בכירי אלבר יועמדו לדין בכפוף לשימוע בפרשת היבוא המקביל. פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה לחברת אלבר ציי רכב, לבעלים ויו"ר דירקטוריון החברה אלי אלעזרא ולשורת בכירים בחברה כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע. בין הבכירים, ינון עמית - ששימש מנכ"ל החברה עד לראשית שנת 2015, אורן אלעזרא מנכ"ל החברה הנוכחי, אירית פרנקו – מי שהיתה סמנכ"לית הכספים, ורעות בנודיס - מנהלת הרכש.
הפרקליטות גייסה עד מדינה בפרשת אלבר, איש עסקים אמריקני בתחום הרכב המעורב בפרשה וששמו אסור בפרסום. הצו האוסר על פרסום פרטיו המזהים הוצא בבית משפט השלום בחיפה ב-10 במאי השנה, והוא תקף ל-30 יום.
הבכירים חשודים, כל אחד בהתאם לחלקו, בקבלת היתרי יבוא מקביל ורישיונות יבוא במרמה ממשרד התחבורה, זיוף הסכמים עם סוכני הפצת רכב בחו"ל, עבירות הברחה של כלי רכב בניגוד לפקודת המכס, עבירות על חוק מע"מ וחוק מס קנייה, עבירות רישום כוזב במסמכי תאגיד ועבירות הלבנת הון.
בנוסף נמסר לחברת חיים לוי טרייד אין, חברת גלובל אוטומקס בע"מ ובעלי ומנהלי חברות אלה - דניאל לוי וחיים לוי כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע. עוד נמסר לעורכי הדין ירון גולדמן וגיל איזנברג, שייצגו את ינון עמית כי נשקלת העמדתם לדין בכפוף לשימוע באשמת הדחה בחקירה, שיבוש מהלכי משפט וקשירת קשר לביצוע עבירות.
זיוף הסכמים ועבירות הלבנת הון
על פי כתבי החשדות ששלחה הפרקליטות לחשודים בפרשה, בשלהי שנת 2013 התקבלה החלטה בחברת אלבר על הקמת תחום פעילות של יבוא מקביל של כלי רכב לישראל. לנוכח מגבלות שנקבעו בדין על יבוא מקביל של כלי רכב, רקמה חברת אלבר ביחד עם גורמים נוספים תכנית עבריינית, שמטרתה להונות את משרד התחבורה ולהציג לו מסמכים מזויפים על מנת לקבל היתר יבוא מקביל עבור חברת אלבר. אלבר פעלה באמצעות מי שהיה המנכ"ל, ינון עמית, והבעלים, אלי אלעזרא, כאשר הגורמים הנוספים איתם קשרה קשר וחברה לצורך גיבוש התכנית והוצאתה אל הפועל היו חברת חיים לוי טרייד אין והבעלים והמנהל מטעמה, דניאל לוי וחיים לוי, וכן איש עסקים אמריקאי בתחום ענף הרכב.
לפי הפרקליטות, איש העסקים האמריקני זייף עבור חברת אלבר הסכמים ומסמכים, שהותאמו לדרישות הדין, לפיהם אלבר התקשרה לכאורה עם חברה אמריקאית בשם אוטוניישן (AUTONATION), שהיא סוכן מורשה של יצרני הרכב טויוטה והונדה. בפועל אלבר לא התקשרה כלל עם חברת אוטוניישן או גורמים מטעמה החתומים לכאורה על ההסכמים והמסמכים. אלבר הגישה את ההסכמים המזויפים וכן מסמכי תקינה מזויפים למשרד התחבורה וקיבלה על בסיסם במהלך שנת 2014 היתר ורישיונות לייבא לישראל כלי רכב מתוצרת טויוטה והונדה.
החשד הוא כי על בסיס ההיתר ורישיונות היבוא אשר התקבלו במרמה, הבריחה חברת אלבר מארה"ב לישראל, עד לפתיחת החקירה נגדה בחודש יולי 2015, 1,839 כלי רכב, אשר נרכשו תמורת כ-176 מיליון שקל החשד הוא כי במסגרת התכנית העבריינית ועל מנת להסתיר את העובדה שכלי הרכב נרכשו לצורך ייצוא מחוץ לארה"ב, רכשה אלבר את כלי הרכב מסוכנויות מקומיות וספקים שונים בארה"ב באמצעות מספר רב של חברות, חלקן חברות קש שהוקמו רק לצורך רכישת כלי הרכב על ידי אותו איש עסקים אמריקני.
על אף שכלי הרכב נרכשו מסוכנויות וספקים שונים בארה"ב, זייפו החשודים באמצעות איש העסקים האמריקאי גם חשבוניות ספק ומסמכים נוספים הנחזים להיות מטעם חברת אוטוניישן, וזאת לנוכח ההסכמים המזויפים שעל בסיסם התקבל היתר היבוא ועל מנת להגישם למכס יחד עם הצהרות היבוא.
