הסגר השני גרם למשבר קשה וחמור במצב התעסוקה במשק, אף יותר מההערכות המוקדמות בממשלה - אם כי הפגיעה בתחומים השונים הייתה קשה יותר בסגר הראשון באפריל. אחוז העובדים המצויים בחל"ת בחודש אוקטובר הוא יותר מכפול מאשר זה שהיה רק לפני חודשיים, באמצע חודש אוגוסט - 14% לעומת 6.4%. כך לפי נתוני סקר מצב העסקים בעת התפשטות נגיף הקורונה שפרסמה היום (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
על פי דיווחי המעסיקים, יותר משלושת רבעי מהעובדים המצויים כעת בחל"ת (76.5%) נקלעו למצב זה כתוצאה ישירה מהסגר השני. זאת לאחר שחלה כבר ירידה משמעותית במצויים בחל"ת מאז הסגר הראשון ועד לתחילת הסגר השני, כאמור.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
עוד עולה מנתוני הסקר כי הענפים שבהם הוצאו הכי הרבה עובדים לחל"ת ביחס למספר העובדים הקיימים הם ענפי המסחר הקמעוני ושירותי מזון ומשקאות: 27.3% מהעובדים במסחר הקמעוני הוצאו לחל"ת ו-47.5% בשירותי המזון והמשקאות. זאת בשל סגירת המסעדות, בתי הקפה והברים.
מהסקר מתברר כי אחוז התעסוקה בכלל הענפים בסגר השני גדול משמעותית מאחוז התעסוקה בסגר הראשון - כלומר, יותר אנשים עבדו במהלך הסגר השני. כך בענפי המסחר הקמעוני היקף התעסוקה בסגר הראשון עמד על 50% לעומת 76% בסגר השני.
עוד עולה מהסקר כי בין הענפים נמצאה שונות גדולה בשיעור התעסוקה. בענפי ההיי-טק והפיננסים שיעור התעסוקה גבוה מ-94% מהשיעור לפני המשבר. בענפי המסחר הקמעוני שיעור התעסוקה באוקטובר הוא 76% ובענפי שירותי מזון ומשקאות, מסעדות ואולמות אירועים, שיעור התעסוקה הוא 35% בלבד.

הבידוד כמגבלה משמעותית הפוגעת בפעילות החברה

השיפור במצבם של ענפי המסחר הקמעוני ניכר גם במידת הפגיעה בחמורה בפדיון. 32.8% מהעסקים בענפים אלו העריכו שתהיה פגיעה חמורה בפדיון של חודש אוקטובר לעומת יותר מכפול בסגר הראשון בחודש אפריל, אז העריכו כך 67% מהעסקים.
פערים גדולים נמדדו גם בפדיון בין הענפים השונים בסגר השני לעומת הסגר הראשון. בענפי התעשייה, הבינוי והמסחר הקמעוני, הפער הבולט ביותר היה במסחר הקמעוני: 32.8% מהעסקים דיווחו באוקטובר על פגיעה חמורה בפדיון לעומת 67% באפריל. בענפי התעשייה הפדיון היה 26.2% באוקטובר לעומת 53.5% באפריל.
עוד עולה מהסקר כי למעלה מ-50% ממנהלי העסקים ציינו את סגירת מוסדות החינוך וכן בידוד או מחלה של העובד כמגבלה משמעותית הפוגעת בפעילות החברה. אחוז התעסוקה כשיעור מהיקף התעסוקה לפני תחילת משבר הקורונה, ירד באמצע אוקטובר ל-79% לעומת 87% באמצע חודש אוגוסט.
נתון מפתיע למדי העולה בסקר הלמ"ס הוא ש-40.5% מהעסקים לא פנו לקבלת מענק תמיכה לעסקים ממשרד האוצר. 41% מתוכם לא פנו כיוון שכלל לא עמדו בתנאי הסף, 30.8% מהם לא פנו כי אין להם צורך בו ו-16% נתקלו בקשיים בירוקרטיים, שמפניהם כבר התריעו גם גורמים ממשלתיים. רק אתמול יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מתח ביקורת קשה בעניין זה כלפי משרד האוצר והבנקים, שמערימים קשיים על מבקשי הלוואות לעסקים בסיכון.
עוד נושא שנבחן הוא שרידות החברה, כאשר מתברר שיש ירידה באחוז העסקים שצפו שהם נמצאים בסכנת סגירה בכלל הענפים באוקטובר לעומת התחזית בחודש אפריל.
אחוז העסקים שדיווחו על מידת פגיעה מתונה בפדיון, עד 25% בספטמבר, ירד בכלל הענפים ועומד על כ-38% מהחברות, כלומר ש-62% מהחברות נפגעו ביותר מ-25% בחודש הראשון של הסגר השני. זאת לעומת 78% מהחברות שדיווחו על פגיעה מתונה בפדיון בחודש אוגוסט. הפגיעה החמורה ביותר הייתה בענף שירותי מזון ומשקאות, שבו רק 6.5% מהעסקים דיווחו על פגיעה מתונה בספטמבר לעומת 67% באוגוסט.
פורסם לראשונה: 13:00, 22.10.20