עודפי ירקות ופירות מצטברים אצל החקלאים, אך המחירים עדיין גבוהים: השווקים הפתוחים נסגרו אתמול (ג') במסגרת מצב החירום, ובמועצת הצמחים טוענים שיש עודף עצום של עגבניות שרי, תותים וחסה כתוצאה מכך.
עוד קודם חלה ירידה בביקוש לירקות ופירות בשוק המוסדי, בעקבות סגירת מלונות, חדרי אוכל, מסעדות ובתי קפה. חסה למשל, היא אחד הירקות הנמכרים ביותר לרשתות בתי הקפה. התוצאה: חקלאים משאירים ירקות ופירות להירקב בשדות ובחממות כי יש עודף סחורה שאין לה ביקוש. בנוסף יש האטת יצוא פלפלים ותפוחי אדמה בגלל משבר הקורונה, מה שמייצר עודף והפסדים של מאות אלפים עד מיליוני שקלים לחקלאים. רק בבצל יש כרגע מחסור ומייבאים מהולנד.
העודף הזה אמור לייצר ירידת מחירים לצרכן, אבל כרגע - היא לא נצפית ברשתות השיווק. עגבניות נמכרות לצרכנים ב-7-5 שקלים לק"ג ברוב הרשתות, אם כי יש גם רשתות שמוכרות ב-9.9 שקלים לק"ג, ומעטות שלקראת סקרי המחירים יצאו במבצעי פסח והורידו מחירים ל־2.5-1.9 שקלים לק"ג. מלפפונים נמכרים ב-10-5 שקלים לק"ג או שלושה שקלים במבצע. פלפל אדום נמכר ב-8-6 שקלים או 4 שקלים במבצע. מצאנו גם פלפל ביוקר: 16.9 שקל לק"ג ב-am:pm.
"השנה אין מבצעי שחיטה", טוענים משווקים של ירקות ופירות, "הצרכנים כבר בידיים שלהם". אייל גרנות מחברת "החקלאים שיווק ירקות" אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "נוצר עודף בכל הירקות. פשוט אין מספיק קונים. הכל מתנקז כרגע לרשתות. המטרה שלנו היא קודם כל לשווק את הסחורה. אם לא יתפסו אותה מחר, היא תירקב. יש לחץ גדול כי כמעט אין למי לשווק. במקביל יש יבוא".
דובי אמיתי יו"ר התאחדות האיכרים, טוען גם הוא שהיבוא מטורקיה וממדינות נוספות ממשיך. "רשתות כמו שופרסל וויקטורי התחייבו לא לייבא, אך רשתות אחרות מייבאות. זו לא העת לניצול החקלאים למכור במחירי הפסד, זו שעת משבר לאומי. אין מחסור, אנחנו עם עודפי סחורה טרייה. החקלאים נערכו ושתלו לפי כמויות הצריכה של פסח וכעת נותרו עם הסחורה במשקים".
שתי חממות יושמדו
עודפי הסחורה ניכרים בעיקר בעגבניות שרי. ברשתות השיווק מוכרים ק"ג עגבניות שרי ב-20-15 שקל. יענקלה מוסקוביץ' מנהל המו"פ בנגב טוען כי: "מדובר במחיר מופקע, למרות שאנחנו יכולים לכסות את המדינה בעגבניות שרי".
מגדל של עגבניות שרי מספר כי יש כוונה להשמיד 3,000 דונם של עגבניות שרי ועגבניות. "אני הולך לעקור שתי חממות שבכל אחת מהן יש 40-30 טונות סחורה שהולכת לפח, כי הרשתות לא רוצות לקנות אותה. ואני יודע שכל שבוע נכנסות לפה 35 מכולות מטורקיה עם עגבניות, קישואים ומלפפונים. כעת יש 100 מכולות בדרך מטורקיה. המחיר לקמעונאים ירד, המחיר הסיטונאי ירד מ-11 שקל לק"ג ל-6-5 שקלים לק"ג. והצרכנים לא רואים ירידת מחירים.
"יש פה כשל שוק, ניתוק בין ההיצע לביקוש. מי שמייצר את ההיצע והביקוש זו רק הרשת. אני מוכן למכור סחורה ברמה של כלום רווח, והרשתות ממשיכות לגבות מהצרכן מחירים זהים. יש ריכוזיות אדירה של הרשתות, הן בעל הבית, השליט. הן יטענו שיש להן עוד עלויות, אבל הן לרוב גם הסיטונאי, אז הן גוזרות קופון מכל כיוון".
התותים של יורם יפרח, מגדל מתלמי יחיאל, נמכרים כרגע רק לריבה מרוב עודפים. "נוצר עודף כי ייבאו מעזה ובזכות מזג האוויר. אין כרגע מי שיקנה בשווקים, אז אני מוכר שישה ק"ג ב-50 שקל. לקחתי מזמרה ענקית וזהו, אני גוזם הכל. רשתות השיווק משלמות 50-40 שקל לשמונה קופסאות של חצי קילו ומוכרות לצרכן קופסה ב-15 שקל. כשהמחיר יורד אצלנו הן מרוויחות יותר".
מגדל עגבניות ופלפלים מספר: "בית האריזה מלא, השדות מלאים, רשתות קונות מאיתנו בפחות מעלות ייצור. הציעו לי ברשתות 3.3 שקלים נטו לק"ג פלפל, כשעלות הגידול היא 4.5 שקלים. בשוק הפתוח קיבלתי 5.5 שקלים לק"ג. מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן התראיין ואמר שהחקלאים מעלים את המחירים, מנצלים את הסיטואציה. זה פשוט לא נכון. אם אני מעלה מחירים, תוך זמן קצר יהיו הרבה מגדלים של אותו גידול והמחיר יירד. אין לחקלאים באמת שליטה על מחירים".
בגלל סגירת השווקים?
יו"ר התאחדות חקלאי ישראל מאיר צור ומזכ"ל תנועת המושבים עמית יפרח שלחו מכתב למשרד החקלאות, שבו טענו שאין סיבה לסגור את השווקים המאווררים, בעוד שרשתות השיווק עובדות כרגיל ולשם ינהרו כל הצרכנים. "אזרחי ישראל יוכלו לקנות ירקות ופירות אך ורק ברשתות השיווק, על כל המשתמע מכך על היעדר תחרות בתחום, וכאשר ברור שבהיעדר תחרות, מחירי הירקות והפירות יעלו ומי שישלם את המחיר הם אזרחי מדינת ישראל".
ומה אומרים הסיטונאים? אילן שבע מחברת ביכורי השדה, מסביר שהמחירים כרגע גבוהים "מפני שהיה טירוף של עבודה, ביקוש אדיר". עוד ציין שהיבוא של הרשתות היה רק בעת מחסור. "עכשיו השוק נרגע וברור שאין צורך ביבוא. השבוע אף אחד לא עשה הזמנות יבוא חדשות. המחירים יירגעו, עד שהם יעלו שוב בעוד שבוע־שבועיים, כי כשיש פחות קונים בשווקים שנסגרו - החקלאים יגדלו פחות".
אייל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי, דווקא טוען שהבעיה היא בחקלאים: "המחירים שלי נמוכים. המחירון של החקלאים גבוה. הרשתות קונות בהנחה של עד 20% מהמחירון, אבל יש להוסיף על זה ליקוט והפצה. בעוד כמה ימים המחירים ייפלו כשיקטפו ולא יהיה להם לאן לשלוח את הסחורה".
פורסם לראשונה: 07:11, 25.03.20