השבוע, בדיוק לפני שנתיים (ב-23.5.19), נפטרה מעצבת הפנים שירן סאעת ז"ל, מיד לאחר לידת בנה השלישי, כשהיא בת 32.
חודשיים לפני כן, סיקרנו בערוץ זה פרויקט בעיצובה וראיינו אותה. היא הותירה אחריה בעל ושלושה ילדים קטנים. בעקבות הטרגדיה, ובשל היותה חלק מקהילת מעצבות פנים מהדרום, קולגות התגייסו לפרויקט מיוחד להנצחת זכרה: הן לקחו על עצמן פרויקטים שטרם הספיקה להשלים, וליוו את בעלי הנכסים במקומה.
אחד הפרויקטים האלו הסתיים לאחרונה, וכלל ליווי בניית קוטג' בפרויקט קבלני בבאר-שבע. בדירה מתגורר זוג צעיר לקראת שנות ה-40', עם שתי בנות בגילאי 6 ו-8. הבעל מנהל עבודה בחברה לייצור בתחום המחשבים והאישה מנהלת מפעל יצרני בדרום.
הזוג שכר את שירותיה של המעצבת עם רכישת הבית 'על הנייר', לצורך ליווי הפרויקט, ביצוע שינויים והתאמות ותכנון הבית כך שיתאים בדיוק לצורכיהם.
סאעת ז"ל, הספיקה לבצע רק את שלב התכנון. מעצבת הפנים, נטלי גנון, לקחה על עצמה ללוות שני פרויקטים עד סופם, מתוך כלל הפרויקטים שחולקו בין מעצבות שונות.
"זו הייתה התגייסות מדהימה של מעצבות באזור, שלא הותירה את אף אחד מלקוחותיה של סאעת אדישים", מתארת גנון. "המשך תהליך התכנון והעיצוב של הפרויקטים נעשה לאחר כל קיזוז הסכומים שכבר שולמו לה, כך שמרבית העשייה הייתה בתשלום סמלי, שבעיקר היה לצורך כיסוי הוצאות. זו הייתה הדרך שלי להנציח את זכרה".
מיקום: באר-שבע, שכונת רמות.
סוג המבנה: קוטג' דו-קומתי, בפרויקט קבלני.
גודל: בית בשטח של 180 מ"ר, עם שלושה כיווני אוויר, בשל קיר משותף.
דיירים: זוג לקראת שנות ה-40' ושתי בנות בגילאי 6 ו-8.
עיצוב פנים ותכנון: שירן סאעת ז"ל ונטלי גנון.
סוג השיפוץ: שיפוץ מקיף שכלל חלוקת חדרים מחדש, תכנון צנרת חשמל ואינסטלציה, ריצוף, עבודות גבס ונגרות והלבשת הבית.
סכום השיפוץ: כ-320 אלף שקל.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך כ-5 חודשים והעבודה בפועל נמשכה במשך כ-6 חודשים לאחר קבלת המפתח מהקבלן.
הבית נבנה במקור בתחילת שנת 2019. "סגנון העיצוב שנבחר הוא 'מודרני חם', כשבני-הזוג רצו מאוד לשים דגש על חומרים פרקטיים לניקוי ולתחזוקה ועם כמות מספקת של שטחי אחסון, שכן שניהם חובבי סדר וניקיון", אומרת גנון.
"כשנכנסתי לתמונה, הרי שתכנון החלל כבר בוצע, אך הבחירות של עבודות הגמר טרם נעשו. לשמחתי, בני-הזוג נתנו לי יד חופשית יחסית מבחינת העיצוב, כשהאישה הייתה פעילה יותר בשלבי התכנון והעיצוב והגבר היה פעיל יותר בשלבי הביצוע, ושימש כמפקח של הפרויקט".
פתחי המבנה לא שונו, שכן מדובר בפרויקט קבלני שבו אין אפשרות לבצע שינויים בחזית, לצורך אחידות הבתים בפרויקט.
"השינוי היחיד שבוצע הוא הסבת מרפסת השמש שבקומה הראשונה לחדר כביסה, תוך סגירה בבנייה קלה", מציינת גנון. "כמו כן, בשל העדפה לשטח מרוצף גדול יותר, מרפסת הסלון הורחבה, על חשבון שטח הגינה. ביתר שטחי הגינה הוחלט להניח דשא סינתטי וסביבו נשתלו עצי פרי".
המחסן החיצוני, הוסב למזווה עם גישה אליו מתוך הבית. בכך, הוגדלו בצורה משמעותית שטחי האחסון, ומאוחסנים בו כלים ומוצרי מזון יבשים. קיר המחיצה שבמקור תוכנן להיות בין פינת האוכל לבין המטבח, בוטל. זאת, ליצירת חלל פתוח ודינמי יותר.
