משרד הכלכלה: אם יקר, קנו באמזון. משרד הכלכלה יפרסם השוואת מחירי תמרוקים בין רשתות ישראליות לאמזון. לפי המשרד, נוהל יבוא מקביל בתמרוקים תקוע - ופערי המחירים בין ישראל לחו"ל עדיין גדולים במותגים רבים. מנכ"ל המשרד, דוד לפלר, אמר ל-ynet ולממון כי בישראל פועלים 10-5 יבואנים מקבילים בלבד שמייבאים באופן קבוע והשוק עדיין נשלט על-ידי יבואנים גדולים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"זה לטובת היבואנים שאנחנו משווים לאמזון, כי בחלק מהמוצרים אמזון יקרה יחסית לאתרים אחרים שבדקנו", מסביר לפלר. "זה לא שאני בהכרח רוצה שאנשים יקנו באמזון, אלא שאנחנו רוצים לעודד את הציבור שישווה מחירים. כדי שהיבואנים הרשמיים יירגעו עם הפערים הבלתי סבירים".
המשרד יקדם פיילוט להשוואת מחירים בין סופר-פארם, Be, גוד פארם וכל רשתות המזון, לבין מחירים ביבוא אישי מחו"ל. ההשוואה תתמקד במוצרים שמיובאים על ידי יבואנים בלעדיים, כשנתונים אלו יוצגו במערכת יבוא אישי, באתר משרד הכלכלה, שזוכה כיום לכ-10,000 ביקורים בחודש. מדובר בפתרון זמני ושטחי לבעיה עמוקה - פערי המחירים בין ישראל בחו"ל, גם במשרד מודים בכך ותולים את האשם במשרד הבריאות שמעקב את הרפורמה ביבוא המקביל שמטרתה להוריד חסמים ביבוא תמרוקים בכלל ובפרט ביבוא מקביל.
מהמשרד נמסר: "אנחנו מזמינים צרכנים להשוות מחירים בין רשתות גדולות לקטנות וכן קוראים למשרד הבריאות, לקדם ולאשר באופן מיידי את העדכון הרגולטורי בנוהל יבוא תמרוקים שגובש בתיאום בין שני המשרדים, ולאפשר ליבואנים המקבילים להצטרף לתחרות לטובת הגברת התחרות במשק".
מדיאודורנטים ועד משחות שיניים: באמזון יותר זול
ממעקב מדגמי שערך משרד הכלכלה והתעשייה, איתר המשרד מגוון מוצרים בהם נמצאו פערים משמעותיים בין מחירי מוצרים שהוזמנו באתר אמזון, לבין מחיר מוצרים זהים ודומים ברשתות השיווק והפארם בארץ. כך למשל במשחות שיניים של קולגייט נמצא פער של 79%.
בדיאודורנט לגברים אושן סרף של ספידסטיק, פער המחירים בין רשתות שיווק נבחרות לבין אמזון, מגיע ליותר מ-130%. מבין רשתות השיווק שנבדקו מדגמית ביחס למוצר זה, פער המחירים בין הרשת היקרה ביותר (סופר פארם) לזולה ביותר (רמי לוי) עומד על כ-70%.
במוצר דיאודורנט דאב סטיק בניחוח רימונים לנשים של יוניליוור, הפער הממוצע בין מחיר המוצר ברשתות שיווק נבחרות לבין מחיר המוצר באמזון עומד על כ-85%. פער המחירים בין הרשת היקרה ביותר (סופר פארם) לזולה ביותר (מחסני השוק) עומד על כ-100%.
פער בלתי ייאמן: קפסולות דיאדרמין
בנוסף, נערכה בדיקה של פערי מחירים גם בעקבות תלונות צרכנים ביחס למוצר של חברת DIADERMINE - קפסולות לעור הפנים, ביבוא הנקל, שלגביו התקבלה במשרד תלונה על מחירו בסופר-פארם. מבדיקת התלונה עלה כי הפער במחיר מוצר זה, בין אתרים שונים ביבוא אישי, לבין סופר-פארם עמד על כ-140%. בעוד שבסופר פארם הוא נמכר ב-79.90 שקל, באמזון אפשר למצוא אותו ב-9.90 דולר: כ-32 שקל. בתוספת שילוח, המחיר עולה ל-16 דולר, כ-52.3 שקל - פער של 53% במחיר. בדקנו ומצאנו שהוא נמכר באירופה בפחות מ-30 שקל ובבריטניה בכ-18 שקל, כלומר פער מחירים שמגיע לכ-340%.
