כל האלופים הישראלים יזכו בפטור ממס על מענקים שיקבלו בגלל זכייה במדליה: מליאת הכנסת אישרה הלילה (יום ג') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שנולדה בתקופת האולימפיאדה האחרונה בקיץ במקביל לזכיות המרשימות במדליות של הספורטאים הישראליים במשחקים האולימפיים והפראלימפיים, שהכניסו להם מענקים של חצי מיליון שקל למדליית זהב, 400 אלף שקל למדלית כסף, ו-250 אלף שקל לארד.
הצעת החוק המקורית, עליה פורסם לראשונה ב-ynet, כללה רק את הזוכים במדליות אולימפיות או פראלימפיות, אך במהלך הדיונים בוועדה, שנערכו במקביל לזכייתה של השחיינית הישראלית אנסטסיה גורבנקו בשתי מדליות זהב באליפות העולם לשחייה בבריכות קצרות, החליטו חברי הכנסת לשנות אותה ולכלול בתוכה גם מענקים זוכי מדליות באליפויות עולם, אליפויות אירופה ובמשחקי העולם. העלות המוערכת למדינה מאובדן המס שיוחל רטרואקטיבית גם על 2021 עומדת לפי רשות המיסים על כ-5 מיליון שקל. עד כה היו פטורים ממס רק הזוכים הישראלים בפרסי נובל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
לינוי אשרם, ארטיום דולגופיאט
לינוי אשרם, ארטיום דולגופיאט
לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט, זוכי מדליות זהב מהאולימפיאדה האחרונה
(צילום: יואב דודקביץ)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת הדיון מוזגו מספר הצעות חוק פרטיות של חברי הכנסת יריב לוין, אופיר כץ, יוסי שיין וסימון דוידסון, עם הצעת החוק הממשלתית. כאמור לדרישת הוועדה, נכללים בנוסח החוק גם זוכי המדליות באליפויות אירופה ואליפויות העולם, וכן זוכי המדליות במשחקי העולם - כ-30 ענפים שאינם מוגדרים כאולימפיים אך הינם ספורט מקצועי לחלוטין, כאשר גם תחרות זו נערכת אחת ל-4 שנים, וגם שם הזכיות של ישראלים הינן בודדות, וישנה הכרה מצד המדינה אשר מעניקה להם מחצית מהמענק המוענק לספורטאים אולימפיים.

בדברי ההסבר נכתב: "בשנים האחרונות ספורטאים ישראלים רבים בתחומי ספורט שונים מגיעים להישגים המציבים אותם בשורה הראשונה של הספורטאים המובילים בעולם. בעקבות ההישגים השונים, זוכים לעיתים הספורטאים במענקים כספיים מגופים שונים – מארגני התחרות שבה השתתפו, אגודות הספורט להן הם משתייכים, הוועד האולימפי ועוד. על אף שרבים מהספורטאים נאבקים על מימון, כאשר הם זוכים במענק כאמור – הם נאלצים לשלם עבורו מס".
2 צפייה בגלריה
השחיינית הישראלית אנסטסיה גורבנקו
השחיינית הישראלית אנסטסיה גורבנקו
השחיינית הישראלית אנסטסיה גורבנקו
(סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה)
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר הציג את החוק במליאה ואמר: "הופתענו אחרי כל זכייה של ספורטאים ישראלים שיש מס על מה שהם ייצגו את ישראל וקיבלו מדליה. הפעם הבטחנו שנפטור את האלופים האלו. בדיונים בהצעת החוק הרחבנו את הפטור ממס לתחומים נוספים וענפים שאינם אולימפיים".
אריק קפלן, נשיא התאחדות "אילת", התאחדות ענפי הספורט התחרותיים שאינם אולימפיים בישראל: "אני גאה מאוד על אישורו בכנסת של החוק לתיקון פקודת מס הכנסה, או במילים פשוטות יותר פטור ממס לזוכים במדליות לכלל הספורטאים הישראלים. התאחדות "אילת" פעלה רבות בנושא והצליחה לשנות את הצעת החוק כך שתכלול גם את הענפים והתחרויות הלא אולימפיים. מדובר בהישג עצום. תודתי נתונה לחברי הכנסת שהבינו את הצורך וסייעו לנו במטרה חשובה זו. מדובר בבשורה עצומה לספורטאינו היקרות והיקרים ואני גאה מאוד על כך".