באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה נפתחה היום ההגשה לקבלת הנחה של 95% בארנונה לעסקים קטנים ובינוניים שיציגו ירידה של לפחות 60% בהכנסות. זאת בהתאם לאישור תוכנית הסיוע הכלכלית שנחשפה לראשונה ב-ynet. במקביל, רשות המיסים הודיעה כי עצמאים עם מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל, אשר צופים ירידה של 25% לפחות (ולא עוד 40% כמו עד עתה) בפעילות בשל משבר הקורונה, יכולים להגיש בקשות למקדמה למענק הוצאות לעסק קטן לחודשים ספטמבר ואוקטובר.

בשלב הראשון נפתחה באתר הסוכנות לעסקים קטנים הגשה רטרואקטיבית עבור החודשים יוני-אוגוסט 2020. עסקים יוכלו לקבל את ההנחה בכפוף לזכאות העסק למענק השתתפות בהוצאות קבועות של רשות המיסים עבור חודשים אלו. מדובר בעסקים עם מחזור של עד 200 מיליון שקל ושכאמור הוכיחו פגיעה של 60% לפחות בהכנסות בהשוואה לאותה תקופה אשתקד או עסקים עם מחזור של עד 400 מיליון שקל שיש להם פגיעה של 80% בהכנסות בהשוואה לאותה תקופה אשתקד.
1 צפייה בגלריה
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
עסק שנפגע בקורונה
(צילום: ירון שרון )
ההנחה בארנונה תינתן מדי חודשיים ועד יוני 2021, כאשר עבור יתרת החודשים הזכאות להנחה תינתן מראש, עבור כל תקופת ארנונה בנפרד, על בסיס החודשיים הקודמים בהן העסק קיבל מענק הוצאות קבועות ועל בסיס שיעור הירידה בהכנסות. כך בחודש אוקטובר כבר ניתן יהיה להגיש בקשה להנחה עבור החודשים נובמבר-דצמבר.
עבור בעלי העסקים, שמתמודדים עם ירידה משמעותית בהכנסות, מדובר בחיסכון של בין מאות לאלפי שקלים בחודש בהתאם לגודל הנכס של העסק ולרשות המקומית בה הוא פועל.
בהמשך, בכפוף לאישור הממשלה, עבור החודשים ספטמבר-אוקטובר, חודשי הסגר השני, בהם חל איסור על עסקים רבים לפעול עקב הסגר שהוטל, צפויה להתקבל הקלה נוספת שתזכה את העסקים בפטור מלא מתשלום ארנונה, בכפוף להצגת ירידה של 25% בלבד בהכנסות. האישור על הפטור המלא צפוי להתקבל כבר בימים הקרובים. הפטור, כשיאושר, יוגש גם הוא באמצעות טופס דיגיטלי באתר הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה.
כלל הבקשות שיוגשו לסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, יועברו לרשויות המקומיות אחת לחודש והסוכנות תשפה את הרשות המקומית בגין עלות ההנחה שניתנה לעסקים. העלות התקציבית של התוכנית מוערכת בלמעלה ממיליארד שקל, כשעל פי הערכות עסקים רבים יהיו זכאים לקבלת ההנחה.
יצוין, שהממשלה תפצה את כל הרשויות המקומיות בארץ בהעברת הכספים שלא שולמו לה על ידי העסקים בשל ההנחה מארנונה. הממשלה כבר אישרה את המהלך.

מקדמות עד 3,000 שקל

בתוך כך, רשות המיסים הודיעה כי מקדמות על חשבון מענק הוצאות לעסק קטן לספטמבר-אוקטובר יועברו כבר בימים הקרובים לחשבונות הבנק של העצמאים עם מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל, אשר עומדים בתנאי הזכאות למענק ויגישו בקשה לקבלת מקדמה.
זכאים לקבלת מקדמה למענק, עצמאים שקיבלו מענק הוצאות לחודשים מרץ-אפריל ו/או מאי-יוני, וצופים כי תהיה להם ירידה בספטמבר-אוקטובר של 25% לפחות בפעילות העסקית בשל משבר הקורונה בהשוואה לחודשים המקבילים בשנת 2019.
המערכת להגשת הבקשות למקדמות לעסק קטן נפתחה כאמור הבוקר, לאחר שמליאת הכנסת אישרה בשבוע שעבר את התיקון לחוק בעניין ולאחר שבשבוע שעבר כבר פתחה הרשות את האפשרות להגיש בקשה למקדמה עבור מענק השתתפות בהוצאות קבועות לחברות, שותפויות ועצמאים עם מחזור שנתי מעל 300 אלף שקל ועד 400 מיליון שקל. במסגרת זו כבר שולמו עד הבוקר 84.2 מיליון שקל עבור 3,700 בקשות למקדמה.
הגשת הבקשות למקדמה למענק הוצאות לעסק קטן, בגובה 50% מסכום המענק לספטמבר-אוקטובר, תתאפשר במהלך החודש הקרוב. המקדמות הן בסכום של עד 3,000 שקל, כמפורט:
מחזור שנתי עד 100 אלף שקל - מקדמה בסך 1,500 שקל; מחזור שנתי 100–200 אלף שקל - מקדמה בסך 2,000 שקל; מחזור שנתי של 200-300 אלף שקל - מקדמה בסך 3,000 שקל.
מליאת הכנסת אישרה בשבוע שעבר גם תיקון חקיקה לפיו, לצורך קבלת מענק הוצאות לעסק קטן לחודשים מאי-יוני 2020 נדרשת ירידה של 25% לפחות בפעילות העסקית בהשוואה לחודשים אלו אשתקד ולא 40% כפי שנקבע מאז תחילת משבר הקורונה. מדובר באפשרות של אלפי עסקים נוספים לזכות בפיצוי.