16 מיליארד שקל - זה הסכום הגדול שהוציא עד כה המוסד לביטוח לאומי לתשלום דמי אבטלה בשבעה החודשים הראשונים של משבר הקורונה, ממרץ עד ספטמבר. כך נודע ל-ynet. דמי הביטוח הלאומי משולמים מאז תחילת המשבר לא רק למובטלים שפוטרו, אלא לראשונה גם לכל מאות אלפי העובדים השוהים בחופשות ללא תשלום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסכום, בגובה של 16 מיליארד שקל לכשישה וחצי חודשים, מהווה סכום שיא מאז קום המדינה, בהיקף של פי ארבעה מממוצע תשלום דמי אבטלה בשנה רגילה, המסתכמים בכ-330 מיליון שקל בחודש, שהם כארבעה מיליארד שקל בשנה שלמה. יצוין, כי גם בתקופות של מיתון ואבטלה גבוהה בעבר לא הגיעו סכומי התשלום אלא למיליארדים אחדים בשנה.
2 צפייה בגלריה
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי
(צילום: יריב כץ)
בתקופת המשבר, נע מספר מקבלי דמי האבטלה בין 445 אלף איש בחודשים יולי ואוגוסט לבין המספר הגבוה של 895 אלף איש בחודש השיא, אפריל. בספטמבר שולמו דמי אבטלה ל-513 אלף עובדים שפוטרו או הוצאו לחל"ת, ומספרם עומד לגדול בחודש אוקטובר בשל הוצאת יותר מ-200 אלף עובדים לחל"ת בסגר השני.
יצוין שדמי אבטלה שולמו בעבר למצויים בחופשות ללא תשלום רק לאחר 30 יום של חופשה. השינוי מאז תחילת משבר הקורונה, שיזם מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, הוא שדמי האבטלה משולמים למצויים בחל"ת מעת ההוצאה לחופשה, כאשר לפי חוק אין משלמים דמי אבטלה בכל מקרה גם למפוטרים וגם לשוהים בחל"ת בחמשת הימים הראשונים להוצאתם מן העבודה.
עוד עולה מנתוני הביטוח הלאומי, כי מענק ההסתגלות לבני 67 ויותר, שהמשיכו לעבוד גם בגיל הפנסיה אך הוצאו לחופשות ללא תשלום, הסתכם ב-593 מיליון שקל. בסך הכל שולמו עד סוף חודש ספטמבר 186 אלף מענקים לבני 67 ומעלה.
מסיכומי התשלומים במסגרת תוכנית המענקים "צ'ק לכל תושב" עולה כי שולמו עד סוף החודש האחרון 6.6 מיליארד שקל, מתוכם 1.46 מיליארד שקל למשפחות עם ילדים. 1.3 מיליון מענקים היו כפולים - 1,500 שקל במקום 750 שקל - והם שולמו לאוכלוסיות החלשות, לנכים ולמקבלי קצבאות שונות.
שר האוצר ישראל כץ בריאיון לאולפן ynet
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

בסך הכל שולמו 7.3 מיליון מענקים במסגרת התוכנית הגדולה בהיקפה בארץ, החל מראשית חודש אוגוסט. הביטוח הלאומי מנסה עדיין לאתר עשרות אלפי זכאים שלא התייצבו בסניפי הדואר לקבלת המענק לכל אזרח. התוכנית תסתיים סופית ב-15 בנובמבר.
בתוך כך, היום אושר בוועדת העבודה והרווחה כי המדינה תשלם מענק בסך 1,000 שקלים לילדים עם אחוזי נכות בגובה 100% ו- 50% שלא נכללו במתווה הממשלתי. המענק ינתן בשתי פעימות: הראשונה באוקטובר על עשרה חודשים והשנייה בדצמבר על החודשיים הנותרים (נובמבר-דצמבר).
אתמול דיווח שירות התעסוקה כי מאז 17.9, יום לפני תחילת הסגר השני, נרשמו בשירות התעסוקה 261,624 דורשי עבודה - מהם 228,122 עקב יציאה לחל"ת ו-33,502 מסיבות אחרות. מבין דורשי העבודה שנרשמו בתקופה זו, עבור 188,101 זהו רישום שני או יותר מאז תחילת משבר הקורונה בחודש מרץ. כיום רשומים בשירות התעסוקה 980,370 דורשי עבודה בסך הכל, מהם 628,344 בחל"ת.
שר האוצר ישראל כץ התייחס לנתונים ואמר: "גובה הסכומים ששולמו מראה שתוכנית רשת הבטחון אותה פרשתי לשנה קדימה עובדת היטב. שיניתי את כללי הזכאות לדמי האבטלה באמצעות קיצור תקופת ההכשרה ל-6 חודשים, ביטול 5 ימי ההמתנה, ביטול מדרגת הפחתת דמי האבטלה, צירוף מקבלי כפל הקצבאות, צירוף בני 67 ומעלה, וצירוף צעירים מתחת גיל 28 עם ילד אחד. עיקרון הערבות ההדדית ימשיך ללוות את המדיניות אותה אני מוביל בתחום השכירים, כמו גם ביחס למענקים לעצמאים ובעלי העסקים עד ליציאה מהמשבר וחזרת המשק הישראלי לצמיחה ופעילות".
שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ טען מנגד: "נתוני הביטוח הלאומי מחייבים חשיבה מחדש וכניסה למודל חדש - או הגרמני או הקנדי. יש להפסיק את השיטה שמקבעת את תרבות האבטלה בישראל, וגם מונעת ממעסיקים רבים להעסיק עובדים בחלקי משרה ולהגדיל את הפריון במשק, המודל הגרמני עליו אני זועק כבר חצי שנה היה מאפשר לעובדים לחזור לקשר עובד - מעביד, מאפשר לו לקבל את התנאים הסוציאליים, שהיום אנו מבינים את חשיבותם לאורך זמן, וגם היה חוסך מיליארדי שקלים בתשלום החל"ת שיכלו לעבור לאוכלוסיות מוחלשות ופיתוח ליצירת מקומות עבודה חדשים".