רשת המזון רמי לוי שיווק השקמה התקשתה למצות את הזינוק בביקוש למוצרי מזון לצריכה ביתית שנרשם בעקבות משבר הקורונה, אך חתמה את השנה עם קפיצה של 53.6% ברווח הנקי שהסתכם ב-175.7 מיליון שקל.
דירקטוריון החברה שחילקה במהלך 2020 דיבידנדים בגובה של 115 מיליון שקל, החליט אמש עם פרסום הדו"חות השנתיים על חלוקת דיבידנד בגובה 50 מיליון שקל.
מכירות רשת המזון עלו בשנה החולפת ב-8.3% ל-5.95 מיליארד שקל. העלייה הושגה על רקע פתיחת 3 חנויות חדשות, שתיים מהן במחצית השנייה של 2019 והשלישית ב-2020, וכן מההשפעה החיובית של משבר הקורונה על קניות המזון.
מכירות החנויות הזהות, שהיו פעילות באופן מלא גם ב-2019, עלו ב-6.3% ביחס ל-2019. מדובר בצמיחה נמוכה ביחס לצמיחת שוק מוצרי הצריכה (מזון, משקאות, טיפוח וניקיון) שהסתכמה ב-9.2%.
ניתן להעריך כי הרשת שמפעילה סניפים גדולים, ללא זרוע של חנויות שכונתיות, נפגעה ממעבר צרכנים לקניה בחנויות קטנות בסמוך למקום מגוריהם, הן בשל מגבלות התנועה שנקבעו במסגרת ניהול משבר הקורונה והן מחשש להתקהל בתורים בחנויות הגדולות.
הרווח הגולמי של הרשת עלה בשיעור חד יותר (16.3%) לעומת המכירות והסתכם ב-1.27 מיליארד שקל. העלייה אפשרה לשפר את הרווחיות הגולמית ב-21.4% מהמכירות לעומת 19.9% ב-2019. העלייה ברווח הגולמי אפשרה לרמי לוי שיווק השקמה, שהתמודדה עם עלייה בהוצאות ובשיעורן מהמכירות, לרשום עלייה של 39% ברווח התפעולי שהסתכם ב-246 מיליון שקל. העלייה החדה, אפשרה לרשת המזון לשפר את הרווחיות התפעולית ל-4.1% מהמכירות לעומת 3.2% ב- 2019.
לצד רשת המזון, המהווה את ליבת הפעילות, מחזיקה שיווק השקמה בשליטה (60.3%) ברשת קופיקס, (50.01%) ברשת גוד פארם ובמלוא חברת רמי לוי תקשורת. מכירות פעילויות אלה עלו ב-20.9% ל-540 מיליון שקל וחלקה של החברה בחברות המוחזקות עלה ב-63% ל-17.8 מיליון שקל.
הרווח הגולמי של הקבוצה עלה ב-18% ל-1.36 מיליארד שקל, כך שהרווחיות הגולמית עלתה ל-22.6% מהמכירות לעומת 20.8% ב-2019. שמירה על שיעור ההוצאות מהמכירות, אפשרה להזניק את הרווח הגולמי ב-44% ל-281 מיליון שקל ולשפר את הרווחיות התפעולית ל-4.3% לעומת 3.3% ב-2019. הרווח הנקי של הקבוצה הסתכם ב-175.7 מיליון שקל.
לשיווק השקמה, המפעילה 53 סניפים בפריסה ארצית, תכנית לפתוח 7 סניפים נוספים באור עקיבא, שוהם, חדרה, 2 בפתח תקווה, נתניה, באר שבע, מגדל העמק, נס ציונה וקרית גת וכן 3 חנויות שכונתיות באור עקיבא, בנס ציונה ובחדרה.
מבדיקות שערכה, החברה סבורה שפתיחתם של עוד כ-20 סניפי דיסקאונט נוספים ברחבי הארץ במוקדי ביקוש לא תגרום לפגיעה במכירות של סניפי החברה הקיימים.
