"החברות מתעקשות שהטיול יוצא לפועל": למרות הביטול ההמוני של טיסות וחובת הבידוד ל-14 יום בחזור, חברות רבות עדיין מסרבות לבטל טיסות וחבילות נופש ליעדים שהקווים אליהם עדיין לא "נסגרו" ולהשיב לצרכנים את מלוא כספם.
רבקה רובינשטיין (67), היתה אמורה לטוס עם חברתה לטיול מאורגן ביפן. "מדובר בנסיעה בשווי 7,100 דולר, שאמורה לצאת ב-17 למרץ. מצאתי באינטרנט פרסומת של חברת נוה אקדמיה. נכנסתי לאתר שלהם, התקשרתי והם שלחו לי טופס רישום ואת הפלאייר של הטיול, אך לא ראיתי שצירפו את תנאי הביטול. הכל נעשה אונליין.
"ב-17 בפברואר ביקשתי לבטל לנוכח הקורונה, ואמרו לי שאשלם 95% לפי תנאי הביטול ושלחו לי אותם. כשאני וחברתי ביקשנו לבטל לפי חוק הגנת הצרכן שמאפשר ביטול עד ארבעה חודשים לפני הטיסה לאזרח ותיק, אמרו לנו שאנחנו לא חוסות תחת החוק. במקביל, הציעו שכל משתתף יישלם 979 דולר לביטול משותף. בינתיים, הטיסה שונתה פעמיים, הם מחפשים חלופה לטיסה, אבל מתעקשים שהטיול יוצא לדרך. כל זאת שבוע לפני הטיסה".
לאולפן ynet אמרה כי היא לא רוצה לנסוע כדי לא לקחת סיכון וכדי לא להיכנס לבידוד. "אני אישה שחיה בגפי כרגע ואני לא רוצה, אני מפחדת", אמרה.
עוד הוסיפה כי לתחושתה מדובר בעושק. "יש חוק הגנת הצרכן שאנחנו, חברתי ואני, נכנסות לקריטריון הזה. העסקה נעשתה דרך הטלפון, דרך האינטרנט, אנחנו מעולם לא קיבלנו את התנאים, תנאי ההתקשרות שלהם, הם לא וידאו שקיבלנו כאלה תנאים שזה אומר כמה משלמים אחרי כל שלב שעובר מאז החתימה והתנאים של אזרח ותיק".
לקוחה אחרת, שהזמינה טיול דרך נתור לפינלנד, אומרת כי "נתור החליטה שאת הטיול לפינלנד היא לא מבטלת, למרות שישראייר, חברת התעופה, ביטלה את כל טיסותיה לחו"ל. נאמר לי שאם ארצה לבטל אשלם מחיר מלא בגובה 7,500 שקל. במקרה שלי, אם אני מחליטה לטוס ביודעי שכשאני חוזרת עליי להיכנס לבידוד, השבועיים האלה יהיו על חשבוני ומקום העבודה לא יחויב לשלם לי על אותם ימים".
גם רבים מההורים של 9,600 תלמידים שהיו אמורים לטוס לפולין נתונים בבעיה. משרד החינוך הוציא הנחיה לא לנסוע, וחלק מהחברות סירבו לתת להורים את כספם בחזרה, למרות שבמכרז התחייבו לדמי ביטול מדורגים: קיזוז דמי המקדמה + 1,950-400 שקל, תלוי ביום הביטול, עד שישה ימים לפני הנסיעה.
אב שבנו אמור לצאת למסע, טוען שחברת הנסיעות אקדמי טראוול לא השיבה לו כספים ולא עצרה את התשלומים. החברה הודיעה ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet כי "הודעות רשמיות תצאנה לבתי ספר בימים הקרובים וההורים יזוכו ביתרת הכספים". לטענתה, ההנחיות לגבי הביטולים בהקשר הקורונה הן "הנחיות חדשות".
