אחרי שבתקופת משבר הקורונה חנויות רבות בתל אביב ננטשו והועמדו להשכרה ללא דורש ומחיר השכירות למ"ר לעסקים ירד בכ-25%, המגמה שוב מתהפכת. בשוק הנדל"ן המסחרי מזהים ביקושים גדולים והתעוררות בכל הנוגע לביקושים לנכסים מסחריים להשכרה, בעיקר בתל אביב. "יש הרבה עסקים פרטיים שרוצים לחזור לשוק ולפתוח חנויות", אומר עודד צידון, יו"ר החטיבה העסקית-מסחרית של לשכת המתווכים ובעלי חברת התיווך והשיווק המסחרי "פורום נדל"ן".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אחת הדוגמאות למירוץ אחרי נכסים להשכרה היא עסקה שנסגרה ממש לאחרונה. לממון ול-ynet נודע כי רשת הפארם Be, שבבעלות שופרסל, משיקה סניף חדש בשטח 340 מ"ר בדיזנגוף פינת פרישמן, במקום שבו שכן סניף בנק דיסקונט שנסגר. Be ממשיכה להיצמד לסופר-פארם והסניף החדש נמצא מול סניף של המתחרה הפועל בדיזנגוף פינת גורדון. רק לאחרונה פתחה Be סניף דגל בדיזנגוף סנטר שמתחרה בסניף ותיק של סופר-פארם שפועל בסנטר.
1 צפייה בגלריה
התקהלות מחוץ לבית קפה בתל אביב
התקהלות מחוץ לבית קפה בתל אביב
מירוץ אחר נכסים מסחריים להשכרה. כיכר דיזנגוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
כעת, קיים ביקוש רב למיקומי פרימיום. גורם מתחום הנדל"ן שמכיר את העסקה אמר: "הייתה תחרות מטורפת על המיקום ושופרסל זכתה. כיום מחיר שכירות ברחוב יכול להגיע גם ל-400 שקל למ"ר. כולם מחפשים מיקומים והכל חזר למציאות של לפני הקרונה. את הביקושים מתדלקות גם הרשתות שרוצות מיקומים לחנויות נוחות כמו פז שרכשה את סופר יודה, סונול שרכשה את רשת המינימרקטים סיטי מרקט, ואלקטרה שרכשה את הזכיון לרשת חנויות הנוחות סבן אלבן. גם הרשתות הפרטיות מרמי לוי ועד ויקטורי מחפשות מיקומים בלב העיר, לצד קבוצות קמעונאיות אחרות כמו פוקס, שופרסל וסופר-פארם".

"מחפשים מקומות בפריים לוקיישן"

אחרי שבשנה האחרונה חנויות רבות הוצעו להשכרה ברחובות בתל אביב, שהעסקים בהם מעולם לא עמדו ריקים, יש התעניינות גוברת לפתיחת מאפיות, חנויות מסחר קטנות, אלקטרוניקה ומוצרי צריכה וגם בתי קפה ורשתות מזון. "בעלי עסקים קטנים שקיבלו את המענקים מחפשים מקומות בפריים לוקיישן", אומר צידון. "בעלי הנכסים עדיין מתאוששים וחלקם חסרי ביטחון והם מעדיפים להשכיר את החנויות לטווח ארוך, בודקים ערבויות והרבה יותר סלקטיביים".
אורן גלזר, זכיין אנגלו סכסון ת"א ומנהל החטיבה המסחריתאורן גלזרצילום: יעל סער
לדברי אורן גלזר, זכיין רשת התיווך אנגלו סכסון תל אביב, אם בזמן המשבר מחירי השכירות לעסקים ירדו בשיעור של 25%-20%, הרי שכעת חלה התייצבות. "כשהקורונה פרצה לחיינו היצע החנויות הפנויות גדל, לא נפתחו עסקים חדשים או נפתחו בקצב מאוד איטי, וזה הוביל לירידה בשכר הדירה", הוא מסביר. "לכך ניתן להוסיף את האפקט הפסיכולוגי: בעלי נכסים חששו מהעתיד לבוא והסכימו להשכיר חנויות בפחות - העיקר למצוא שוכרים. היום, לעומת זאת, אנחנו רואים מציאות חדשה - בעלי הנכסים חוזרים למחירים שלפני הקורונה, ובמקומות מסוימים יש אפילו עלייה, ודאי ברחובות מסחריים ראשיים כמו דיזנגוף".
