תזכורת: קריסת אולמות האירועים
(צילום: משי בן עמי)

מגפת הקורונה ממשיכה לזעזע את המשק. יותר ויותר עובדים נשלחים לחופשה ללא תשלום (חל"ת) ומוצאים עצמם בחוסר ודאות תעסוקתית. פנינו למומחים בדיני עבודה על מנת שישיבו על שאלות שמעסיקות כמעט כל עובד בימים אלה.
מה המשמעות של השבתה מלאה במשק מבחינת עובדים אצל מעסיק לא חיוני? אפשר לבקש לנצל ימי חופשה ולקבל משכורת?
לדברי עו"ד מיכל פינברג-דורון, שותפה במשרד נ. פינברג המתמחה בדיני עבודה, כל מקום עבודה שנפגע מהותית עד כדי הפסקת הפעילות יכול להורות לעובדיו לצאת לאלתר לחל"ת. עובד שמסרב עשוי להיות מועמד לפיטורים. כן ציינה שראוי שהמעסיק ייענה בחיוב לעובד שיבקש לנצל את ימי החופשה שיש ברשותו לפני הוצאתו לחל"ת.
1 צפייה בגלריה
בהדסה עין כרם
בהדסה עין כרם
בדיקות חום בהדסה עין כרם
(צילום: דוברות הדסה)
אני עובד בחברת תיירות והוציאו אותי לחל"ת, אבל אני ממשיך לעבוד ולענות לבקשות של לקוחות בנושא ביטול טיסות. מה הדין?
עו"ד פינברג-דורון: "אם אתה נדרש להמשיך בעבודה אין מקום להוצאתך לחל"ת. ייתכן שדרך המלך לצדדים היא לא להוציא אותך לחל"ת אלא לצמצם את היקף המשרה והשכר עד שתסיים את משימותיך. אם הוצאת לחל"ת - אינך חייב לעבוד".
האם אני אמור לשלם לביטוח לאומי בזמן חל"ת?
עו"ד שחר הופמן, מומחה בדיני עבודה ושותף במשרד בן ארי, פיש, סבן ושות': "עובדים שהוצאו לחל"ת של 30 יום ומעלה, החל מ-1 במרץ, עשויים להיות זכאים לדמי אבטלה. על המעסיקים להמשיך ולשלם את דמי הביטוח הלאומי עבור העובד בשני החודשים הראשונים לתקופת החל"ת. עובד שהוצא לחל"ת באופן חד-צדדי, יכול להתפטר בדין מפוטר".
מה לגבי זכויות פנסיוניות בתקופת החל"ת?
לדברי עו"ד קליה קליין ממשרד פרל כהן, אין חובה על המעסיק להמשיך לבצע הפרשות פנסיוניות - אבל כדאי בהחלט להגיע להסכם בעניין זה כדי לשמור על רצף ביטוחי ולא לפגוע בזכויות העובדים. "כמו כן, יש להנחות את העובדים לדאוג לרצף הפנסיוני שלהם במהלך החל"ת", הוסיפה.
האם ניתן לפטר עובד בתקופה כזאת?
לדברי עו"ד הופמן חל איסור על המעסיק לפטר עובד שנעדר עקב הידבקותו בנגיף או חשש להידבקות ושהייה בבידוד. ניתן לפטר עובד מכל סיבה אחרת עם שובו מתקופת הבידוד, בכפוף לחובת תום הלב, עריכת שימוע ומתן הודעה מוקדמת.
מה לגבי ימי החופשה?
עו"ד קליין: "העובדים לא חייבים לנצל את ימי החופשה שלהם כדי להיות זכאים לדמי אבטלה. עם זאת, יש למעסיק אפשרות לחייב עובד לצאת לחופשה שנתית ולנצל את ימי החופשה הצבורים לזכותו. אם מדובר בחופשה רצופה של שבעה ימים קלנדריים או יותר, יש לתת על כך הודעה מראש של 14 ימים. אם מדובר בחופשה של פחות משבעה ימים רצופים אין חובת מתן זמן התראה. כי בהסכמת העובד בכתב, ניתן לקצר את תקופת ההודעה מראש על יציאה לחופשה".
המעסיק שלי לא הוציא אותי לחל"ת אך מבקש לצמצם את שכרי. האם אני חייב להסכים?
עו"ד קליין: "ניתן להפחית שכר או לצמצם משרה, אולם חייבים לקבל את הסכמת העובד לביצוע פעולות מעין אלו. בנסיבות אלו, כאשר פעולות אלו נעשות כלפי כל העובדים, עובד אשר לא מסכים לשינוי בתנאי העסקתו יהיה רשאי להתפטר בדין מפוטר".