זה שנים לא מעטות, שרכבים הפסיקו להיות כלי תחבורה בלבד. ההתפתחות של השפה העיצובית והטכנולוגיה בצד התחרות על כיסם של בעלי ההון הובילו את יצרני הרכבים ליצירת מכוניות יוקרה, שהפכו עם השנים לסמל סטטוס מובהק. בתמורה לכך מוכנים חובבי ז'אנר מכוניות הפרימיום להיפרד מסכומי עתק, שמגיעים למאות אלפי דולרים ואף למיליוני דולרים.
ההגדרה הבסיסית של מכונית יוקרה היא כזו שמציעה פאר ושפע אבזורי משוכלל, שמכונית רגילה לא יכולה להציע, כשבצד הציוד והמפרט הגבוה נמצאים ביצועי כביש מעולים, והנדסת האנוש משלבת בין נוחות מפנקת לטכנולוגיה מתקדמת. היכולת הכלכלית מובילה לרכש היוקרתי, המרגש, וגם אם הרוכשים לא יודו בכך בפה מלא, מכוניות הפרימיום משרתות את ה'שופוני' שלהם ומעידות על הסכומים שנמצאים בחשבונות הבנק שלהם.
והנה, בהתחשב במחיר הגבוה של מכוניות הפרימיום, ובניגוד למצופה, שוק רכבי היוקרה הפתיע בשנה האחרונה. דווקא בתקופת הקורונה, בזמן המשבר הכלכלי, מכירות מכוניות היוקרה לא רק שלא ירדו, אלא שאף מדברים על עלייה של 15% עד 20% ברכישתן בשנה החולפת למול השנה הקודמת לה, שהיתה נטולת קורונה. למרות נתוני האבטלה והמאקרו הקודרים, למרות המעבר לעבודה מהבית ופיטורים של עובדים רבים, השוק זה המשיך להפגין עוצמה, וזרם הדגמים החדשים השייכים לפלח, שנוחתים בישראל לרגל תחילת שנת הדגם, הולך ומתגבר. אחד ההסברים לכך הוא סגירת השמיים, ולאור זה ההבנה ששבילי ישראל הופכים אטרקטיביים מתמיד עבור מכוניות אלו.

מהו שוק הפרימיום?

למעשה, מדברים על חמש קטגוריות פרימיום: קטגוריית כניסה, קטגוריית מידיום סייז, קטגוריית פול סייז, קטגוריית רכבי כביש-שטח ספורטיביים, וקטגוריית ספורט טהורה. יש לציין, ששוק הפרימיום עצמו עובר שינויים, כשמדובר בפיתוח מתגבר בדגמי פרימיום קטנים עבור קטגוריית כניסה, ובהפניית משאבי היצירתיות והפיתוח ממכוניות משפחתיות בתצורת סדאן (עם תא מטען) למכוניות כביש-שטח ספורטיביות שנקראות SUV, הווה אומר קטגוריית קרוסאובר.

1. דיפנדר 90: רכב הרפתקנות אולטימטיבי

בימים אלו משיקה חברת המזרח את הדיפנדר 90, שאותו הם מגדירים כרכב הרפתקנות אולטימטיבי, המגיע להשלים את משפחת הדיפנדר. להזכיר, ב-1948 נוצר רכב הלנדרובר הראשון, שלימים נקרא דיפנדר. הרכב, שיועד בתחילה למשימות צבאיות ולחקלאות, הפך עם השנים שם נרדף לאייקון אופנתי פורץ גבולות, המיוצר עבור סקרנים. הדיפנדר 90 הוא הדגם הקצר, אחיו של הדיפנדר 100. הוא בעל שלוש דלתות וחמישה מושבים, ומשדר חזות מסוקסת וקשוחה. הרכב מצויד בטכנולוגיה מתקדמת, שמאפשרת יכולות כביש ושטח מעולות. המעצבים שלו מסבירים, כי הרכב נראה קשוח, והוא אכן קשוח, ונועד לחובבי השטח והמרחבים הפתוחים האינדיבידואליסטים, שחיים בדרך שהם בחרו בלי פשרות. לדיפנדר 90 מנוע דיזל 3.0 ליטר החדש (6 צילינדרים בטור), יש לו מערכות שטח: בקרת ירידה במדרון, תיבת העברה כפולה HIGH/LOW, מתלי אוויר מתכווננים וצמיגי ALL TERRAIN. לרכב גם מערכות בטיחות מתקדמות, כגון בלימת חירום אוטונומית, בקרת עירנות נהג, מערכת מצלמות היקפית ובקרת התהפכות.
תג מחיר: מנוע 3.0 ליטר דיזל 200 כ"ס – 468,000 שקל, מנוע 3.0 ליטר דיזל 250 כ"ס – 545,000 שקל, מנוע מנוע 3.0 ליטר בנזין 400 כ"ס – 615,000 שקל.