החלל הכפול של שטח המדרגות הוסב לגלריה שיועדה לפינת ישיבה של הבנות. השטח רוצף והוחלף מעקה המדרגות המקורי.
בקומה הראשונה, מוזגו שני חדרי שינה לסוויטת הורים גדולה המשתרעת על פני שטח של 40 מ"ר, הכולל את אזור המיטה, חדר רחצה מרווח וחדר ארונות שבו נסגר החלון, ליצירת ארונות גבוהים המאפשרים יותר שטחי אחסון.
הגישה אל חדר הרחצה היא דרך חדר הארונות, מה שיוצר הפרדה נכונה יותר בין החללים.
"כאמור, לאור הדרישה לכמות גדולה של שטחי אחסון, הארונות תוכננו כך שיהיו בגודל מקסימלי, ביחס לכל חדר, ויאפשר הצנעה של כל האביזרים, ושמירה על מאפיינים מינימליסטיים של סגנון העיצוב המודרני והמוקפד", מפרטת גנון.
על המטבח
הצורה שנבחרה למטבח היא של שני קווים מקבילים. זאת, לאור מיקום המטבח בחלל והחשיבה על דרכי גישה נוחות אליו. קיר הגבוהים כולל נישה עם חלון בו מוקם הכיור ומשטח עבודה. באי מוקמו הכיריים ומגירות האחסון.
"בני הזוג הם אנשי קריירה שלא מרבים לבשל, למעט ארוחת ערב משפחתית, בה הם יושבים לאכול באי שבמטבח", מתארת גנון. "ביתר שטחי הבית, הם לא אוכלים, מתוך חיבת היתר שלהם לסדר ולניקיון".
קיר הכוח בסלון הוא קיר הטלוויזיה. מיקומו במקביל לקיר הארונות הגבוהים שבמטבח. גנון: "הוא נבחר רק לאחר שגובשו החומרים לחזיתות המטבח, מתוך רצון ליצור הקשר והרמוניה בין אזורים אלה, הממוקמים למעשה באותו החלל. הוחלט לא לייצר קו חלק מתחת למדרגות, אלא לשמור על גימור בקווים בולטים, המתחבר היטב לסגנון המודרני".
לדבריה, "דיירי הבית החליטו שהם נפרדים מכל חפציהם הישנים, למעט בגדים. וכך, אפילו המגבות, המצעים וכל כלי המטבח הוחלפו בחדשים. אף רהיט לא עבר איתם מהבית הקודם, וכל הרהיטים תוכננו ויוצרו בהתאמה אישית".
חדרי הרחצה הישנים פורקו לחלוטין ומיקום חדרי הרחצה החדשים שונה. החדרים הרטובים חופו ורוצפו מחדש בהתאם להעמדה החדשה ולתכנית האינסטלציה.
על חדרי השינה
כאמור, חדר השינה של ההורים כלל בתוכו נישה לארון אך מיזוג חדר אל סוויטת ההורים יצר חדר שינה של 30 מ"ר ובו רק מיטה וקונסולת איפור. גם בחדר של אחת הבנות נסגרה נישה בנויה אשר שיבשה את העמדת הריהוט בחדר.
"לאור גיל הבנות, הוחלט לוותר על האמבטיה בחדר הרחצה המרכזי", מתארת גנון. "כמו כן, הוחלט למקם את חדר המשחקים מחוץ לחדרי השינה של הבנות, בכדי שהם יישארו עם מיעוט חפצים, ויהיה קל יותר לשמור על הסדר".
הושקע רבות בתכנון התאורה, נוספו מתגים רבים נוספים, וחלוקת תאורה המאפשרת שליטה נפרדת בכל פונקציה, המאפשרת להשתמש בחלל למטרות שונות, בלחיצת כפתור. בחלק מהאזורים יש תאורת אווירה ובחלק יש בנוסף גם תאורה פונקציונלית, המאפשרת עבודה, קריאה, בישול וכן הלאה.
"באופן מפתיע, וביחס לפרויקטים אחרים, פעם אחת לא נשמעה המילה 'לא' לאורך כל התהליך", אומרת גנון. "אמנם הבחירה הנועזת של הספה הראשית בסלון בהתחלה העלתה חשש קטן אצלם, אך קולאז' מהיר שהוכן בנייד, הפך את החשש הקטן להתלהבות רבה".
