בתקופה זו, שבה רובנו שוהים בתוך הבית, ומפעילים בוקר עד ערב מכשירים חשמליים, משתמשים בתדירות גבוהה יותר במטבח ובחדרי השירותים ומפעילים את הדוד לעתים קרובות יותר, לאור תקופת הניקיונות – תחזוקת הבית מאתגרת יותר.
מרבית התיקונים הנפוצים יסתכמו בממוצע של 300-450 שקל, ויכולים למנוע נזק גדול יותר לתשתיות הבית ולמכשירי החשמל שבו. אינסטלציה, דודי שמש ומערכת החשמל – הם כעת בראש רשימת הקריאות של בעלי המקצוע לבית.
בכתבה זו, נרחיב עליהם. בכתבה הבאה, נסקור את התקלות הנפוצות של מכשירי החשמל וכדאי ניתן להקטין את הסיכון לתקלות בהם מלכתחילה, עם התנהגות נכונה ותחזוקה מונעת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכל מקרה, אל תזמינו בעל מקצוע לפני שבדקתם מהו המחירון המומלץ לצרכן, ואל תסכימו לשלם מחירים מופקעים. בתקופה זו, בייחוד כשמדובר במבוגרים ובקשישים, אשר שנדרשים לתחזק את הבית בעצמם וללא יכולת לקרוא לקרוב משפחה, חשוב שכולנו נהיה עם יד על הדופק, ונמנע מקרים של "עקיצות" במחיר, וניצול ציני של המשבר הקיים.
בירור המחיר המלא כולל מע"מ כבר בשיחת הטלפון הראשונית, השוואת מחירים טלפונית במקרה שהוצע לכם מחיר גבוה מדי ודרישה לחשבונית תמורת מלוא הסכום – כל אלו יגנו עליכם בימים אלו. שימו לב, שישנם בעלי מקצוע שיציעו לכם הנחה ללא חשבונית. אחרים, יעניקו לכם חשבונית עבור אותו הסכום בדיוק, והדבר יקנה לכם אחריות על התיקון, ואסמכתא לביצועו.
לרשימת המחירונים המלאה והמפורטת בכל התחומים הקשורים לתחזוקת הבית, לחצו כאן.

אינסטלציה: פתיחת סתימה ותיקון נזילת מים

שתי התקלות הנפוצות ביותר, הן סתימות ונזילות מים בבית.
מה ניתן לעשות לבד: אם מדובר בסתימה קלה יחסית, סביר להניח שתוכלו לפתוח אותה בעצמכם בעזרת פומפה או בעזרת נוזל ניקוי לפתיחת סתימות הנמכר ברשתות השיווק השונות. ואולם, אם מדובר בסתימה מורכבת יותר, מוטב להימנע מלהשתמש באסלה עד להגעת אינסטלטור, כדי למנוע מצב של הצפת מים.
כמה תעלה פתיחת סתימה? פתיחת סתימה רגילה אמורה לעלות 300-400 שקל, בין אם מדובר בפתיחת סתימה בכיור, באסלה או באמבטיה. מה שיכול לייקר את העובדה הוא במקרים מורכבים.
למשל, אם יש צורך בפירוק האסלה, בפתיחת סתימה בתוך קו הביוב הראשי, שימוש בספירלה חשמלית. התוספת יכולה להגיע לכ-30 אחוז במחיר. בכל מקרה, כדאי לוודא מהו המחיר מראש כבר בשיחה הטלפונית, ולוודא שלא גובים מכם תעריף גבוה מכך בימים אלו.
כמה יעלה תיקון נזילת מים? תיקון של נזילה יעלה בטווח של 25-350 שקל. אם יש נזילת מים מהאסלה, ייתכן שיהיה צורך בהחלפת גומיית האטם. אם זו נזילה מהברז, סביר להניח שתידרש החלפת גומיות האטם או חיזוק הברז הרופף.
לגבי נזילת מים מהניאגרה, קחו בחשבון שהמחיר אינו כולל החלפת מנגנון הדחה, וכי תידרש תוספת מחיר במקרה שיש לכם ניאגרה סמויה. בכל מקרה, בקשו הצעת מחיר טלפונית מראש. החלפת מנגנון הדחה בניאגרה יעלה לכם 350-450 שקל, אם הניאגרה היא סטנדרטית. אם מדובר במנגנון הדחה בניאגרה סמויה, העלות תהיה גבוה בכ-30 אחוז.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