דודי שוקף, מנהל מינהלת פולין במשרד החינוך, מסביר כי "היו כמה זכיינים שגררו רגליים. טיפלנו בזה. חד משמעית עליהם לקחת את הכסף על פי מדרגות דמי הביטול בלבד. יחד עם זאת חשוב לזכור: מדובר ב-100 משלחות, מאות מדריכים, שמונה זכיינים שרכשו מראש טיסות, מלונות ושילמו מקדמות מכיסם".
האם יש סיכוי להחזר מלא?
"כשתתקבל החלטה בנושא זה על ידי המדינה, המשרד יוציא הודעה מסודרת לבתי הספר, להורים ולתלמידים".
גם מזמיני חופשות סקי בבעיה. צרכנים טוענים כי חברת סקי דיל לא מבטלת חופשות סקי ובנוסף הם לעתים לא מקבלים החזר מלא על הנסיעה, או במקרה הטוב מסכימה להעביר את סכום החופשה לחופשות עתידיות.
מנתור-ישראייר נמסר בתגובה: "הוצע לכל הנוסעים שטסים ללפלנד לשלם 10% דמי ביטול ולהשתמש ביתרת הסכום להזמנות עתידיות בינלאומי או פנים ארצי. יש נוסעים שבחרו באפשרות שהוצעה להם וישנם שבחרו לצאת לטיול".
מנוה אקדמיה נמסר בתגובה: "לפי חוק הגנת הצרכן, אין עסקינן ב'עסקת מכר מרחוק' ומשכך אין ללקוחה זכות ביטול מורחבת. בניגוד לנאמר, העסקה לא נעשתה אונליין הואיל ואין לחברה אופציית הרשמה שכזו (לפי הרשות להגנת הצרכן והמועצה לצרכנות, אם הפנייה הראשונית ללקוח נעשתה אונליין, גם אם מדובר בפרסומת, מדובר בשיווק מרחוק מ.ק).
"על אף האמור, בשל המצב החריג בעולם ולפנים משורת הדין, החברה הציעה ללקוחה לבטל הרשמתה תוך תשלום דמי ביטול מינוריים בסך 13%, וזאת בשונה מדמי הביטול המקוריים בסך 95%. בהתחשב הסיטואציה המורכבת, החוק הקיים, התחייבויות ועלויות לספקים שכבר שולמו, החברה משוכנעת כי פעלה ועודנה פועלת באופן ההוגן והנכון ביותר לכל הצדדים, ובעיקר לקוחותיה, תוך שכלול כלל האינטרסים ונסיבות העניין".
מסקי דיל נמסר בתגובה: "מאז הכרזות משרד הבריאות וראש הממשלה, עובדי סקי דיל פועלים מסביב לשעון על מנת להתמודד עם מצב החירום שנוצר. אנו עושים כל מאמץ על מנת לסייע לקהל לקוחותינו המסור ולהקטין ככל שניתן את הנזק הכספי שנגרם ללקוחות. אנו מציעים אפשרויות שונות למימוש החופשה שהלקוחות ביטלו, כך שחלק מלקוחותינו במזרח אירופה קיבלו זיכוי מלא בסך 100% למימוש בעונה הבאה, ולקוחותינו במערב אירופה, לצערנו, קיבלו זיכוי של כ-50%, כשהדבר תלוי באתר בו בחרו לגלוש, בקשיחות הספקים, וכן בפרק הזמן מבקשת הביטול ועד היציאה בפועל. (יודגש כי דמי הביטול המקוריים עמדו על 75-100 אחוז מעלות מהחופשה).
אנו נאבקים מסביב לשעון מול אתרי הסקי השונים על מנת להשיג את ההחזר הטוב ביותר עבור קהל לקוחותינו ובחלק לא מבוטל מהמקרים אף לוקחים את הנזק עלינו, ומחזירים כסף ללקוחות אף שהכסף הועבר לספקים מראש ולא יוחזר לנו. סקידיל פועלת במסירות למען לקוחותיה הרבים כבר 17 שנה ומגלה אחריות רבה ללקוחותינו ועושים כל מאמץ להקטין את ההפסד שלהם כתוצאה מביטול החופשה. אנו בטוחים כי כלל לקוחותינו ישובו ליהנות מחופשות הסקי של סקידיל לאחר שהמשבר יסתיים".