(חגי דקל)

מחאה ציבורית נגד גובה העמלות ששירות המשלוחים Wolt (וולט) גובה מהמסעדות. הפרסומאי יוסי לובטון העלה קמפיין באינסטגרם שבו הוא קורא לוולט להוריד את העמלה שהיא גובה מהמסעדות מ-25% ל-15%. "בימים בהם המסעדנים נאבקים על חייהם אנו קוראים לוולט להוריד את העמלה מ-25% ל-15%. בלי מסעדות גם וולט לא תשרוד", כתב.
  • יותר משלוחים, פחות יציאה מהבית: המדריך להנחיות החדשות
  • במקום מסעדות: שליחי wolt יביאו מוצרי מזון מ-yellow
  • ענף השליחויות משווע לעובדים: "נעלה את השכר"
  • לובטון הוא מנכ"ל פובליסיס ישראל, אך את המחאה החל באופן אישי ולא באמצעות משרד הפרסום שבראשו הוא עומד. הסיבה, לדבריו, היא היכרות שלו עם הרבה מסעדנים שסיפרו לו על הנטל שעמלת וולט מוסיפה להם בימים הקשים האלה.
1 צפייה בגלריה
משלוחי אוכל ממסעדות wolt
משלוחי אוכל ממסעדות wolt
שליח של wolt
(צילום: יח"צ)
"יש לי הרבה חברים מסעדנים", אמר לובטון. "חלקם הגדול מספרים שהדרך היחידה שלהם להתגלגל היא לעשות משלוחים. אין להם כרגע דרך להקים מערך משלוחים עצמאי, אז הם עובדים דרך וולט. מדובר במסעדות יוקרה שלא עובדות על משלוחים בשוטף ועכשיו משלמות לוולט עמלות של 27%-25% ומפסידות כסף".
לדבריו, "בימים כאלה לוולט יש גידול אדיר והם חיים מהתעשייה של המסעדנים, שכיום היא גוססת. נראה לי נכון שהם יגידו, במצב הקשה הזה, שהם הולכים לקראת המסעדנים ומורידים להם עמלה. כשהמסעדה סגורה והביזנס היחיד שלה זה משלוחים, אז בעמלה של 27%-25% היא מפסידה".
לובטון העלה אתמול בערב את הפוסט באינסטגרם והפיץ אותו לחבריו המסעדנים ולגורמים בענף הקולינריה. "אני מקווה שזה ייפול על אוזן קשובה. יש רגעים שבהם צריך לגלות הקשבה לתעשייה שאתה מתבסס עליה", אמר.
בעמותת "מסעדנים חזקים ביחד" עובדים עם וולט ,אבל מנהלים עם החברה כל העת מו"מ להורדת העמלות הגבוהות. "העמלה שהם גובים היום זה 27% פלוס מע"מ. העמלה גבוהה וצריכה לרדת, אבל זה לא קמפיין שאנחנו התחלנו אותו. אנחנו אומרים למסעדן שלא טוב לו עם וולט שלא יעבוד איתם. מי שבוחר לעבוד איתם יודע מה העלויות".
מוולט נמסר בתגובה: "לצערנו, היות שוולט איננה חברה רווחית אין ביכולתנו להוריד את עמלות המשלוחים מבלי לפגוע בהכנסות השליחים ובהפעלת השירות. העמלה זהה לעמלה של כל המתחרים שלנו בשוק. לצד זאת, המסעדנים הם השותפים שלנו ולכן נפגשנו עם עמותת 'מסעדנים חזקים ביחד' במטרה להבין כיצד נוכל לעזור בתקופה קשה זו.
"מאז פרוץ משבר הקורונה נקטנו מספר צעדים לטובת המסעדנים, ביניהם העברת התשלום למסעדות פעמיים בשבוע, ביטול עמלות להזמנות באיסוף עצמי וקידום עסקים מקומיים באפליקציה ובסושיאל. אנחנו מחזקים את המסעדנים ומקווים לחזור לשגרה כמה שיותר מהר".