הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 649 אלף שקל, בגין הטעיית צרכנים, על חברת אלדד פרי נדל"ן בע"מ המארגנת ומשווקת פרויקטים שונים של בנייה ברחבי הארץ. החברה נמצאת בהקפאת הליכים.
נטען כי החברה נקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה בנסיבות מחמירות כלפי הצרכנים, כשהציגה מצגים בדבר "קו ראשון לים" "היתרים שאושרו" ו"גבול הפרויקט - תל אביב".
1 צפייה בגלריה
התמונה של אלדד פרי
התמונה של אלדד פרי
אלדד פרי
(צילום: עמית שעל)
לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20% מ-810 אלף שקל, בהתאם לתקנות הגנת הצרכן. כן קיימת לה זכות לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו תוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים. הרשות חקרה פרסום שפרסמה החברה באמצעי התקשורת השונים לשיווק פרויקט הבנייה "פרי הורייזון" בבת ים. נטען כי החברה הטעתה בעניין מהותי בעסקה, כשמפרט הבניין, מיקומו וקצב התקדמות הפרויקט מהווים פרטים מהותיים.
החברה פרסמה שהבניין יהיה בקו ראשון לים, אך הפרויקט נבנה בקרבתו של חוף הים כשאינו מהווה "קו ראשון" היות ועתיד להיבנות מגדל בסמוך לו שיסתיר את חזית הבניין מהים.
החברה פרסמה כי הפרויקט הוא בשכונת פארק הים, בגבות ת"א, קרוב למרכז העיר וסביב הפרויקט ישנם מוסדות ציבור. אך במציאות מיקום הפרויקט אינו ממוקם בשכונת פארק הים, אינו גובל בתל אביב כלל, אין סביבו מוסדות ציבור והוא לא קרוב למרכז העיר בת ים.
החברה פרסמה בשלטי החוצות ובעיתונות את הפרויקט עם אמירות כגון "התקבל היתר", "הבנייה בעיצומה", "הקרקע נרכשה ובקרוב נתחיל את הבנייה". בעוד שההיתר היחיד שהתקבל לכאורה, הינו היתר חפירה ודיפון בלבד ואינו היתר בנייה לפרויקט.
כמו כן הציגה פרי בפרסומיה את דגם הבניין החיצוני אך דגם זה לא קיבל היתר בנייה ועל כן ייתכנו שינויים חיצוניים.
נטען כי הפרסומים של חברת פרי נדל"ן חזרו על עצמם מספר רב של פעמים והיו בתפוצה רחבה ביותר. כל פרסום מטעה הוא בעל אפשרות נזק לצרכן.
אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "רכישת דירה היא מהעסקאות היקרות והמורכבת עבור הצרכן, קיים קושי לצרכן לבדוק סוגיות כמו קיומו של היתר, קו ראשון לים, חלוקה מתארית וכו'. ביצוע עסקה של רכישת דירה על בסיס מידע מוטעה יכולה לעלות לצרכן מאות אלפי שקלים בערך הנכס, ואפשר שלו ידע את המידע האמיתי הוא כלל לא היה מגיע למשרדי החברה ולא היה מבצע את העסקה. הרשות ממשיכה בפעילותה נגד חברות הפוגעות בציבור ותביא לדין כל עוסק אשר פועל תוך פגיעה וניצול של ציבור הצרכנים".
חברת פרי נדל"ן הסתבכה בחודשים האחרונים, אחרי שחיים חמו, משקיע בחברה, חשד שנפלו פגמים בהתנהלות החברה שהציגה מצגי שווא עבור ההשקעה. התוצאה: כניסה להקפאת הליכים ומינוי נאמן, חובות של חצי מיליארד שקל וטענות כי החברה ביטלה המחאות במאות אלפי שקלים. יותר מאלפיים רוכשי דירות מחברת אלדד פרי נדל"ן טוענים כי שילמו ולא קיבלו דירה. כמה מהרוכשים פתחו בהליכים משפטיים נגד החברה, בין היתר, רוכשי הדירות ברחובות בפרויקט "אורות חנן".
מקבוצת אלדד פרי נמסר בתגובה כי "אין מודעת פרסום אחת בענף הנדל"ן שאינה מבליטה את יתרונות המיקום של הפרויקט כמו קרבה לים, קרבה לתל אביב, קרבה לתחנת הרכבת הקלה, ועוד. כל היתרונות האלו קיימים גם בפרי הורייזן בבת ים. אבל הרשות להגנת הצרכן החליטה לפרסם עכשיו את החלטתה להטיל קנס על מודעות בודדות שפורסמו בתחילת שנת 2016 (!). אין לנו אלא להסיק כי הרשות להגנת הצרכן זקוקה לאמצעים שיווקים קיצוניים כדי לפרסם את העשייה שלה על חשבון חברה שנמצאת בהליך הקפאת הליכים תוך שהם בוודאי מבינים שהנפגעים עלולים להיות חברי הקבוצות והנושים".