ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום (ראשון) בישיבת הממשלה לחשיפת פרטי ההסכם עם חברת פייזר ב-ynet, ועל אף שבארה"ב הסכם ההפצה כולו חשוף לציבור, טען: "אנחנו אמונים על הסכמי סודיות ויש סעיפים שאינם מותרים לפרסום, כי זה ההסדר איתם. אנחנו לא רוצים לסכן את אספקת החיסונים על ידי פתיחת ההסכמים הללו".
נתניהו הוסיף: "במידה שפייזר תספק חיסונים למדינות המובילות בעולם - היא תספק בדיוק אותו הדבר גם לנו. יש לי ביטחון מוחלט שאם היא תעבור את ה-FDA, את רשויות האשרור הבריאותיות השונות ואת הייצור, במידה שיסופק לאחרים, יסופק גם לנו. יש לי ביטחון מלא בכך, ואני לא הייתי חושש מכך בכלל".
2 צפייה בגלריה
פייזר
פייזר
פייזר
(צילום: רויטרס, יואב דודקביץ', אבי מועלם)
שר הבריאות יולי אדלשטיין טען: "ההסכם שהודלף היה חסוי לתקשורת. אין לי ספק שזה יקשה עלינו להגיע להבנות עם חברות נוספות, כי הן חשופות למה שחתמנו עם פייזר. הדבר כמובן לא ירתיע אותנו ונעשה הכל להביא כמות נוספת של חיסונים לכל אזרחי ישראל".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ביום שישי חשף כאמור גד ליאור ב-ynet כי בהסכם עם פייזר אין למעשה כל התחייבות של ממש לאספקת החיסון, וכי ישראל תשלם מקדמה של 120 מיליון שקלים כבר השבוע. כשנשאל בנושא הבוקר באולפן ynet, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי לא הכחיש, אך הביע ביטחון בחברה האמריקנית. "אני מאמין שנקבל את החומר בדיוק כפי שהתחייבה חברת פייזר, כפי שחתמנו ביום שישי, ואני מאמין שהיא תעשה את זה".
מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי
(צילום: אלי מנדלבאום, אבי חי)

לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, "זה לא בדיוק חתימה על אופציות, יש בחוזה סעיפים נוספים, רבים, שלובנו גם על ידי משרד המשפטים, ולובנו גם במשך חודשים על ידי אנשי משרד הבריאות וכמובן קיבלו דחיפה ברוכה מאוד על ידי ראש הממשלה ושר הבריאות. חתמנו על חוזה שמבטיח ברמה האופטימלית את החיסונים.
"חשוב להבין ולומר גם לאזרחי מדינת ישראל שאנחנו עוסקים במו"מ ארוך ימים ולילות, בעיקר לילות, עם מדינות מעבר לאוקיינוס, ולא הטלנו את כל הביצים בסל אחד. לכן חתמנו עם חברות נוספות תוך כדי סיכון אפילו של תקציב, ואני מקווה מאוד שהדבר הזה ייתן את אותותיו".
הנשיא ריבלין אמר היום: ״עוד לא ברור מהי יעילותם של החיסונים שיפותחו, מתי יגיעו, מהן ההשפעות ארוכות הטווח של המחלה, ובאיזה קצב אפשר יהיה להתחסן. עלינו להמשיך ולתכנן את חיינו כאילו אין חיסון באופק".

פרטי ההסכם שנחשפו ב-ynet וההסכם שפורסם בארה"ב

ממשלת ישראל התחייבה להעביר לחברה האמריקנית עם החתימה על ההסכם כבר בשבוע הקרוב מקדמה של 120 מיליון שקל. את היתרה, 680 מיליון שקל, תשלם ישראל בחודש שבו תחל אספקת החיסונים, ככל הנראה בינואר 2021, אף שלא יהיה כנראה תקציב מאושר בכנסת עד אז לשנת 2021.
כל שמונה מיליון החיסונים שישראל הזמינה יעלו לתקציב המדינה 800 מיליון שקל, 100 שקל לחיסון, שהם 200 שקל לכל אדם שיחוסן, שכן כל אם יקבל שני חיסונים נגד הנגיף. מחיר חיסון יהיה לפיכך כ-28 דולר וחיסון כל אזרח ישראלי יעלה לקופת המדינה כ-56 דולר.
חברת פייזר התבקשה לשריין לישראל כ-18.5 מיליון חיסונים, אולם בשל הסכמיה המתגבשים עם ממשלת ארה"ב ולפחות 10 מדינות באירופה וביבשת אמריקה שכבר מקיימות מגעים מתקדמים לקבל את החיסון, סירבה החברה לפי שעה לאשר יותר משמונה מיליון חיסונים. אלה ישמשו לחיסון של ארבעה מיליון מתוך 9.2 מיליון תושבי ישראל, שכן כל אדם שיחוסן מקורונה יצטרך לקבל שני חיסונים בתוך זמן קצר.
עוד נודע ל-ynet כי החיסונים יסופקו לישראל במשך 12 חודשים, לאורך כל שנת 2021. זאת כמובן במקרה שחברת פייזר אכן תסכים לספק אותם - אף שאין התחייבות מפורשת שלה על כך בהסכם שהוכן על ידה, כאמור.
יש לציין כי בארה"ב חתם הממשל האמריקני על הסכם הפצה דומה עם חברת פייזר בחודש יולי, שפרטיו - כולל המחיר והסכומים שעליהם התחייבה ארה"ב - פורסמו בהודעה לעיתונות.

2 צפייה בגלריה
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית. שם ההסכם פורסם
(צילום: רויטרס)
בשבוע שעבר סגן נשיא ארה"ב היוצא מייק פנס זקף לזכות הממשל האמריקני את הצלחת החיסון הפוטנציאלי של פייזר, שהושג, לדבריו, "הודות לשותפות הציבורית-פרטית שיזם הנשיא טראמפ". גם איוונקה טראמפ, בתו של הנשיא, מיהרה לפרסם בעמוד הפייסבוק שלה פרטים על ההסכם: "פייזר לא קיבלו כסף למחקר אבל חתמו על הסכם עם ממשל טראמפ ביולי, שלפיו יקבלו 1.95 מיליון דולר עבור 100 מיליון מנות מהחיסון שלהם כאשר הוא יאושר". החברה מיהרה להדגיש כי למחקר והפיתוח של החיסון לא היה קשר לממשל.