3 צפייה בגלריה
מתחם היקב בראשון לציון
מתחם היקב בראשון לציון
מתחם היקב בראשון לציון
(צילום: אבי מועלם)
אחרי ניסיונות לקדם את התוכנית עוד בשנות ה-80 של המאה הקודמת: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, בראשות שירה ברנד, אישרה אמש (א') למתן תוקף את תוכנית מתחם היקב בראשון לציון. התוכנית, שחלה על שטח של כ-37 דונם, ממוקמת במרכז העיר מול בניין העירייה, ומהווה את אחד מסמליה. היא אושרה באופן סופי כשנה לאחר שהופקדה להתנגדויות הציבור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התוכנית כוללת תוספת של 600 יחידות דיור שייבנו בשני מגדלים בגובה של 25 ו-30 קומות וישולבו במסחר ותעסוקה. מתוך כלל הדירות, 150 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות ו-250 יחידות יוקצו עבור דיור מוגן. מבנה למגורים נוסף בן שמונה קומות יוקם בשטח הצמוד לרחוב טיומקין, ומגדל נוסף בגובה של עד 30 קומות ישלב דיור מוגן ומבני ציבור.
עוד כוללת התוכנית הקמת מבנה בן תשע קומות שישמש לתעסוקה וכן מבנה בן שלוש קומות שישמש לשטחי ציבור על רחוב הכרמל. בסך הכול כוללת התוכנית כ-21,150 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-19,400 מ"ר עבור שטחי מסחר ו-7,100 מ"ר שטחי ציבור.
3 צפייה בגלריה
מתחם היקב בראשון לציון
מתחם היקב בראשון לציון
הדמיית מתחם היקב בראשון לציון
(הדמיה: JTLV)
3 צפייה בגלריה
יקב ראשון לציון. ארכיון
יקב ראשון לציון. ארכיון
יקב ראשון לציון. ארכיון
(צילום: באדיבות מוזיאון ראשון לציון)



המבנים במתחם המיועדים לשימור ישמשו למסחר ותעסוקה, כאשר מבני היקב ההיסטוריים יעברו שימור. הגשת בקשה להיתר לעבודות הצלה וייצוב המבנים לשימור מהווה תנאי למתן תוקף לתוכנית, כך שככל שלא יושלמו עבודות ההצלה והייצוב עד שנתיים מיום אישור התוכנית, יבוטלו זכויות הבנייה המוקנות מתוקפה.
הוועדה התנתה את היתר הבנייה הראשון במתחם בהוצאת היתר בנייה לשימור מלא של מבני היקב המרכזי. בתחום המתחם לשימור לא תותר בנייה חדשה בתת-הקרקע או חפירת מרתפי חניה כדי שלא ייפגעו בחזיתות המבנים לשימור. כמו כן, הוחלט לכלול בשטח התוכנית גם את "בית התבשיל" כחלק מתוכנית השימור, ונקבע כי יש לבטל את זכויות הבנייה במתחם שטרם נוצלו על מנת לא לפגוע בערכי השימור. בנוסף, הוועדה קראה לוועדת השימור של הרשות המקומית לבחון את הצורך בביצוע מיידי של עבודות אחזקה במבנים אלה.

גובה הבניינים הוגבל מ-44 קומות ל-30 קומות

את הפרויקט יזמה קרן JTVL של אראל רוטר ועמיר בירם, המחזיקה בקרקע יחד עם שותפים ובהם קבוצת הפניקס. היא תישא בעלויות השימור אך תסב אותם לחנויות או משרדים ותפתח אותם לציבור הרחב, במודל הדומה למתחם שרונה בתל אביב. התוכנית המקורית כללה מגדלים בני 44 קומות, עובדה שהובילה להתנגדות תושבים, ולפיכך הוגבל הגובה לעד 30 קומות.
ביוני 2014 היזמים רכשו את המתחם מיקבי כרמל בתמורה ל-165 מיליון שקל. ב-2016 הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ראשון לציון החליטה להמליץ על הפקדת התוכנית בוועדה המחוזית, אך הליך ההפקדה הוקפא לאחר שבסוף 2017 נפתחה חקירת משטרה נגד ראש העיר דאז דב צור, כשאחד החשדות שנבדקו היה כי פעל לקדם את ענייניו העסקיים של מקורבו בעבר ארז מוסצ'ו, שנמנה על רוכשי היקב. ב-2019 הוחלט לדון שוב בתוכנית לאחר שהמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, אישר לוועדה המחוזית להמשיך לקדם את התוכנית.
מתחם היקב, שהקמתו החלה בסוף המאה ה-19, הוא אתר מורשת ומהווה חלק מסיפור התפתחותה ההיסטורית והאורבנית של ראשון לציון. היקב נחשב למפעל התעשייה המודרני הראשון בארץ ישראל, וסיפורו ההיסטורי משקף את סיפורה של ההתיישבות הציונית. המתחם מורכב ממגוון מבנים שהוקמו בתקופות שונות, ומהווים אוסף של שיטות וטכנולוגיות בנייה שונות מסוף המאה ה-19 ועד לשנות ה-50 של המאה ה-20.
יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, ציינה כי "מטרת התוכנית בראש ובראשונה היא לדאוג לשימור המבנים המרשימים, פתיחתם והנגשתם לציבור הרחב, זאת בד בבד עם התאמת הבינוי למיקום האסטרטגי בלב העיר ראשון לציון, ועל תוואי קו הרכבת הקלה. עירוב השימושים יאפשר למקום להוות מפגש תוסס במשך שעות רבות וינגיש את המבנים ההיסטוריים לאוכלוסייה כדי להכיר וליהנות מאתר המורשת הייחודי".