גלזר מוסיף כי "צריך לקחת בחשבון שמחירי שכר הדירה משתנים בין סוגי החנויות ובין הרחובות, והביקושים הגדולים אינם בהכרח מעידים על כך שאין בנמצא חנויות להשכרה – אבל בשורה התחתונה יש חזרה מסוימת לשגרה ואנחנו רואים שחנויות באזורי הביקוש הושכרו או קרובות לכך".
לדברי שמאי המקרקעין אריה קמיל ממשרד קמיל-טרשנסקי-רפאל, "החיים בתל אביב, ובעיקר במוקדי המסחר והבילוי, מתעוררים ועמם החנויות והעסקים השונים, אך צריך לזכור שתהליך החזרה הוא הדרגתי. לפני הקורונה עמד מחיר ההשכרה בחנות בדיזינגוף בין 180-300 שקל למ"ר, תלוי בקרבה לכיכר דיזנגוף. ככל שתימשך יציבות השגרה, סביר להניח שהביקושים העסקיים יגברו לפני הקיץ ומחירי הנכסים יחזרו לרמתם הקודמת או קרוב אליה".
צידון מדגים: "חנות בשטח 53 מ"ר ברחוב דיזנגוף שמתחבר לרחוב בן יהודה (בקרבת נמל תל אביב) מוצעת להשכרה תמורת 13 אלף שקלים, המהווים סכום של 245 שקל למ"ר. לא רחוק משם, בדיזנגוף 120, מוצעת חנות בשטח 70 מ"ר תמורת כ-10,000 שקלים בחודש, המהווים סכום של כ-200 שקל למ"ר. לעומת זאת, בדיזנגוף סנטר גובה שכר הדירה כבר מטפס. למשל חנות בשטח 190 מ"ר מוצעת ב-72 אלף שקל בחודש – כ-430 שקל למ"ר. חנות אחרת בשטח 70 מ"ר מוצעת בכ-400 שקל למ"ר לחודש".
דנוס: "בעלי חנויות ברחובות ראשיים, דוגמת רחוב דיזנגוף, יכולים לדרוש גם 40%-30% יותר ממה ששולם טרם פרצה הקורונה לחיינו"
מבדיקת ממון ו-ynet עולה דוגמא נוספת: בעל חנות ברחוב שינקין, שבזמן הקורונה הציע להשכיר אותה תמורת 27 אלף שקל בחודש ללא הצלחה, מבקש כיום 35 אלף שקל בחודש. עד כה הגיעו הצעות בגובה של בין 30-32 אלף שקל, אולם העסקה טרם נחתמה, ככל הנראה מתוך אמונה כי הדרישה הראשונית תתקבל בסופו של דבר. מדובר במחיר הגבוה בקרוב ל-20% מהמחיר הקודם.
לא רק ברחוב דיזנגוף – ברחובות נוספים נרשמו ביקושים לנכסים להשכרה. עם זאת, קמיל מציין כי "באזורים המרכזיים מתבצעות עבודות הרכבת הקלה, שמקשות על הנגישות לבתי העסקים ואפשרית רק להולכי רגל, למשל ברחוב בן יהודה או אבן גבירול. הניידות המוגבלת עשויה להוות פקטור באם חנויות הרחוב יחזרו לפעילות מלאה, קל וחומר אחרי תקופת המחנק בשנה האחרונה".
"העסקים ייבחנו, בסופו של דבר, על איכות מוצריהם, אך בשלב ההשכרה והאכלוס בו אנו מצויים כיום, ברור שעודף הביקוש הוא שמכתיב את המחירים – שהם בכיוון של עלייה", מוסיף שמאי המקרקעין אוהד דנוס, לשעבר יו"ר לשכת השמאים. לדבריו, "חנויות הרחוב, נוכח היציאה ממשבר הקורונה והקיץ הקרוב, הן המרוויחות הגדולות. גם חנויות פחות מוצלחות יכולות לדרוש שכר דירה הגבוה ב-10%-20% יותר בתקופה זו דווקא בגלל אי הוודאות בשוק המסחרי המתחדש. מובן שחנויות ברחובות ראשיים, דוגמת רחוב דיזנגוף, יכולות לדרוש גם 30%-40% יותר ממה ששולם טרם פרצה הקורונה לחיינו".