לדברי גנון, "במבחן התוצאה, זה הספה אכן הפכה להיות סימן ההיכר של הבית. אחרי שנים של הקפצת האווירה בסלון באמצעות הגוון הצהוב או החרדל, אני בהחלט מסמנת את הצבע האדום כצבע הבא המוביל בעיצוב הבית. מה שכעת נראה לנו מעט נועז ודרמטי, בהחלט בקרוב יכול להיות הרבה יותר נפוץ ומקובל".
עוד כתבות בנושא:
על עיצוב הסלון
הגוונים שנבחרו לסלון נעשו רק לאחר בחירת פלטת הגוונים של המטבח, ליצירת הלימה ואיזון ביניהם, בשל הסמיכות הגדולה של אזורים אלו זה לזה. ועדיין, בשל הצורך להגדיר את האזורים השונים גם באמצעות צבע, נבחרו גוונים שונים, אך הרמוניים, המשתלבים עם המטבח.
לקיר הטלוויזיה נבחרו אריחים דמוי פורצלן, ולצידם חיפוי גיר בעבוד נגרות מפורניר של עץ אלון, אשר מתבטא גם בנגיעות במטבח.
האביזרים הקטנים והתמונה המודפסת בהתאמה אישית (וכוללת קווי אורך מעודנים המתחברים בצורה מעודנת לקווי חיפוי הקיר), מעניקים לסלון מראה מגובש יותר.
הגוון הדומיננטי ביותר בכל החלל הציבורי של הבית הוא הספה בגוון האדום-בורדו, צבע אמיץ לכל הדעות, אשר בהחלט שובר את המונוכרומטיות של החלל הציבורי.
על עיצוב המטבח
"הכל התחיל מהחיבור של בעלת הנכס לחזיתות שחורות ולשיש קלקטה", מפרטת גנון. "אלו הבחירות שהיוו את הבסיס של מניפת הצבעים.
"נבחרו חזיתות מפורניר אלון בגוון שחור עם טקסטורה מחורצת ליצירת אלמנט דקורטיבי מעשיר נוסף. למשטחי העבודה נבחר משטח גרניט פורצלן דמוי שיש קלקטה, אשר מחפה גם את החזית הקדמית של האי, הכולל גם חיפוי באלון בגוון קרמל. הידיות שנבחרו למטבח הן ידיות מאורכות בקווים ישרים, בגוון רוז-גולד (זהבהב-ורדרד), המהוות מעין תכשיט מעודן לחזיתות המטבח".
על עיצוב חדר השינה של ההורים
הקו המנחה בחדר השינה היה ליצור תחושה של מלון בוטיק. גנון: "הבקשה הראשונית של בני הזוג הייתה לחפות את הרצפה בפרקט בגוון אלון, בפריסת פישבון (זיג-זג), עם קרניזים ליצירת תחושת עומק ועניין בקירות הלבנים שמאחורי המיטה. תאורה נסתרת מדגישה אותם, וגופי תאורה צמודי קיר בייצור אישי מעטרים את הקיר מצדו השינה. נבחרה מיטה בגודל קינג-סייז, עם גב מיטה בגווני ירוק-אפרפר, עם כריות בגוון מוקה-פודרה".
לווילונות הלבנים החצי-שקופים נבחרה סיומת בגוון המוסיף עניין ותוחם אותם בצורה יפה ולא שגרתית, מבלי 'להעמיס' על החלל, שכן הגוון הרמוני מאוד ומשתלב עם העץ ועם הלבשת המיטה.
על עיצוב חדרי השינה של הבנות
חדר השינה של כל אחת מהבנות מתאפיין במניפת גוונים שונה. גנון: "חדרה של הילדה בת ה-8 נולד משתי תמונות קיר שנרכשו עוד לפני שגובש הקונספט, ואשר הן בגווני חמרה-ורוד עתיק-אבן ואפור. משתי התמונות הקטנות האלה, נולד חדר שינה ייחודי, בצבעים לא שגרתיים, אשר בהחלט משדרים מעט בגרות, ויכולים להתאים לשנים הקרובות של המגורים בחלל זה".
לחדר של בת ה-6 נבחרו גוונים שונים של ורוד, עם ארון בשני צבעים, טפט גאומטרי בגובה של 1.20 מטר, שטיח קש וטקסטיל תואם.
גם בחדרי הרחצה בבית ישנן בחירות מעט נועזות הן בבחירת ארונות אמבטיה בגווני כחול, והן בבחירת אריחים בכחול-כהה בחדר הרחצה המרכזי. גם לכאן נבחרו גימורים מוזהבים, המקשטים את הקירות והם בבחינת הפריטים הקטנים שיוצרים מראה מוגמר.