באיחור של שנתיים, צפויה קרן העושר הישראלית, שבה ירוכזו המיסים שישולמו על הרווחים מהפקת הגז הטבעי של ישראל להתחיל לפעול כבר בחודש ינואר. בקרן מצויים כיום רק כמה מאות מיליוני שקלים, על אף צפי של יותר ממיליארד שקל כבר לפני שנה וחצי.
קרן העושר היא קרן שהוקמה בהתאם לחוק קרן לאזרחי ישראל בשנת 2014 ומטרתה לנהל את הכנסות המדינה מההיטל המוטל מכוח חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע. במסגרת פעילותה, על הקרן להעמיד כספים לטובת מטרות חינוכיות וחברתיות לאזרחי המדינה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בדיון שנערך היום (שלישי) בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, הציע יו"ר הוועדה, ח"כ אבי דיכטר, לתקן את החוק כך שניתן יהיה להתחיל להשתמש בכספי הקרן כבר ב-1 לינואר 2021 ולא ביום שיטצברו בה מיליארד שקל, כפי שקובע החוק הנוכחי. עוד הציע דיכטר, שרשות המיסים תעביר את הכספים מיד כאשר חברות הגז ישלמו אותם ולא תמתין ליום שבו שומות החברות יהיו סופיות, דבר שיכול לעכב את העברת הכספים בשנים אחדות.
2 צפייה בגלריה
אסדת הגז תמר
אסדת הגז תמר
אסדת הגז תמר
(צילום: אלבטרוס צילומי אוויר)
בנוסף, כיום החוק מאפשר שימוש רק ברווחי ההשקעה של המדינה בכספי הקרן, אולם ייתכן כי החוק יתוקן לכך שניתן יהיה להשתמש גם בכספי התמלוגים עצמם, אשר כמובן גבוהים בהרבה.
כיום, המדינה יכולה להשקיע בכספי הקרן רק בהשקעות בחו"ל, בדומה לכפי שעושות 22 מדינות אחרות עם כספי קרנות העושר שלהן. אולם, יו"ר הוועדה העלה היום את הסוגיה לדיון וביקש ממרכז המחקר והמדיע של הכנסת לבחון את האינטרס של הקרנות להשקיע בחו"ל, על מנת שחברי הוועדה יוכלו להחליט האם כדאי לאפשר השקעות גם בארץ. "צריך סיבה טובה לשנות מהנהוג בעולם", אמר דיכטר.
דיכטר הוסיף כי אין כיום לוועדה גורם מוסמך שהוועדה יכולה להתייעץ איתו ולקבל ממנו מידע אובייקטיבי, וכי משתתפי הדיון מציגים את הדברים בזווית הראיה האישית שלהם או של הגוף אותו הם מייצגים. "לעומת זאת, כאשר הקרן תקום, יהיה לנו גוף מקצועי אובייקטיבי. ולכן צריך להאיץ את הקמת מוסדות הקרן ולקבוע לוחות זמנים בחוק להקמת המנגנונים".
2 צפייה בגלריה
יו"ר הוועדה האחראית על הקרן, אבי דיכטר
יו"ר הוועדה האחראית על הקרן, אבי דיכטר
יו"ר הוועדה האחראית על הקרן, אבי דיכטר
(צילום: אבי מועלם)
מנהל המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המחקר והמידע של הכנסת כתב לוועדה מפת דרכים להמשך דיוני הוועדה, בה המליץ לחברי הוועדה לדון במתווה יצוא הגז לחו"ל, מתוך כוונה לאפשר לחברות למכור גז בחו"ל - מה שיקדים את הכנסות הקרן מתגמולים.
בנוסף, הציע המנהל לדון בפיתוח תחבורה שמונעת על ידי גז כפי שמתפתח באירופה במקום בסולר מזהם, וכן בחימום בתים בגז. ביחס למחירי הגז, ציין המנהל כי לקרן עדיף שהגז יהיה יקר, אולם בראיה כלל משקית, עדיף גז שיימכר במחיר נמוך וממנו ייהנו כל אזרחי ישראל (בשל הוזלת מחירי גז וחשמל), וכי גם התעשייה צפויה להנות מעלויות ייצור זולות יותר ואפשרות תחרות בייצור ויצוא במחירים זולים יותר.
ח"כ סמי אבו-שחאדה ואליהו חסיד ציינו כי הם תומכים בתיקוני החקיקה המוצעים. חסיד תמך בשהקעות הכספים בארץ וטען כי שההשקה בשימוש בגז בארץ תהיה גבוהה מול הכנסה נמוכה לקרן, ולכן עדיף להשקיע בייצוא הגז לחו"ל. לעומתו, ח"כ יואב סגלוביץ טען כי ראוי שהכספים יושקעו דווקא בחו"ל וציין כי הוא "רואה בחברת שברון יותר איום מהזדמנות".