בסופר-פארם הסבירו למשרד כי יש לפריט שנמכר באמזון עלות שילוח של כ-40 שקל, שלטענתם היא גורם משמעותי לפערי המחירים. יחד עם זאת, הרשת לא התייחסה לעובדה כי בעלות משלוח אחד, יכול הצרכן להזמין מספר יחידות מהמוצר ולפיכך פער המחירים אף גדל ואינו מוצדק.
מחברת הנקל סוד נמסר: "אנו מברכים על קידום התחרות, יחד עם זאת נראה כי השוואה בין מחירי מוצרים הנמכרים ברשת חנויות לבין מחיר ספורדי של מוצר מסוים במועד מסוים באינטרנט, אינה בהכרח השוואה בתנאים שוויוניים. חברת הנקל סוד מייבאת את המוצר אך אינה משווקת אותו לקהל וממילא גם אינה קובעת את מחיר המכירה שלו לצרכן".
שלטי השיימינג כשלו; יבוא מקביל חתך את מחירי ליסטרין
היוזמה של משרד הכלכלה באה לאחרי שיוזמה קודמת כשלה. ב-2017 המשרד החל לחייב רשתות להציב שלטי שיימינג לצד מוצרים שזולים יותר בחו"ל ולציין בהם את מחיריהם בעולם. כך למשל, קולגייט מקס ווייט שנמכרת בעולם בכ-8 שקלים וטמפוני או.בה שנמכרים ב-17 שקל. היוזמה לא הביאה להורדת מחירים, או לירידה במכירות כמצופה. השלטים הוסרו באוגוסט 2020, אחרי שפג תוקפה של הוראת השעה בנושא. לפי לפלר, במשרד יימנעו מהצבת שלטים דומה מעתה ויסתפקו בפרסום באתר המשרד.
יבוא מקביל לעומת זאת, הוכח כמוריד מחירים. כך למשל - מי פה ליסטרין: ב-2015 - בקבוק של 500 מ"ל ביבוא רשמי של ניו-פארם, עלה 40.8 שקלים בסופר-פארם. בגרמניה מחיר מוצר זהה עמד על 11 שקל בלבד - פער של כ-270%.
מאז, המחיר צנח. כיום אפשר למצוא יבוא מקביל של ליסטרין בכל הרשתות, כשבקרוב יימכר גם בסופר-פארם. בשופרסל וב-Be למשל אפשר לראות זה לצד זה על המדף בקבוקי ליסטרין 500 מ"ל של יבוא רשמי ויבוא מקביל באותו מחיר: 17.90 שקל. באושר-עד מוכרים ליטר ליסטרין מיבוא מקביל ב-30 שקל ובמבצעים של שניים ב-50 שקל.
"אין בכלל ספק שהיבואן הרשמי נאלץ להוריד מחירים בזכותנו. הוא הרים ידיים", אמר ל-ynet ולממון אחר היבואנים המקבילים. "יחד עם זאת, יש רק שלושה יבואנים עיקריים של ליסטרין וכולנו שילמנו 150 אלף שקל על רישיון מקדים מעבר להוצאות שיש על יבוא שליבואן הרשמי אין. מאוד מורכב להיות יבואן מקביל".
אילו עוד מוצרים הוזלו בזכות יבוא מקביל?
"ג'ייקובס שנמכר בעבר ב-34.90 שקל נמכר ב-29.90 שקל, מחיר גבוה, ובמבצעים 19.90 שקל. אולווייז הוזל בעשרות אחוזים, פיירי סבון כלים שבעבר שילמו עליו 14.90 שקל ל-850 מ"ל והיום משלמים 14.90 שקל ל-1.3 ליטר".