על מנת להשתמט מתשלום מסי יבוא נמנעה אלבר מדיווח על עלויות הרכישה האמיתיות של כלי הרכב. בהצהרות היבוא של כלי הרכב הצהירה אלבר על עלויות רכישה כוללות הנמוכות בלמעלה מ-4 מיליון שקל מהעלויות האמיתיות.
בנוסף, על פי החשד בוצעו עבירות של רישומים כוזבים במסמכי התאגיד של חברת אלבר, שנועדו ליישב את הפער בין הכזב שבחשבוניות לבין התנועות הכספיות מחברת אלבר לחברות שבשליטת איש העסקים האמריקאי, שבאמצעותו נרכשו כלי הרכב.
כתבי החשדות מייחסים נסיבות מחמירות לביצוע העבירות, הנובעות מהתחכום, השימוש בגורמים בחו"ל, ההיקף הכלכלי והפגיעה הפוטנציאלית בזכויות הבטיחותיות והצרכניות של משתמשי כלי הרכב.
כתב החשדות מתאר גם ביצוע עבירות הלבנת הון על ידי המעורבים בכך שייבאו את כלי הרכב, המהווים רכוש אסור שמקורו בעבירות. לטענת הפרקליטות, עבירות הלבנת הון בוצעו גם בהעברת למעלה מ-180 מיליון שקל על ידי אלבר לאיש העסקים האמריקאי על מנת שיקים עבור חברת אלבר חברות קש אמריקאיות וירכוש באמצעותן ובאמצעות חברות נוספות כלי רכב תוך הצגת מצג כוזב. אלבר והמעורבים מטעמה ביצעו גם עבירות הלבנת הון בכך שמכרו ללקוחות בישראל למעלה מ-950 כלי רכב מתוך כלי הרכב אותם ייבאו תמורת למעלה מ-168 מליון שקל, ובכך שרשמו בבעלותה של אלבר למעלה מ-540 כלי רכב ששווים עומד על למעלה מ-73 מיליון שקל, והכל בידיעה שמדובר ברכוש אסור שמקורו בעבירות.
לפני כחמש שנים נחשף בכלכליסט לראשונה, כי רשות המיסים מנהלת חקירה נגד חברת הליסינג וההשכרה אלבר ונגד המנכ"ל לשעבר ינון עמית. בשנת 2014 החלה אלבר, אז תחת ניהולו של עמית, ביבוא של רכבים ביבוא מקביל מתוצרת טויוטה והונדה. הרכבים נרכשו בארה"ב.
החקירה בוצעה על ידי חקירות מכס ומע"מ חיפה ברשות המסים ויחידת חקירות ימ"ר חוף במשטרת ישראל. התיק מטופל על ידי עורכי הדין יפעת גדנקן, הילה מנשה ומג'ד הדהוד מפרקליטות מיסוי וכלכלה. עורכת הדין שרון כהנא מייצגת את אלבר ובמשותף עם עו"ד נתי שמחוני גם את אלי אלעזרא ואחיינו אורן אלעזרא; עו"ד אילן סופר מייצג גם כן את אלבר.
מאלבר נמסר: "מזה כ- 5 שנים ששמם של אלי ואורן אלעזרא שורבב לפרשיית היבוא המקביל, עליו החליט שר התחבורה, ישראל כץ, שהכריז כי ישבור את המונופול ובמסגרתו הצליחה אלבר להוזיל את מחירי מכוניות טיוטה בישראל בעשרות אלפי שקלים למכונית. כעת קיבלנו את האפשרות להציג את העובדות בשימוע ולשים קץ לשמועות, בכך שנראה את הראיות, החד משמעיות, שיש בידינו המוכיחות שחור על גבי לבן, כי רב הנסתר על הגלוי בסיפור הזה וכי החברה ובעלי החברה נפלו קורבן להונאה ושמם שורבב לפרשה שהם לא חלק ממנה. מדובר במקרה מובהק של הרצחת וגם ירשת".
ממשרד עוה"ד איזנברג גולדמן, המייצגים את ינון עמית וחשודים בפרשה, נמסר: "אנו מכחישים מכל וכל וכופרים בחשדות. ייצוגו של מר עמית, כמו ייצוג כלל לקוחות המשרד הוותיק, נעשה ללא דופי, במסירות ובהתאם לחוק. כך נהגנו, כך תמיד ננהג. שרבוב שמינו לפרשה, כעו"ד מייצגים, נעשה על בסיס טעות יסודית ומשולל כל יסוד, כך גם החפזון לפרסמו בתקשורת. אנו משוכנעים שלא נפל רבב בהתנהלותנו ומאמינים שכשתוצג עמדתנו, יתפוגג החשד המיוחס לנו".
עו"ד דרור מתתיהו, המייצג את מנהלת הרכש רעות בנודיס, מסר: "לא נפל כל רבב בהתנהלותה של גב' בנודיס. אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שתשמענה טענותינו בשימוע יוסר ממנה כל חשד".