בית הדין חייב לאחרונה מעסיקה שלא הפרישה פנסיה לעוזרת הבית שלה - שהועסקה אצלה רק פעם בשבוע לארבע שעות במשך פחות משנה - לשלם לילדי העוזרת פיצוי בסך של כ-100 אלף שקל, לאחר שנפטרה ממחלה קשה. התשלום מהווה בין השאר פיצוי בשל הפסד פנסיית שאירים לשלושת ילדי המנוחה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מה חשוב לדעת לפני שמעסיקים עובד משק בית וכיצד תגנו על עצמכם מתביעה בסכומי עתק? מדריך בסיוע עו"ד שירה להט, שותפה ומומחית לדיני עבודה ממשרד יגאל ארנון ושות', ועופר קריב, מנכ"ל המרכז לביטוח פנסיה חובה.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אני מעסיק עוזרת בית. מה החובות שלי כמעסיק? תשלום קרן פנסיה של 18.5% מהשכר, 6.5% על חשבון המעסיק, 6% על חשבון העובד (שהמעסיק רשאי לקזז משכרו) ו-6% לטובת פיצויי פיטורים. כמו כן, יש לשלם לביטוח לאומי 7.25% מהשכר (או 2% אם העובד בן פחות מ-18 או מעל גיל הפרישה וזכאי לקצבת זקנה). בנוסף, יש לשלם נסיעות וימי חופשה ואחת לשנה דמי הבראה. לדברי קריב, לעוזרת שמגיעה ל-4 שעות בשבוע ובעלת ותק של 4-10 שנים הסכום הוא 200 שקל לשנה. כמו כן, לעובדת מגיעים דמי מחלה בזמן מחלה.
ממתי עליי להפריש פנסיה? לאחר חצי שנת העסקה, או מחודש ההעסקה הרביעי אם בעת קליטת העובד יש לו הסדר פנסיוני פעיל קיים. התשלום הוא רטרואקטיבי מתחילת ההעסקה.
העובדת לא רוצה שאפריש לפנסיה ומבקשת את ההפרשות כחלק מהשכר. אסור לתת את התשלום ישירות לעובדת. לדברי קריב, התשלום לפנסיה כולל גם תשלום בגין כיסויים ביטוחיים למקרי מוות ונכות, גם אם נגרמו מחוץ לשעות העבודה. תשלום ישיר לעובדת לא יקנה כיסוי ביטוחי. ויתור של העובדת על תשלום לפנסיה או הסכמתה לתשלום ישירות אליה, גם אם נעשו בכתב, לא תקפים ולא יגנו על המעסיק מפני תביעות עתידיות של העובדת או יורשיה. אין צורך בהסכמתה להפריש לה לפנסיה, אולם יש לדווח לקרן את פרטיה (שם מלא, מספר תעודת זהות ותאריך לידה). בהעסקת עוזרת דרך חברת העסקה יש לוודא שהחברה משלמת פנסיה לעובדת, או שבעתיד תהיה לעובדת וליורשיה זכות תביעה כנגד החברה וכנגד המעסיק בפועל.
לא הפרשתי לעוזרת ביטוח לאומי ופנסיה. במה אני מסתכן? באתר של המרכז לביטוח פנסיה חובה יש מחשבון שמציג את החשיפה של מעסיק שלא הסדיר פנסיה לעובדי משק בית. "למשל, במקרה של מטפלת בילדים בת 30 ששכרה 5,000 שקל לחודש החשיפה יכולה להגיע לכ-1.2 מיליון שקל. אצל עוזרת בית בת 47 ששכרה 1,000 לחודש, החשיפה תגיע לכ-102 אלף שקל", אומר קריב. עו"ד שירה להט מוסיפה שהעוזרת ויורשיה יכולים לתבוע את התשלומים שהייתה זכאית לקבל מהביטוח הפנסיוני אם קרתה לה תאונה שבגינה נפגע כושר העבודה שלה או אם היא הלכה לעולמה.
אם העוזרת לא מבוטחת בביטוח לאומי, מסבירה עו"ד להט, אין לה כיסוי למקרה של תאונת עבודה, אבטלה וכו'. אם היא תהיה זכאית לזכויות האלה, הביטוח הלאומי יכול לתבוע מהמעסיק את דמי הביטוח שלא שילם לאורך השנים וגם את שווי הגמלאות שהביטוח הלאומי ישלם לעובדת. אם הביטוח הלאומי לא יסכים לשלם לעובדת, היא עצמה יכולה לתבוע את הכסף מהמעסיק.
לא הפרשתי פנסיה לעוזרת ואני רוצה להתחיל. ניתן לשלם רטרואקטיבית? לדברי קריב, "לא ניתן לבצע ביטוח רטרואקטיבי. יש לקוות שלא אירע לה שום אירוע ביטוחי ולבטח אותה מכאן ואילך. לגבי תקופת העבר, ניתן לחשב את הסכום ולהחתים את העובדת על מסמך שבו היא תאשר את קבלת הכסף".
מה עליי לשלם בפיטורי עוזרת בית? עו"ד שירה להט מסבירה שהעובד זכאי לגמר חשבון שכולל הודעה מוקדמת, פיצויי פיטורים, תשלום בגין ימי חופשה לא מנוצלים והפרש דמי הבראה. יש לתת אישור בכתב על תקופת ההעסקה ועל הפיטורים, ומכתבי שחרור לכספים הצבורים בקופות הפנסיוניות. לגבי פיצויי הפיטורים, רק 6% מהפרשות המעסיק הן על חשבון פיצויים, ויש להשלים את ההפרש לפי השכר האחרון והוותק.
המטפלת נפצעה וכרגע לא עובדת. לא הפרשתי לה לפנסיה. אני חשוף? לו הייתה מבוטחת בביטוח פנסיוני, היה לה כיסוי למקרה של נכות ו/או אובדן הכושר לעבוד והייתה זכאית לקבל פיצוי. הפיצוי נמנע ממנה, ולכן היא יכולה לתבוע את מה שיכלה לקבל.
יש לי עוזרת שחלתה ולא עובדת כבר חודש. עליי לשלם לה? מגיעים לה דמי מחלה בהתאם לחוק. כל עובד צובר יום וחצי מחלה בחודש. עובדת שבכל יום בשבוע עובדת במקום אחר וחלתה למשך שבוע, תקבל מכל מעסיק את דמי המחלה בגין היום בשבוע שבו הייתה אמורה לעבוד אצלו.