שר החוץ לפיד: "ההרס שמצאנו במשרדי הממשלה היה בלתי ניתן לתיאור"
(צילום: ערוץ כנסת)

אל מול כל חילופי ההאשמות בימים האחרונים, מתברר שבמשרד האוצר ההעברה מהשר הפורש, ישראל כץ, למחליפו, אביגדור ליברמן - הייתה דווקא חלקה. בכירי משרד האוצר מסבירים את העניין בכך שבאוצר פשוט לא היה מה לגרוס או להסתיר. לא היה כלום להרוס - כי לא היה כלום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
היום (שני) אמר ראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד: "ההרס שמצאנו במשרדי הממשלה היה בלתי ניתן לתיאור". זה היה נכון לגבי משרד האוצר במישור אחר לגמרי: אחרי 13 חודשים פשוט לא נותר עוד מה להרוס, אלא רק לבנות: לבנות תקציב, לבנות חוק הסדרים, לבנות רפורמות, לחוקק חוקים דחופים ולמנות את בכירי משרד האוצר.
1 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
ישראל כץ
(צילום: אלכס גמבורג)
השר כץ דווקא צייץ היום בטוויטר, בתשובה ללפיד, כי "המשרד שהובלתי וכל משרדי הממשלה הביאו לתוצאה שמדינת ישראל מובילה כלכלית ובריאותית בכל הקשור למאבק בקורונה. הלוואי ולא תהרסו".

13 החודשים של השר כץ במשרד הסתיימו בקול ענות חלושה מאוד. שום מכשיר גריסה לא היה נדרש להסתיר את דיוני התקציב, חוק ההסדרים או רפורמות כלכליות דחופות. פשוט לא היו כאלה. את משרד האוצר עזב השר כץ, לא כל כך באשמתו - יותר באשמת ראש הממשלה - מבלי שבשנה וחודש נעשה שם משהו, חוץ מלחלק כספים לנפגעי משבר הקורונה.
לכן לא ניתן היה לגרוס את מסמכי האין תקציב, אין חוק הסדרים, אין העלאת גיל הפרישה לנשים, אין העלאת קצבת הזקנה, אין אגרות גודש בכניסה לערים, אין ביטול פטורים ממס ואין רפורמה בשדרוג משרדים לדירות.
ולא רק זאת: המשרד הושאר לשר החדש גם בלי מנכ"ל ובלי ראש אגף תקציבים קבועים. אתה בטוח, ח"כ כץ, שצריך רק לא להרוס?
שמעת על עוד מדינה שאין בה תקציב מאושר כבר שנה וחצי ושהאחרון שאושר בה הוא ממרץ 2018? שמעת על עוד מדינה שאין בה רפורמות כלכליות, אפילו אחת לא, מאז שנת 2019? שמעת על עוד מדינה שמאיימים בה לפגוע בפנסיות כיוון שלא מעלים את גיל הפרישה לנשים?
בספר מלכים א' מסופר על בן הדד השני, מלך ארם, שהתכונן לתקוף את ממלכת שומרון והתרברב בניצחונו עוד לפני שהביס את אחאב מלך ישראל. אחאב השיב לו: "ויען מלך ישראל ויאמר דברו, אל יתהלל חוגר כמפתח". כלומר: אל לך להתרברב לפני שניצחת במלחמה - ואכן הוא הובס בידי אחאב.
כבוד השר לשעבר ישראל כץ: אמרנו כבר - הרבה מאוד מהמצב שבו הותרת את משרד האוצר הוא לא באשמתך. אבל, השארת משרד אוצר חרב, ללא תקציב, ללא חוק הסדרים, ללא שום רפורמה וללא שלושה בכירי המשרד שברחו ממנו במשמרת שלך והותירו מאות עובדים חסרי מוטיבציה במצב שנוצר.
ולזכותך, ח"כ כץ, תיזקף רק עובדה ברורה אחת. כשר תחבורה הצלחת מאוד, כי שם לא קיבלת הוראה לא להקים נמלים, לא לפתוח שדה תעופה חדש, לא לסלול כבישים ולהימנע מהנחת מסילות ברזל.
עכשיו יהיה על המחליף שלך במשרד האוצר לשקם את ההריסות. מדינת ישראל ממש, אבל ממש, לא "הובילה כלכלית" בתום הקדנציה שלך. הנחמה: האשם העיקרי במצב הזה הוא מי שהורה לך לא לעשות דבר במשרד, חוץ מאשר לחלק מענקים לכל אזרחי ישראל, כולל לעשירים שבהם.