שיעור האבטלה בארה"ב ירד מ-6.7% ל-6.3% - השיעור הנמוך ביותר בתקופת הקורונה, כך לפי דו"ח התעסוקה לחודש ינואר שפורסם היום (ו') בארה"ב. צפי האנליסטים היה ששיעור האבטלה יישאר על 6.7%. לשם השוואה, בישראל עמד שיעור האבטלה בסוף דצמבר, ערב הידוק הסגר, על 11% או 13.7% לפי ההגדרה הרחבה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הכלכלה האמריקנית הוסיפה בחודש ינואר 49 אלף משרות בדומה לתחזיות, שצפו תוספת של 50 אלף משרות. מיליוני אמריקנים נותרו מחוץ לשוק העבודה מאז פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020 בצל ההגבלות על החברות והמסחר, שהובילו לקיצוצים ופיטורים נרחבים. עד כה, כמחצית מהמשרות שקוצצו הוחזרו, אך מרבית הסקטורים עדיין מעסיקים פחות עובדים בהשוואה לתקופה שלפני המגפה.
1 צפייה בגלריה
רחובות ריקים נגיף קורונה  ניו יורק ארצות הברית
רחובות ריקים נגיף קורונה  ניו יורק ארצות הברית
ניו יורק בצל מגפת הקורונה
(צילום: AFP)
הנזק בולט בעיקר בתעשיית האירוח, שכן בתי מלון וכן ברים ומסעדות נדרשו לסגור או להפחית בתפוסה ולצמצם שעות. לפי הדו"ח, בחודש ינואר נרשמה ירידה של 61 אלף משרות בסקטור. בדצמבר נרשמה ירידה של 536 אלף משרות בתחום זה.
גם במגזר הבריאות נרשמה ירידה בתעסוקה, ומספר המשרות ירד בחודש שעבר ב-30 אלף. מאז פברואר בשנה שעברה צומצמו 542 אלף משרות בסקטור. בתעשיית הייצור הצטמצמו המשרות ב-10,000, וזאת לאחר שמונה חודשים רצופים של התרחבות. במסחר הקמעונאי נרשמה ירידה של 38 אלף משרות.
הענפים העיקריים שזכו לתוספת משרות היו ענף השירותים - 97 אלף, החינוך - 49 אלף, המסחר הסיטונאי - 14 אלף והכרייה - 9,000 משרות.
עוד עולה מהדו"ח כי השכר הממוצע לשעה עלה ב-6 סנט ל-29.96 דולר, ושבוע העבודה הממוצע עלה ב-0.3 שעות ל-5 שעות. הדו"ח כולל גם תיקון לנתוני חודש דצמבר: הפסד של 227 אלף משרות במקום 140 אלף עליהן דווח בקריאה הראשונה. נתוני נובמבר עודכנו לתוספת של 264 אלף משרות חדשות ולא 336 אלף בקריאה הראשונה.
אישור החיסונים נגד הקורונה מעניק תקווה שהכלכלה האמריקנית תתאושש בצורה מלאה במחצית השנייה של השנה, אך החודשים הקרובים נותרו מאתגרים. התמ"ג התכווץ בשנה שעברה ב-3.5%, והתחזית לרבעון הראשון של 2021 עדיין לא ודאית שכן שיעורי התחלואה הגבוהים עלולים להמשיך ולפגוע בפעילות הכלכלית גם בהמשך השנה.