נתח המכירות של המותג הפרטי של רמי לוי עלה גדל באופן משמעותי בשנים האחרונות ובשנת 2020 הוא היווה כ-20% ממכירות הרשת, כך שהיווה את הספק החמישי בגודלו. בכוונת הרשת להגדיל את נתח המותג הפרטי לכ-25% מהמכירות של הרשת, מה שצפוי לשפר את רווחיותה הגולמית.
שיווק השקמה נערכת גם להגדיל את מכירות האונליין שהיוו בשנה החולפת 8.6% ממכירותיה. בכוונת החברה להרחיב את פריסתם של הסניפים מהם מלקטים הזמנות אונליין, ובכך להגיע לפריסה ארצית של מכירות און ליין.
בנוסף, במסגרת ההסכם שיש לחברה עם קומונסנס רובוטיקס, המספקת שירותי ליקוט רובוטיים להזמנות מקוונות וכבר מפעילה מרכז כזה בכלבו שלום בתל אביב, צפוי להפתח ברבעון השני מתקן נוסף בבאר שבע.
החברה צופה כי הפעלתם המלאה של 12 המתקנים הרובוטים המתוכננים, תביא לכשיושקו לתוספת מכירות של כ-1.5 מיליארד שקל, וזאת מבלי לנגוס במכירות בסניפי החברה.
בכוונת שיווק השקמה להתמודד עם היעדר פעילות במרכזי הערים באמצעות הרחבת מותג "רמי לוי בשכונה", ע"י פתיחת סניפים חדשים, הסבת סניפים קיימים של סופר קופיקס ובאמצעות רכישת חנויות של מתחרים.
הסניפים העירוניים יופעלו בשטח של 700-300 מ"ר לכל סניף והחברה מעריכה שיש מקום לפתיחת 100-80 סניפים בפורמט עירוני, בתוך כ-4 שנים, כולל סניפי סופר קופיקס, שיתנו שירות במרכזי הערים תחת מותג החברה, ויתחרו בפורמטים העירוניים של החברות המתחרות.
עד כה הוסבו 18 סניפי סופר קופיקס למרכולים שכונתיים הפועלים תחת השם "רמי לוי בשכונה" ובכוונת החברה להסב עוד 15 סניפים באופן הזה עד לתום הרבעון השלישי של השנה.
בכוונת החברה לחזק את נוכחותה במרכזי הערים גם באמצעות הרחבת רשת הפארם גוד פארם, שתשולב במועדון הלקוחות, מועדון כרטיסי האשראי ובמכירות האונליין שלה ולבחון סינרגיות בתחומים שונים כגון מטות, אספקה, אחסון וסניפים.
בכוונת החברה לפתוח כ-50 סניפי פארם נוספים במהלך השנים הקרובות, שיתווספו ל-30 הסניפים הקיימים. בנוסף, גוד פארם צפויה לשנות את המודל העסקי שלה, בין היתר באמצעות הרחבת מחלקות הקוסמטיקה והטיפוח, כך שיכלול גם מותגי איפור זולים הפופולריים בקרב צרכניות צעירות, והקמת מדפים ייעודיים למוצרים שמחירם מעל ל-10 שקלים, קרוב לקופות התשלום.
מנוע צמיחה נוסף שסימנה שיווק השקמה ונגע למכירה סיטונאית - דומה לפעילות של המתחרה שופרסל שמפעילה את פורמט קש אנד קרי לבעלי מכולות ועסקים קטנים. הרחבת הפעילות, שהסתכמה בשנה החולפת בכ-113 מיליון שקל, עלייה של 52.7% ביחס ל- 2019, תתבצע באמצעות הקמת מוקדי מכירות ייעודיים לכך וכן באמצעות המרכז הלוגיסטי של החברה. המוקד הראשון צפוי להיפתח ברבעון השני של השנה בחיפה.
עלות שכרם של 5 בכירי החברה הסתכמה ב-2020 ב-8.1 מיליון שקל. עלות שכרו של רמי לוי, בעל השליטה (39.46%) המכהן כמנכ"ל החברה, הסתכמה ב-3.59 מיליון שקל.