם צורכים את המים החמים, תידרשו לזמן הפעלה קצר יותר.
שימו לב, שכדאי להימנע מהפעלת דוד החשמל בשעות הלילה. זאת, משום שהמים יתקררו על הבוקר. במקרה כזה, כאמור, טיימר יאפשר לכם להפעילו בצורה ממוקדת וקצרה יותר, בסמוך לשעות היקיצה שלכם.
עוד כתבות בנושא:
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

בזבוז מים בבית או בגינה

גם אם התרגלתם לצליל המים הזורמים בזמן שאתם מצחצחים שיניים, מסתבנים או מדיחים כלים – הרי שמדובר בבזבוז מים. ברז זורם מבזבז יותר משישה ליטרים של מים בדקה אחת.
תכפילו את זה בעשר דקות שהוא פתוח, והרי לכם 60 ליטרים מיותרים ביום. תכפילו במספר הנפשות בבית, במספר ימים בשנה, ותראו כמה מים מבוזבזים לשווא.
כמו כן, ודאו שאין לכם נזילות מים סמויות בבית. פעמים רבות, מגלים את הנזילה לאחר זמן ממושך. מהן הסיבות הנפוצות לנזילת מים? נזילה מהניאגרה של השירותים, נזילה מאחד הברזים בבית, נזילה מברז ההזנה של הדוד או מראש המקלחת. אך לא רק בבית, יכולות להתגלות נזילות. לעתים, בשל חדירת שורשי עץ שחודרים אל צנרת המים, יכולה להיגרם נזילה.
במקרה שבו בעל מקצוע סגר בצורה לא תקנית את אחד הצינורות, או שאחד הצינורות נפגע במהלך עבודות גינון או מכל סיבה אחרת – יכולים לגרום לנזילת מים שתימשך מספר חודשים, לפני שתגלו אותה.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
במקרה כזה, תוכלו לבצע בדיקה של מצב שעון המים שלכם, להזמין אינסטלטור, או במקרים מורכבים יותר, להיעזר בשירותי איתור נזילות בעזרת מצלמה תרמית. התעלמות מהבעיה, תעלה לכם ביוקר לטווח רחוק, שכן תצטרכו גם לשלם חשבון מים מנופח, וגם לפתור את מקור הנזילה בסופו של דבר.
סיבה נוספת לבזבוז מים בגינה הוא בשל השקיה מוגברת. ראשית, אם אתם בשלבי הקמה של גינה, בחרו מראש צמחיה שמתאימה לאקלים הישראלי, ואשר לא מחייבת השקיה מרובה.
שנית, דאגו למערכת השקיה ממוחשבת שתפעל אוטומטית, תמנע מכם את כאב הראש הכרוך בהפעלה ובכיבוי בזמן של מערכת ההשקיה, והתאימו את שעות ההשקיה למזג-האוויר. אין טעם להשקות בשעות החמות למשל, שכן המים יתאדו מהיר, ולא רק שזה לא יהיה אפקטיבי לצמחיה שלכם. השקו בשעות הבוקר המוקדמות, או בשעות הערב המאוחרת.
צריכים חשמלאי? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 12:20, 18.05.20