בעלי עסקים נגד התוכנית הכלכלית: "שהשר כץ יתקיים מ-5,200 ש' ל-4 חודשים"
(שחר גולדשטיין)

פרקליטות המדינה העבירה אתמול (ב') לבג"ץ תגובה בנוגע לדיון שיתקיים מחר, בעקבות עתירה של לשכת יועצי המס וארגון להב כנגד הממשלה, בדרישה להענקת דמי אבטלה לעצמאים. בתגובת הפרקליטות נכתב כי "אין כל מקום לבירור עתירה שבה נטען כי לא די במענה שניתן לעצמאים, במקום שבו לאחר הגשתה נקבעו הסדרים משמעותיים, לרבות בחקיקת משנה ובהחלטות ממשלה".
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבה הפרקליטות כי "מטבע הדברים, ככל שלעותרת יש טענות לגבי ההסדרים הקונקרטיים שנקבעו, באפשרותה להעלותן בפני הגורמים המוסמכים, ואין כל מקום לביקורת שיפוטית במסגרת עתירה זו. לפיכך, לעמדת המדינה, בשלב זה, בשים לב לשינוי שחל בתשתית העובדתית והמשפטית בכל הנוגע לסיוע המדינתי לציבור העצמאים בפרט, ולמשק בכלל, יש לדחות את העתירה על הסף, ולחלופין למוחקה, תוך שמירת טענות הצדדים ביחס לצעדים שננקטו". הנתבעים - הממשלה, ראש הממשלה, שר האוצר, שר הרווחה והביטוח הלאומי, מיוצגים על ידי יונתן ברמן ואבי טוויג מפרקליטות המדינה.
1 צפייה בגלריה
מחאת העצמאים בכיכר רבין
מחאת העצמאים בכיכר רבין
מחאת העצמאים בכיכר רבין
(צילום: יעל גויסקי)
בעוד שהעתירה טוענת לאפליה בין ציבור השכירים לציבור העצמאים בכל הנוגע לזכויות סוציאליות, פירטו נציגי הפרקליטות את המענקים השונים שניתנו במסגרת חבילות הסיוע להתמודדות עם הקורונה שניתנו לעצמאים.
נציגי המדינה טענו כי הצעדים השונים שננקטו לטובת העצמאים ולטובת השכירים "נקבעו תוך הפעלת שיקול דעת וקביעת מדיניות חברתית-כלכלית בהתאם לסדרי העדיפויות המצויים בליבת שיקול הדעת של הרשות המבצעת, וככלל אינם מקימים עילה להתערבות שיפוטית".
בעקבות תגובתה של המדינה ביקשה לשכת יועצי המס באמצעות עורכי הדין ליאור דץ ויוסי אור הכהן להשיב להודעה שהוציאה המדינה, ונימקה כי "התוכנית הכלכלית החדשה שאליה מתייחסת המדינה בהודעתה המעדכנת עדיין לא אושרה בכנסת, ואף אחד לא ערב לכך שתאושר לאור ההתרחשויות האחרונות, שכן הממשלה אינה עקבית במדיניותה וכלל לא בטוח שיש לה הרוב הדרוש להעביר התכנית בכנסת.
"כל מה שעומד כיום על כף המאזנים זהו פוטנציאל לתוכנית ולא תוכנית מוגמרת וסופית". עוד הוסיפו העותרים כי "במסגרת התוכנית החדשה המוצעת, העובדים העצמאים יקבלו את המענק הסוציאלי בכל חודשיים, לעומת העובדים השכירים שמקבלים את הסיוע הסוציאלי בכל חודש. אין כל סיבה וכל הצדקה להבחנה זו ודי בכך בכדי להמחיש את האפליה הפסולה".