הממשלה אישרה היום (ב') את תוכנית המענקים המיוחדת לעצמאים, "מבלימה לצמיחה", שאישורה עוכב בשל המחלוקות הפוליטיות בין מפלגות הליכוד לכחול לבן. התוכנית אושרה בממשלה על אף היחסים המתוחים בין השרים מהמפלגות השונות, וכעת עליה לעבור לאישור ועדת הכספים ולאישור מליאת הכנסת בשלוש קריאות, אשר ייתכן שיהיו כולן באותו היום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין סעיפי התוכנית: המשך הורדת הזכאות למענקים החל מירידה של 25% אחוז בהכנסות ולא 40% כמו שהיה במקור החל מחודש ינואר, כולל החזרי ארנונות לכל העסקים כולל לראשונה גם עסקים במחזור של מעל 400 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
בנוסף, עסקים שהכנסותיהם ירדו ביותר מ-25% בתקופת הקורונה מחודש מרץ ועד סוף חודש דצמבר יהיו זכאים לקבל מענק מיוחד בגין "פגיעה ממושכת". כך למשל, עסקים עם מחזור שנתי של עד 300 אלף שקל, יקבלו בנוסף למענקים הרגילים בהתאם לירידת המחזורים שלהם במרץ-דצמבר 2020 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד:
  • על ירידה במחזור של 25%-40% - 3,000 שקל.
  • על ירידה של 40%-60% - 5,000 שקל.
  • על ירידה של 60% ומעלה - 9,000 שקל.
בנוסף, עסקים עם מחזור שנתי של בין 300 אלף שקל ל-400 מיליון שקל יקבלו מענק בהיקף של 50% מהמענק הממוצע שקיבל העסק במהלך שנת 2020 עד לתקרת מענק מיוחד של 50 אלף שקל.
שר הפנים יתקן תקנות שבמסגרתן יינתן החזר הוצאות ארנונה גם לעסקים שנפגעו במעל 400 מיליון שקל והזכאות תיקבע בהתאם לרף הזכאות שייקבע לעסקים במחזורים של בין 200 ל-400 מיליון שקל ביחס לחודשים המקבילים בשנת 2019.
שר האוצר דיווח לממשלה כי המענק המיוחד בגין פגיעה ממושכת יינתן בצמוד ככל הניתן לתשלום מענקי נובמבר-דצמבר בשלהי חודש ינואר או בתחילת חודש פברואר.
בעניין מסלול ההנחה במיסי הארנונה: זה יעבור התייעלות והפחתת בירוקרטיה משמעותית (צריך כיום להציג אישורי רשות המיסים למשרד הכלכלה ולרשויות המקומיות), שתקל על הזכאים לקבל את תשלומי החזר הארנונה, וזאת גם לעסקים מעל 400 מיליון שקל.
יתרה מכך, לדרישת שרת התיירות, אורית פרקש הכהן, הממשלה תיקנה את החלטתה בנוגע למענקים לחברות במשק עם מחזור של מעל 400 מיליון שקל אשר נפגעו ביותר מ-60% מהמחזור, כך שתחול כבר החל מנובמבר 2020 ולא החל מינואר 2021.
הבאת התוכנית היום לאישור הממשלה סוכמה אתמול בפגישה שהתקיימה בין שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, לשר האוצר, ישראל כץ, בתיאום עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ וישראל כץ
בני גנץ וישראל כץ
שר הביטחון, בני גנץ, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90 ואבי מועלם)
לדברי כץ, "דווקא בתקופה מורכבת ומאתגרת זו יש צורך להפריד בין האירועים הפוליטיים לבין הסיוע הכלכלי הנדרש לאוכלוסיה ולעסקים כדי לצלוח את המשבר. אני מודה לשר הביטחון גנץ על תמיכתו וגישתו הממלכתית. על הציבור לדעת כי הנהגת המדינה תעשה ככל שנדרש כדי לסייע לו לצלוח את משבר הקורונה, עד לחזרת מדינת ישראל למציאות של שגשוג וצמיחה כלכלית".
גנץ אמר כי "תוכנית הסיוע היא צורך לאומי. אזרחי ישראל כולם ובעלי העסקים בפרט צריכים לדעת שנעשה הכל בכדי לסייע להם בעת הצרה הזו. לצד זאת נעמוד ביחד עם שר האוצר כץ על המשך התקצוב למשרדי הממשלה השונים כדי שיוכלו להמשיך לספק לאזרחי ישראל את הצרכים השוטפים".
פורסם לראשונה: 13:34, 04.01.21