זן נכחד: משרד התקשורת יאשר לבזק לצמצם משמעותית את פריסת הטלפונים הציבוריים הפזורים בישראל. מספרם צפוי לרדת מכ-9,500 למאות בודדות, לפי הודעה ששלח המשרד. זה יקרה כיוון שבזק פנתה למשרד בבקשה להסיר את הטלפונים ציבוריים כדי לחסוך לבזק עלויות. בנוסף, לטענת גורמים בשלטון המקומי - הם מהווים הפרעה ואף מפגע במרחב הציבורי. עיריית ירושלים כבר הודיעה עם בזק שתסיר את 360 הטלפונים הציבורים בעיר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
טלפון ציבורי
טלפון ציבורי
טלפון ציבורי. פריט היסטורי
(צילום: צביקה טישלר)
הטלפונים פזורים במרחב הציבורי לפי תקנה 28 לתקנות הבזק, כלומר, מיקומם אינו מקרי ומטרתו לספק תקשורת בכל אזור בארץ. למרות שלרוב התושבים בישראל יש טלפון סלולרי ולרבים יש טלפון קווי ביתי, יש עדיין ציבורים שמשתמשים בטלפון ציבורי.
לפי בזק, הציבור כמעט שלא משתמש בהם, כשבחלק מהטלפונים הציבוריים אין שימוש כלל. לפי נתוני המשרד, בכ-83% מהטלפונים הציבוריים יש שימוש של פחות מ-100 דקות בחודש.
בהתאם לכך, משרד התקשורת הודיע כי החליט "לתקן את תקנה 28 לתקנות הבזק, באופן שיאפשר את צמצום פרישת הטלפונים במקומות בהם היקף השימוש לא מצדיק את הצבתם, תוך שיבטיח את המשך מתן השירות במקומות בהם יש צורך בכך".
כמו כן נמסר מהמשרד כי "במסגרת השינויים, בזק תדרש להעביר למשרד התקשורת, עד לתום הרבעון הראשון של כל שנה, דו"ח המפרט את הטלפונים הציבוריים שהחברה מחויבת בהסרתם בהתאם למנגנון המוצע בתיקון, לפיו חברת בזק תחויב להסיר טלפונים ציבוריים שנעשה בהם שימוש של פחות מ-100 דקות שיחה בממוצע בחודש בשנה שקדמה להגשת הדו"ח. עם זאת, בזק תחויב לתפעל ולתחזק את הטלפונים הציבוריים שלא יוסרו".
הוחלט כי במקרים מיוחדים ופרטניים, למנכ"ל המשרד תהיה הסמכות להורות על הסרה או תפעול של טלפון ציבורי. זאת "כדי לספק מענה למקרים בהם משיקולים של טובת הציבור יש להסיר או להפעיל את הטלפון הציבורי גם מבלי שיעמוד בהגדרת 100 הדקות כפי שפורט לעיל. זאת, בכפוף להודעה לחברה ומתן אפשרות לחברה לטעון את טענותיה בפניו בנושא".
טלפונים ציבוריים הוצבו ביישובים בישראל עם הקמת המדינה. תחילה השימוש בהם נעשה בתשלום ואחר כך באסימונים. ב-1990 הוחלפו הטלפונים לכאלה שקולטים טלכארט - כרטיס חיוג מוטען. כעת משתמשים בהם חרדים, עובדים זרים ויושבי מוסדות סגורים שמגבילים אחזקת טלפונים.
גורם במשרד התקשורת אמר ל-ynet כי "ישארו טלפונים במספר מצומצם של מקומות כמו נמלי תעופה, נמלי ים, בתי חולים, תחנות מרכזיות, פנימיות, וטלפונים שעדיין מדברים בהם מעל 100 דקות שיחה ביום, כאשר כל רבעון זה יבדק ובמידה וטלפונים מסוימים יפחת השימוש בהם לאורך רבעון אז בזק יסירו גם אותם".