תעשיית התרבות, הכוללת מפיקי אירועים ואמרגנים, פותחת במאבק נגד הממשלה בעקבות גל ביטולי האירועים המכנסים יותר מ-5,000 איש בשל מגפת הקורונה. פורים הוא חג קריטי בענף האירועים, והנזק הכלכלי שייאלצו עובדי התעשייה לספוג צפוי להיות עצום.
אנשי התעשייה קיימו אתמול כנס חירום, שיזם המפיק אלירן ברדוגו, בו הודיעו על צעדים שבהם הם מתכוונים לנקוט מול משרדי הבריאות והאוצר.
בתעשייה הכריזו על הקמת ועד פעולה שייצור קמפיין תקשורתי תומך מאבק. אנשי התעשייה מתכוונים לדרוש מהממשלה תשלום מיידי של דמי אבטלה לעובדים שנאלצו לצאת לחופשה ללא תשלום, דחיית תשלומי מס הכנסה ומע"מ, והקמת קרן גישור, הלוואות ומענקים לעסקים בתחום הפקת האירועים.
בהתאחדות האולמות וגני האירועים מגדירים את ביטולי האירועים כצונאמי כלכלי. תעשיית האירועים מגלגלת, על פי הערכות, כ-15 מיליארד שקל בשנה. היקף העסקאות של אירועים, כנסים ותערוכות בעולם, מוערך בכ-1.3 טריליון דולר בשנה.
התחזית בעולם, נכון לעכשיו, היא לפגיעה של כ-15% בהיקפי העסקאות במהלך 2020. בישראל התחזית עדיין עמומה, אך הנזק הנוכחי מהווה פגיעה אנושה בענף משום שחג פורים הוא אחת התקופות הכי חזקות שלו. חברות רבות מוציאות על אירועי פורים לעובדים בין 200 אלף שקל ל-2 מיליון שקל.
"כמו מלחמה, אבל בלי הרוגים"
שרון דרור, מנכ"ל חברת הפקת הארועים ThisPlay, מעריך כי עשרות אלפי עובדים נמצאים בסכנת פיטורין. לדבריו, "ביטול האירועים גורם לאפקט דומינו. חברות החלו לבטל אירועים וכנסים, על אף שאין בהם משתתפים בינלאומיים והיקף המשתתפים בהם קטן מ-5,000 איש".
תעשיית האירועים אינה היחידה שנמצאת בסיכון, אלא כל עסק הנחשב למותרות. בקניונים מורגשת כבר השפעת הנגיף, כשנתוני ריס מלמדים כי פדיונות חודש פברואר בקניונים ירדו ב-6%.
גם בענף המסעדנות מרגישים חולשה. רונן נמני, הבעלים של קפה קפה, דיווח על ירידה ממוצעת של כ-20% בפדיונות של בתי הקפה ומסעדות הקבוצה בקניונים. נמני אמר ל"כלכליסט" כי "בחמישי בערב מתחם G כפר סבא היה דל באנשים. סניף פרש מרקט החדש נסגר עם פדיונות הנמוכים ב-40% ביחס ליום חמישי רגיל".
בכיר בענף המסעדנות מוצא קורלציה בין הירידה בפדיונות המסעדות לעלייה במספר השוהים בבידוד, שעומד כעת על כ-19 אלף, לפי נתוני משרד הבריאות. לדברי הבכיר, "הישראלים שטסים לחו"ל וחזרו לבידוד הם הקהל שפוקד את המסעדות. זה כמו מלחמה, אבל בלי הרוגים".
במקביל, מחשש הציבור לשהות במקומות סגורים, חלה עלייה בתנועה ברחובות שמשפיעה לחיוב על החנויות. "יש לי 130 סניפים, מתוכם 70 חנויות רחוב", אמר יעקב הלפרין, מנכ"ל אופטיקה הלפרין. "אנשים מעדיפים להיות במקום פתוח. הפדיון בשבוע האחרון בחנויות הרחוב שלי עלה ב-20% ובקניונים הוא ירד ב-5%".