דודי שמש: בעיקר החלפות של מפסק שהתקלקל

התיקונים הכי נפוצים בתחום זה הם החלפת מפסק שלא עובד. כמו כן, במקרה של בלאי עקב שימוש מוגבר לאחר עונת החורף, יש צורך גם לעתים בהחלפת גוף חימום, תרמוסטט או פלאנג'.
במקרים מסוימים, יהיה צורך בהחלפת הצינור בין הדוד לקולט. באזורים שבהם יש כמות גדולה של אבנית במים, ועבר זמן רב מאז החלפת גוף החימום, כלכלי יותר להחליף את כל הפלאנג'.
כמה זה עולה? החלפת מפסק טיימר תעלה 350-450 שקל, כולל עלות המפסק האנלוגי הסטנדרטי. עבור מפסק מתקדם יותר, תשלמו תוספת, או שתוכלו לרכוש את המפסק בעצמכם. התקנת גוף חימום אמורה לעלות 450-550 שקל, התקנת הפלאנג' (שכולל גם גוף חימום) תעלה לכם 650-750 שקל. התקנת תרמוסטט תעלה 300-400 שקל.
לגבי ההתקנות, הרי שהתוספת היחידה שנהוג לגבות היא במקרה שהדוד ממוקם על גג רעפים (לא יותר מ-20 אחוז תוספת במחיר). באופן כללי, אם תבצעו החלפה של יותר מרכיב אחד, שווה לנצל את ההזדמנות גם לניקוי יסודי ומקצועי של קולטי השמש.
חשוב לדעת, שהתשלום לכל רכיב בנפרד יורד, כשהיקף התיקון עולה. כלומר, כשטכנאי דודי שמש מגיע ומבצע יותר מפעולה אחת יש לבקש מחיר גלובאלי. כמו כן, דמי הביקור 200-250 שקל, לא נגבים בנוסף לעבודה, אלא רק במקרה שהגיע לביתכם ובסופו של דבר לא ביצע שום תיקון.
3 צפייה בגלריה
(צילום: .shutterstock)

התיקונים הנפוצים: קצרים ותקלות בלוח החשמל

בימים אלו, בשל שימוש מוגבר במכשירי חשמל בתוך הבית, ישנם עומסי חשמל גדולים יותר. "התקלות הנפוצות בימים אלו הם החלפת מפסקים (של דוד שמש או של מכשירי חשמל אחרים), תקלות בלוח החשמל וקצר באחד ממעגלי החשמל", אומר עידו גיל, הנדסאי חשמל באתר "המקצוענים".
"כדי להקטין את הסיכוי לתקלות כדאי לא להשתמש בבת אחת בכמה מכשירי חשמל זוללי אנרגיה", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "כמו כן, חשוב להימנע משימוש מאריכי חשמל ומפצלי חשמל כפתרון קבע. מעבר לכך שהם מהווים סכנה בשימוש ממושך, ואינם בטיחותיים לשימוש קבוע, הם יכולים לגרום לעומס על שקע מסוים ולקצרי חשמל. יש להרחיק ילדים משקעים חשופים, או מכל מכשיר חשמלי שאינו מחובר בצורה בטוחה".
כמה יעלה תיקון של התקלות הנפוצות המצריכות קריאה לחשמלאי? בשונה מתקלות שיש להן תעריף קבוע, הרי שלתקלות בחשמל יכולות להיות סיבות רבות, והטיפול בהם מורכב יותר ומשתנה ממקרה למקרה.
ואולם, הנה כמה כללי אצבע: איתור תקלת חשמל יעלה 350-450 שקל. במקרה של החלפת רכיב, תהיה תוספת של כ-50 אחוז למחיר זה. החלפת מפסק זרם ראשי בלוח החשמל, תעלה 350-450 שקל, כשמדובר במפסק חד-פאזי.
אם זהו מפסק בלוח חשמל תלת-פאזי, המחיר יהיה גבוה בכ-20 אחוז. החלפת ממסר פחת תעלה 350-450 שקל, החלפת פקק תעלה 250-350 שקל, תיקון מגעים בלוח החשמל יעלה 250-350 שקל. החלפת שקע רגיל בבית, החלפת מפסק או שקע מוגן מים והחלפת מפסק לדוד יעלו 250-350 שקל. החלפת מפסק לתריס חשמלי, תעלה 300-400 שקל".
ומה לגבי בדיקת הארקה? "מסתבר שהיא אינה חלק מהדברים שחשמלאי מחוייב לבצע בכל הגעה, אלא הדבר כרוך בתוספת מחיר של 300-400 שקל. חשוב לבצע בדיקת הארקה לפחות אחת ל-3 שנים. לגבי דמי ביקור חשמלאי, הרי שאותם לא תצטרכו לשלם בנוסף לעלות התיקון, אלא רק במקרה שהחשמלאי לא ביצע בסופו של דבר תיקון כלשהו, או שמדובר בתיקון שעלותו נמוכה במיוחד. כלומר, דמי ביקור כלולים בעלות תיקון שבוצע".
עוד כתבות בנושא:
מה חשוב שתעשו בעצמכם: אחת לכמה חודשים יש לבצע בדיקת תקינות של ממסר הפחת. "זהו כפתור טסט הממוקם בלוח החשמל (ומסומן באות T) ותפקידו לנתק אוטומטית את המפסק הראשי במקרה של קצר או כל תקלה אחרת בחשמל", מסבירים במוקד השירות.
"כשמים חודרים אל גוף חשמלי של מכונת כביסה, למשל, הכפתור קופץ כדי למנוע סכנת התחשמלות. כדי לוודא שהוא תקין יש ללחוץ עליו. אם אכן כל זרם החשמל בבית מתנתק, סימן שהוא תקין. אם החשמל בכל הבית לא מתנתק, עליכם להזמין בדחיפות חשמלאי".
"לצורך הבדיקה העצמית, חשוב שתיגשו ללוח החשמל כשאתם נועלים נעליים ושתנתקו מכשירים גדולים (מקרר, מזגן, מכונת כביסה, מייבש כביסה) וכן מכשירים יקרים הפועלים באמצעות כרטיס אלקטרוני (תנור חשמלי, טלוויזיה, מחשבים)", מדגישים במוקד. "זאת, כדי להגן על עצמכם וכן כדי למנוע מצב של נזק משמעותי, שיכול לגרום להשבתה של מכשירי חשמל יקרים".
צריכים חשמלאי בפיקוח? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 15:22, 29.03.20