ביניים: כמה מרוויחים היבואנים הרשמיים?
כמה מרוויחים היבואנים הרשמיים? רק לאחרונה פרסמה חברת היבוא וההפצה, דיפלומט, טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ראשונה, שחשף הכנסות שנתיות של כ-2.79 מיליארד שקל בשנה ורווח נקי של 83 מיליון שקל. דיפלומט היא יבואנית של מוצרי פרוקטר אנד גמבל כמו ג'ילט, פיירי, פמפרס, טייד, אריאל והד אנד שולדרס וגם של אוריאו, מילקה וטובלרון. הרווח הגולמי שלה עומד על 20.2%. המותג ג'ילט עמד שנים במרכז מחאות צרכניות ולחלק מהמותגים שלה, כמו פיירי, יש יבוא מקביל שוקק, אך לא מספיק.
יבואנית רשמית אחרת, שסטוביץ, יבואנית קולגייט, ספיד סטיק, פלמוליב וברילה, נהגה במשך שנים לדווח לקולגייט פלמוליב העולמית על יבוא מקביל כולל צילומים, כדי שהחברה תוכל לעצור את הזליגה מהספק בחו"ל. הרשות לתחרות התירה לה הותר לדווח על יבוא מקביל רק בהקשר של הורדת מחירים - כלומר אכיפה מאוד רכה.
בנוסף, רשת Be שייבאה בשמים ביבוא מקביל, חדלה - אחרי ש"עשתה סולחה" עם שסטוביץ. למרות זאת, יש יבוא מקביל למותגיה. למשל - אפשר לראות יבוא מקביל של קולגייט בכך מקום, בעיקר של היבואן איינשטיין צור. וכך, משחות שיניים שנמכרות ב-30-20 שקל נמכרות ברשתות כמו גוד פארם ב-14.90-10 שקלים.
אדם פרידלנדר מגוד-פארם, רשת בה ניתן למצוא מותגים רבים ביבוא מקביל כולל אולווייז, פיניש, ונייצ'ר ואלי, אומר בייאוש: "היבוא המקביל תקוע כבר שנים. ברור שלא צריך לתת הקלות נרחבות מדי, כדי שישראל לא תהיה פח הזבל של העולם, צריך לשמור על הציבור, אבל הם לא מתקדמים. הם צריכים לקחת יבואן מקביל אחד ולומר לו: 'קח כסף אתה הפרויקטור שלנו' ולהאיץ את הרפורמה".
יבואן אחר אמר ל-ynet: "אני עובד בתחום 20 שנה, אבל הרשתות חוששות. רשת רוצה יבוא מסודר כל השנה וליבואן המקביל קשה להתחייב. היום יש מלאי, מחר אין. קונים מדילרים בחו"ל, אין תוכנית שנתית. רשתות גדולות גם משתמשות ביבוא המקביל כקלף מיקוח. למרות זאת, בשלוש השנים האחרונות היבוא המקביל גדל פלאים. אפשר למצוא קולגייט אופטיק ב-15-10 שקל, בעוד שהיבואן הרשמי מוכר מעל 20 שקל וקולגייט פחם ב-14.90 שקל, כשהיבואן הרשמי מוכר ב-22 שקל".
איך זה שאתם מוכרים בזול?
"פשוט מרוויחים פחות. למה? כי אני רוצה להיכנס לשוק".
משר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, נמסר: "אני רואה בהורדת מחירי הפארמה והתמרוקים בישראל נושא חשוב מאוד. מדובר במוצרים בסיסיים בשימוש יומיומי של כל משפחה בישראל. הפיתרון הוא בר יישום וללא עלויות למדינה וזאת באמצעות יבוא מקביל. שוחחתי על הנושא עם שר האוצר ובשבוע הבא נקבעה פגישה עם שר הבריאות על מנת להגיע להסכמות לפתיחת שוק הפארמה והתמרוקים ליבוא מקביל שבהכרח יביא להוזלת מחירים".