הממשלה אישרה היום (א') בצהריים את פרטי תוכנית ההאצה להתחלה של החזרת המשק לתוואי של עבודה מלאה וצמיחה חיובית. את התוכנית יזמו והגישו לאישור ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ, והיא כוללת פרט לתכנון של פרויקטים להאצת המשק ותחילה של הכשרות מקצועיות בהיקף גדול, גם סיוע להתמודדות של משרדי ממשלה ואוכלוסיות בסיכון עם משבר הקורונה. היקף התוכנית הוא כ-8.5 מיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ראש הממשלה ציין בישיבת הממשלה כי "מדובר בהמרצת הכלכלה שלנו וביצירת מקומות עבודה. אני יודע שיש עדיין מצוקה כלכלית גדולה ואנחנו פועלים סביב השעון להקל עליכם, אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
בנימין נתניהו וישראל כץ סיור במפעל גילרו בבית שמש
(צילום: עמית שאבי)
בשבועות האחרונים פעלו משרד האוצר ומשרד רה"מ מול משרדי הממשלה השונים לצורך גיבוש חבילת פרויקטים ותוכניות הזמינים לביצוע בטווחי זמן קצרים, בעלי כדאיות כלכלית גבוהה ויכולת מהירה להגדלת מספר המשרות במשק. הפרויקטים אושרו על ידי הקבינט הכלכלי בראשות ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ.
ההחלטה כוללת תקציבים עבור שורת פרויקטים בתחומי התחבורה, תשתיות תומכות דיור, טכנולוגיה והיי-טק, תיירות, ספורט ורווחה.
ההחלטה נועדה, בין היתר, לטובת תמרוץ השקעות בתעשייה המקומית וקיצור ימי אשראי ממשלתיים לספקים קטנים ובינוניים, לצורך עידוד ביקושים והאצת כלכלת המשק הישראלי המצוי במשבר. בהתאם להערכות, מעבר לתועלתם הכלכלית, צפויים הפרויקטים ליצור מעל 10,000 משרות חדשות במשק.

למעלה מ-2 מיליארד שקל לפרויקטי תחבורה

בין הפרויקטים המתוקצבים בתוכנית נמצא תקצוב מיידי של למעלה משני מיליארד שקל לטובת מספר פרויקטים של תחבורה, בהם מקטע המסילה המזרחית בין צומת אל על ללוד, יציאה לביצוע הכפלת כביש 85 בין צומת כרמיאל לצומת חנניה, כביש 264 בין צומת אשל הנשיא לבית קמה וכביש 71 בין צומת יששכר לבית-שאן, כולל מחלוף והסדרת צמתים לאורך התוואי וכן תקציב לטובת קידום הקו האדום בתל אביב, וזאת במטרה למנוע את עצירת העבודות המתקדמות שם נוכח התייקרות הפרויקט.
בנוסף, במסגרת התוכנית יוקצו 750 מיליון שקל להקמת תשתיות תומכות דיור, וזאת לצורך תמיכה בשיווק אלפי יחידות דיור ברחבי הארץ, באופן שיגדיל את היצע הדיור במשק ויאיץ את ענף הבנייה ואת הענפים התומכים בו.
750 מיליון שקל נוספים יוקצו לקידום ענף ההיי-טק והמובילות הטכנולוגית של מדינת ישראל באמצעות תוכניות לאומיות לקידום טכנולוגיות מתקדמות, הרחבת מסלולי המענקים של הרשות לחדשנות וכן תוכנית לטיפול במחסור בכוח אדם מיומן לענף ההיי-טק.
יתרה מכך, תקציב לטובת מעבר ממשלתי לענן ציבורי שיוקם בישראל הצפוי להוביל בטווח הבינוני לחסכון בעלויות הממשלה, לעודד חדשנות במגזר הציבורי, להגביר את רמת אבטחת המידע ולעודד השקעות בתעשייה המקומית.
תקציב נוסף שצפוי לעבור במסגרת התוכנית יעמוד לטובת הוצאת קול קורא משותף של המשרד להגנת הסביבה עם רשות החדשנות, לתמיכה בחברות הזנק המייצרות טכנולוגיות שמייעלות רגולציה סביבתית ומייצרות צמיחה בתעשייה. תקציב לטובת עידוד השקעות בתעשייה מקומית באמצעות מסלולים הוניים של מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה.
התוכנית כוללת גם תקציב לטובת פיתוח כלכלי ותיירותי לרשויות תיירותיות בגליל ובגולן, תקציב לטובת שדרוג מתקני ספורט באמצעות קולות קוראים של משרד התרבות והספורט, תקציב עבור הקמת מעונות חוץ ביתיים חדשים לנערים ונערות בקצה הרצף הטיפולי וכן פרויקטים נוספים.
בנוסף, יוקצה תקציב לצורך החלת חוק מוסר תשלומים על ספקים קטנים ובינוניים של מוסדות בריאות, אולם תקנות מחייבות בנושא זה יופצו בנפרד.
יצויין כי תוכנית ההאצה אינה דורשת תיקוני חקיקה, ועם אישורה בממשלה ניתן יהיה להתחיל לפעול באופן מיידי להוצאתה אל הפועל.

הכשרות, ביטחון תזונתי וסיוע לעובדים סוציאליים

כמו כן, תוכנית ראש הממשלה ושר האוצר כוללת הקצאה של 3.4 מיליארד שקל בעבור משרדי ממשלה ואוכלוסיות בסיכון הנדרשים לסיוע ייעודי להתמודדות עם משבר הקורונה.
במסגרת זו יוקצו כ-700 מיליון שקל בעבור הכשרות מקצועיות ותמרוץ תעסוקה ו-700 מיליון שקל בעבור הבטחת ביטחון תזונתי למשפחות מוחלשות (בעיקר, לפי הרעיון של השר אריה דרעי, באמצעות תלושי מזון).
בנוסף, יוקצו 600 מיליון שקל לטובת הארכת מענקי ההסתגלות לבני 67 ומעלה שהוצאו לחל"ת עד לחודש יוני 2021, 350 מיליון שקל בעבור הרחבת הזכאות למענק הוצאות קבועות לעסקים בעלי מחזור של עד 400 מיליון שקל בשנה ו-150 מיליון שקל נוספים עבור סיוע לאזרחים ותיקים ולאזרחים ותיקים נזקקים.
כמו כן, התוכנית כוללת תקציבים למענקים בעבור העובדים הסוציאליים ותקציבי מוגנות, העלאת הדיסריגארד למקבלי קצבת נכות לסכום של 5,300 שקל בחודש (אפשרות לנכה לעבוד עד שכר זה מבלי שקצבתו תיפגע), מענק לחיילים משוחררים, סיוע לעולים על ידי משרד הקליטה והרחבת המענה במסגרת המעונות לנשים מוכות.