הזוג שקיבל מפתחות רגע לפני שמחיר למשתכן מסתיימת. צפו בריאיון של משפחת מזרחי לאולפן ynet
(צילום: אבי חי)

"ללא תוכנית מחיר למשתכן לא היינו יכולים לרכוש דירה בישראל, בוודאי לא כמו זו שרצינו". כך אומרים ל-ynet בני הזוג ליאור וליאורה מזרחי מראשון לציון, שזכו בהגרלה בפרויקט מחיר למשתכן בעיר וקיבלו היום (ה') מפתח לדירה. מדובר בפרויקט של חברת הביצוע דניה סיבוס והיזם עמוס לוזון, שאוכלס כחצי שנה לפני המועד. "לא היינו יכולים לקנות דירה כזו, עם חמישה חדרים בקומה 13 שצופה למערב באחד האזורים היוקרתיים ביותר בעיר, לולא התוכנית", סיפרו בראיון באולפן ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אתמול פרסם משרד הבינוי והשיכון את טיוטת תוכנית השיווקים החדשה של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, שצפויה לעלות לדיון ולאישור בשבוע הבא בישיבת מועצת מקרקעי ישראל. התוכנית אמנם תחליף את פרויקט הדגל של שר האוצר לשעבר משה כחלון, אולם במשרד מחויבים להמשיך למסור דירות לזכאים שזכו בהגרלות. עד כה זכו כ-78 אלף משקי בית בהגרלות ב-86 יישובים ברחבי הארץ, כאשר 9,500 יחידות דיור כבר אוכלסו, 1,700 דירות קיבלו טופס 4 (טופס אכלוס) או בהליך בקשה לטופס 4, 57,096 דירות קיבלו היתר ומעל ל-36 זוכים כבר חתמו על חוזה מכר.
4 צפייה בגלריה
ליאור וליאורה מזרחי, זכו בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון
ליאור וליאורה מזרחי, זכו בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון
ליאור וליאורה מזרחי, קיבלו היום מפתח לדירה המוזלת
( צילום: אלבום משפחתי)
התוכנית החדשה מחלקת את ישראל לשלושה אזורים לפי ערך הקרקע - פריפריה, ביקוש ויוקרה - כאשר באזורי הפריפריה ובאזורי הביקוש יוצע דיור מופחת לזכאים חסרי דירה בשיטה של הגרלות, ואילו באזורי יוקרה ישווקו מכרזים לקבלנים בשוק החופשי בשיטת כוחות השוק - כל המרבה במחיר. לראשונה פורסם כי אזורי הביקוש יובדלו מאזורי היוקרה בכך שיכללו מכרזים עבור קרקעות שבהן ייבנו דירות שמחיריהן לא יעלו על יותר מסכום של 22 אלף שקל למ"ר.
באופן זה מבקשת התוכנית לאפשר לזכאים רכישת דיור במחיר מופחת בערים כגון מודיעין, רחובות, יבנה, גדרה, ראשון לציון, נתניה, אשדוד, חדרה, באר יעקב ועוד. המשמעות היא שאזורים שבהם מחירי הדירות עולים על סכום של 22 אלף שקל למ"ר יוגדרו אזורי יוקרה ושם יבוטלו ההנחות של המדינה. זאת בניגוד לתוכנית מחיר למשתכן שסיפקה הנחות גם באזורים אלה. מכאן, שההנחה שקיבלו בני הזוג מזרחי בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון גבוהה ככל הנראה מההנחות שיינתנו בעיר לזכאים בהמשך הדרך.

2.8 מיליון שקל בשוק החופשי, 1.6 מיליון שקל במחיר למשתכן

פרויקט יוניק טופ שבו זכו בני הזוג בדירה מסובסדת כולל ארבעה מגדלי מגורים בני 19-25 קומות עם 377 יחידות דיור חדשות, מהן 314 דירות מיועדות לזכאים. הדירות שנמכרו בשוק החופשי כוללות חמישה חדרים במחיר ממוצע של 2.8 מיליון שקל. לעומת זאת, דירות מחיר למשתכן נמכרו בסכום ממוצע של 1.6 מיליון שקל - כלומר מדובר בהפרש של יותר ממיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
ליאור וליאורה מזרחי, זכו בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון
ליאור וליאורה מזרחי, זכו בפרויקט מחיר למשתכן בראשון לציון
פרויקט יוניק טוליפ בראשון לציון
( צילום: באדיבות המרואיינים)
מזרחי שזכה באחת הדירות מלווה בימים כתיקונם זוכים במיזמי מחיר למשתכן. "314 זוגות קיבלו כאן דירה וחבל שהפרויקט הזה מתבטל", הוא אומר. כעורך דין אני מייצג רוכשים במסגרת התוכנית ורואה את החלום שלהם. זה חלום של כל זוג בישראל. יש כאלה שחושבים לוותר בגלל העלויות, ואני אמר להם 'תשקלו את זה כמה פעמים, כי התוכנית בוטלה'. אותי זה מצער", הוא אומר.
כמה שילמתם בסוף על הדירה? "1.743 מיליון שקל, אבל היום היא כבר שווה באזור ה-2.6 מיליון שקל. אנחנו משפצים קצת וכבר מחכים להיכנס אליה".