צפו: ריאיון עם הכלכלן ד"ר מיכאל שראל
(צילום: משי בן עמי)

"התוכנית הכלכלית של שר האוצר וראש הממשלה היא תוכנית לעידוד האבטלה. היא נותנת רשת ביטחון - אבל היא לא תוכנית כלכלית. זו תוכנית שפוגעת בצורה קשה בצמיחה של המשק". כך טען הבוקר (ב') באולפן ynet הכלכלן ד"ר מיכאל שראל, יו"ר פורום קהלת לכלכלה, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"מאוד תלוי מה יקרה מבחינת מצב התחלואה", מסביר ד"ר שראל. "אם ניכנס עכשיו לסגר עד יוני 2021, אז זאת תוכנית הגיונית, שנותנת סיוע לאנשים שיישארו בבית. אבל אם לא נכנסים לסגר, אז התוכנית לא מעודדת את האנשים לחזור לעבודה ולא מעודדת את העסקים לייצר מקומות עבודה חדשים ולהגדיל את הפעילות. כל זאת בהנחה שנרצה לחזור לפעילות. אם הכוונה להיכנס לסגר אז אפשר להגיד שהתוכנית לא מזיקה".
1 צפייה בגלריה
מיכאל שראל
מיכאל שראל
מיכאל שראל
ד"ר שראל טוען כי בעקבות התוכנית, "להרבה מאוד עסקים כדאי לצמצם פעילות ולא לקחת סיכונים, כי אפשר לקבל סיוע ולא להסתכן בהפעלת העסק". מעבר לכך, שראל מסביר כי מובטלים רבים היו יכולים לחזור לשוק העבודה, למקצועות פחות טובים מאלה שהיו להם לפני המשבר, אבל כעת אין להם תמריץ לעשות כך, שכן הם יכולים לקבל סיוע במשך שנה.
"זה בסדר גמור לתת רשת ביטחון למובטלים מהשכבות החלשות באוכלוסייה, אבל אין שום היגיון למשוך תוכנית כזאת למשך שנה שלמה. אני חושב שהמשק יתאושש בסופו של דבר, אבל הוא לא יתאושש כמו שהוא היה יכול. התוכנית למעשה מחבלת בשיקום של המשק".

התוכנית הכלכלית מגיעה לאישור הממשלה

הלילה פרסם משרד האוצר את תזכירי החוק שמסדירים את תוכנית הסיוע החדשה, שאמורה לספק ודאות עד ליוני 2021 ואת קופסת התקציב שתאפשר לחלק את הכספים. תזכיר החוק קובע כי הזכאות לדמי אבטלה תוארך עד ליוני 2021, וכי מענק ההסתגלות לבני 67 ומעלה (עד 4,000 שקל) יוארך עד לתום שנת 2020. עוד קובע תזכיר החוק כי יינתן מענק סוציאלי של 70% מפעמיים השכר החודשי ועד 15 אלף שקל אחת לחודשיים לגבי עצמאי, שההכנסה שלו עולה על 40 אלף שקל (תופחת מהסכום מכפלה של 0.375 מהסכום העולה על 40 אלף שקל).
התנאי לזכאות הוא פגיעה ביותר מ-40% מהמחזור כתוצאה מההתמודדות עם משבר הקורונה גם כן עד חודש יוני 2021. בנוסף יינתן סיוע לעסקים שנפגעו מעל לאותו היקף של 40% שעומד על עד 6,000 שקל לחודשיים עבור עסקים עם מחזור של עד 300 אלף שקל ועבור עסקים עם מחזור של עד 100 מיליון שקל יינתן מענק של עד 500 אלף שקל לאחר שיקלול של הפגיעה עם ההוצאות הנחסכות כמו למשל השכר. תזכיר החוק מסדיר כי המענקים פטורים ממע"מ.