מניית ברקליס (Barclays), אחד מהבנקים הגדולים באירופה, ירדה ב-10% בשבוע האחרון ובכך השלימה ירידה של כ-16% בשבועיים ושל יותר מ-30% מחודש ינואר האחרון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדוע אחד המוסדות הפיננסיים החזקים בעולם צנח בחדות כזו ואילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר? לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') בשווקי העולם, ynet אסף עבורכם כמה מסיפורי המניות הבולטות של השבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
ברקליס
ברקליס
ברקליס
(צילום: רויטרס)
ברקליס היא חברת שירותים פיננסיים בריטית אשר נסחרת במדד פוסטי 100, המכיל את 100 החברות הגדולות ביותר בבורסת לונדון, במקביל להיותה נסחרת גם בוול סטריט. החברה פועלת בלמעלה מ-40 מדינות עם יותר מ-80 אלף עובדים.
הירידות האחרונות מיוחסות לכך שהבנק הנפיק מוצרים פיננסיים עוקבים (מוצרים מובנים ותעודות מעקב) בכמות שעברה את הרף המאושר על ידי הרשויות האמריקניות וכעת ככל הנראה ייאלץ לרכוש אותם בחזרה במחירם המקורי ולהפסיד כ-592 מיליון דולר, לא כולל מס.
כתוצאה מההפסד הצפוי, הבנק גם הודיע כי הוא דוחה את תוכנית הרכישה העצמית של מניות בסך כ-1.3 מיליארד דולר לרבעון השני של השנה.
בתוך כשנה, חצה הבנק את הרף שהוסכם עם הרשויות האמריקניות - שעמד על 20.8 מיליארד דולר - ומכר ביטחונות בשווי של כ-15.2 מיליארד דולר מעל הרף שהותר לו.
מדובר במבוכה גדולה עבור הבנק אשר רק לאחרונה פרסם את דו"חותיו לשנת 2021 ובהם נרשמו רווחים שוברי שיאים בסך כ-11.42 מיליארד דולר, מתוכם כ-3.15 מיליארד חולקו בחזרה למשקיעים בצורת דיבידנד.
לפי סוכנות הידיעות רויטרס, המוצרים שנמכרו ביתר היו שתי תעודות סל הקשורות למחירי נפט גולמי ולתנודתיות בשוק, אשר הפופולריות של חלקן זינקה מאז פלשה רוסיה לאוקראינה בחודש פברואר האחרון. יחד עם זאת, ברקליס טענה בעבר כי חציית הרף המותר לא קשורה לפלישה.

סוף לחגיגה בשוק השבבים?

מניה נוספת שבלטה בשבוע האחרון בשל ברקליס, אם כי בהקשר שונה לגמרי, היא של ענקית השבבים האמריקנית AMD. זאת, לאחר שמניית החברה נפלה בכ-10% בשבוע האחרון ובכך השלימה ירידה של כ-30% מהשיא השנתי שנרשם בחודש ינואר.
3 צפייה בגלריה
AMD
AMD
AMD
(צילום: shutterstock)
בעוד הסיבות המרכזיות לירידות המתמשכות הן מגוונות וכוללות חששות ממגבלות ייצור ועמידה בביקוש לצד גורמים נוספים, הסיבה המיוחסת לירידות בשבוע האחרון היא דווקא הפחתת המלצה של ברקליס למניה של החברה ל"החזק" (HOLD), תוך שהיא מזהה סיכון לצמצום הביקוש החריג שתמך במניה עד כה ובהתאם הפחיתה גם את מחיר היעד שלה.
עם זאת, ניכר חוסר הסכמה בולט בין האנליסטים השונים, עם שונות גבוהה מאוד במחירי היעד, בהתאם לתחזיותיהם לגבי יכולת החברה להמשיך להציג צמיחה בקצבים דומים בשנים הבאות.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • נילסן הולדינגס (Nielsen Holdings), ספקית שירותי פרסום מהמובילות בעולם, כולל אסטרטגיות מכירה, ניתוחי שוק, מדידת ביצועים ופעילות קידום מכירות, זינקה ב-23% בשבוע שעבר בוול סטריט ובכך השלימה עלייה של כ-62% בחודש האחרון בלבד. הסיבה לזינוק מיוחסת להצעת רכש של קונסורציום קרנות השקעה פרטיות המוביל אוורגרין (Evergreen) בעבור 10.06 מיליארד דולר. העסקה מגיעה דווקא לאחר שעלו ספקות ניכרות באשר ליכולת החברה לחזות מגמות צרכניות בשוק הפרסום בעידן שירותי הסטרימינג.
  • לולולמון אתלטיקה (Lululemon Athletica), יצרנית ומשווקת קנדית של בגדי ספורט, עלתה ב-15% במסחר בנאסד"ק בשבוע שעבר. הסיבה לזינוק הייתה פרסום דו"חות כספיים שהיו טובים משמעותית מהצפי ותחזיות חיוביות של אנליסטים לשנת הכספים הקרובה כתוצאה מגידול בפעילות הספורטיבית בארה"ב, עלייה בהיקף ההזמנה הממוצעת ורתימת לקוחות חדשים למותג.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.