בזמן שהמדינה, והעולם כולו, בפאניקה מהתפשטות נגיף הקורונה, יש מי שאולי יכול לקצור את הפירות. השבוע פרסמה חברת מליסרון, בעלת קניוני עופר, את הדו"חות הכספיים שלה ל-2019, שהציגו עלייה בפדיונות השוכרים בכמעט כל הקטגוריות.
משבר בענף האופנה? הצרכנים הישראלים הובילו לעלייה של כמעט 3% בפדיונות סקטור ביגוד הספורט. יוקר מחייה? זה לא הפריע להם לאכול יותר בחוץ ולהקפיץ את פדיונות ענף ההסעדה בכמעט 9%. דרישה לבידוד של שבועיים בגלל הווירוס האימתני? בחברה לא רק שלא צופים האטה במכירות, גם מעריכים כי התנועה ביום הבחירות הקרוב תהיה גבוהה.
2 צפייה בגלריה
מוכרת בסניף סטארבקס בסין בודקת חום ללקוחה
מוכרת בסניף סטארבקס בסין בודקת חום ללקוחה
מוכרת בסניף סטארבקס בסין בודקת חום ללקוחה
(צילום: רויטרס)
האופטימיות הזאת אינה מפתיעה: שיבושים ועיכובים בהגעת חבילות מסין לישראל נרשמים כבר שבועות ארוכים, הורים רבים לילדים מצאו זה מכבר תוכנית חלופית לתחפושות לילדים שהזמינו אונליין - והקמעונאים המקומיים קיבלו אותם באהבה.
היו גם כאלה שכבר מיהרו להעלות מחירים לאחר שהזהירו משיבושים באספקה. בין היתר מדובר בחלק מרשתות החשמל, שדיווחו על ייקור שרשרת האספקה למוצרים המיוצרים ומיוצאים מסין, לאחר שספקי החברות לא חזרו במועד המתוכנן מחופשת החג. בסופו של דבר, הייתה זו חברת אלקטרה שחזרה בה השבוע, והודיעה כי היא מקפיאה את העלאות המחירים ותספוג את עלויות השילוח עד לאחר פסח.
2 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
במשבר הגלובלי הזה יש בעיקר מפסידים
(צילום: Shutterstock)
ואכן, במשבר הגלובלי הזה, שההשלכות שלו על הכלכלה העולמית כבר ניכרות היטב בשווקים, כמעט כולם מפסידים: חברות התעופה, ובהן אל על שהודיעה אתמול על תוכנית לפיטור שישית מעובדיה על רקע צפי לנזק כלכלי של עשרות מיליוני דולרים; חברות הנסיעות, שסוכניהן מספרים על "שממה" מצד הלקוחות כבר כמה שבועות, אבל נתקלו בהחרפה של המצב לאחר ההמלצה השבוע של משרד הבריאות לישראלים לשקול טיסות לחו"ל; חברות הספנות, שענף הקרוזים שבו הן מתמחות הצטמצם וצבר הפסדים; וחברות הביטוח, שנלחמות בנגיף על ידי הקשחת עמדות בפוליסות שהן מציעות למי שיש לו עדיין אומץ לטוס לחו"ל.
גם בבנקים שמרו השבוע על דריכות לקראת החרפת המשבר. בבנק לאומי, שפרסם גם הוא את דו"חותיו הכספיים לשנה שחלפה, עדכנו כי חלק מהלקוחות, בעיקר עסקים קטנים שחשופים לסין, כבר מושפעים בטווח המהיר מהמצב. אפילו חברות בינלאומיות גדולות הזהירו מפני השלכות שליליות על פעילותן, כמו מיקרוסופט למשל, שדיווחה שלשום כי ככל הנראה לא תעמוד בתחזית ההכנסות שלה לרבעון הנוכחי.
הגדילו לעשות כלכלנים בכירים בבתי השקעות בינלאומיים, שדיווחו כי להערכתם, משבר בריאות עולמי עלול למחוק יותר מטריליון דולר מהתוצר המקומי הגולמי הגלובלי, שבא לידי ביטוי בעלייה במספר הנעדרים ממקומות עבודה, תפוקה נמוכה יותר, שינויים בלוחות הנסיעות, שיבוש שרשרות האספקה והפחתת סחר והשקעות.
יש תקווה? החברה הישראלית שטוענת שפיתחה חיסון
(צילום: אביהו שפירא )

ולמרות כל בשורות האיוב הללו, ניצנים של אופטימיות מגיעים דווקא ממקור ההתפרצות: אמש הודיעה רשת בתי הקפה סטארבאקס כי לאחר שסגרה יותר ממחצית מסניפיה בעקבות הקורונה, 85% מכלל סניפיה חזרו לפעילות סדירה. הסיבה: האטה במספר המקרים החדשים בסין. מנכ"ל סטארבקס הסביר: "אנחנו רואים סימנים מוקדמים להתאוששות באזור". האם ההתאוששות תתפשט במהירות לכל המדינות הנגועות כפי שעשה זאת הנגיף? ימים יגידו.
פורסם לראשונה: 08:39, 28.02.20