4 צפייה בגלריה
המזרח משיקה את הדיפנדר 90
המזרח משיקה את הדיפנדר 90
המזרח משיקה את הדיפנדר 90
(צילום: יח"צ)


2. וולוו: מערכת היברידית ומערכת ישיבה מודולרית

וולוו, החברה השוודית, נוסדה ב־1926. ב־1999 נמכרה חטיבת המכוניות לחברת פורד, שהמשיכה למכור מכוניות הנושאות את שם המותג וולוו, וב־2010, לאחר משבר בענף הרכב האמריקאי, נמכר המותג ליצרן רכב סיני. רכב השטח XC90 הוא הראשון שהציג את שפת העיצוב החדשה של המותג. הוא כולל מערכות בטיחות רבות, ומציג חוויית נסיעה ייחודית. זה בא לידי ביטוי בשני מנועים חשמליים, המסוגלים להניע את המכונית באופן עצמאי. המערכת ההיברידית המתקדמת תורמת ליכולת הדינמית בזכות מיקום הסוללה במרכז הרכב, בין הסרנים. יש בו שבעה מקומות, כשהישיבה היא מודולרית: כל מושב זז בנפרד וניתן לקפל ולהזיז אותו בהתאם לצורך. מסך תצוגה אנכי קל במיוחד לתפעול בעל רזולוציה גבוהה, עיצוב מינימליסטי של סביבת נהג ומערכות בטיחות מתקדמות במיוחד, שמאפשרות בלימה אוטונומית במגוון תרחישים, כולל בלימה בצמתים, זיהוי ובלימה של הולכי רגל, דו־גלגלי ובעלי חיים. הרכב מצויד גם במערכת לזיהוי רכבים בשטחים מתים, שפועלת באופן אקטיבי ומסוגלת להחזיר את המכונית למסלולה במקרה של כניסה לנתיב לא פנוי.
תג מחיר: כ־500,000 שקל.

3. קדילאק XT6 2021: מרווח יותר, עוצמתי יותר, דרמטי יותר

לקדילאק XT6 ‏2021 החדש (יבואנים: קבוצת UMI) יש מנוע בנפח 3,600 סמ"ק והספק של 310 כ"ס. יש בו שבעה מקומות ישיבה ומפרט טכני מתקדם במיוחד, עם אג'נדה של מרווח יותר, עוצמתי יותר ודרמטי יותר. הרכב מציג מערכת בטיחותית רחבה: בקרת שיוט אלקטרונית, בלימה אוטונומית במהירות גבוהה, התראת תנועה חוצה מאחור והתראה ותיקון סטייה מנתיב. נוסף על כך הוא מצויד במצלמת מראה HD, מצלמת חניה 360 מעלות ו־14 רמקולים, התנעה מרחוק, תיבת 9 הילוכים אלקטרונית, חלון גג פנורמי וחישוקי אלומיניום 20.
תג מחיר: מ־399,000 שקל עד 439,000 שקל.

4. Jeep® Wrangler: אייקון שמזוהה עם החופש

המותג ®Jeep מוכר בכל העולם. שמו מזוהה יותר מכול עם חופש, יכולות גבוהות והרפתקנות. Jeep® Wrangler שומר אמונים לסגנון האייקוני שלו באמצעות הפנסים העגולים, הכנפיים השטוחות, הגג והדלתות, שניתנים להסרה, והשמשה הקדמית המתקפלת בקלות. זאת בעצם הדרך של הג'יפ להציע באמצעות הנהיגה בו אווירה של חופש באוויר הפתוח. כולל פנסים אחוריים בעיצוב חדיש.
תג מחיר: 250,000 עד 450,000 שקל.

5. יגואר F-PACE: קפסולה שמגינה מזיהום אוויר ומרעש

הארי קיין, חלוץ נבחרת אנגליה, ידוע באהבתו לרכבי יגואר ונוהג להתנייד ברחובות לונדון באמצעות יגואר F-PACE. מעכשיו לא רק בלונדון, אלא גם בישראל יהיה אפשר להרשים בחדש של יגואר, רכב ה־SUV. הרכב הפך אטרקטיבי בשוק היוקרה, בין היתר בשל אותה הצעת "קפסולה", שמגינה על הנוסעים מזיהום אוויר ומרעש ויוצרת חוויית נסיעה נעימה ושלווה.
תג מחיר: מ־398,000 שקל ועד 489,000 שקל.
4 צפייה בגלריה
Jag F-PACE
Jag F-PACE
Jag F-PACE
(צילום: יח"צ)


6. סוזוקי ויטארה: עיצוב מסוקס, מערכת מולטימדיה שמופעלת בחיווי קולי

סוזוקי ויטארה הוצגה לראשונה ב־1988, ומאז עבר הדגם כמה פעמים מתיחת פנים. היום המדובר ברכב עם 140 כ"ס, עם הנעה כפולה ועם מפרט בטיחות מלא ועדכני. העיצוב שלו מסוקס, סביבת הנהג מעוצבת, גלגל הנהג מצופה עור. גם הריפוד של המושבים איכותי ונעים. יש מפרט אבזור מכובד, בין היתר מפתח חכם לכניסה, התנעה ויציאה, ריפודי עור, פנסי לד ומערכת מולטימדיה עם פיתוח של סוזוקי ישראל, שהכול נעשה בה בחיווי קולי, ללא צורך בהורדת הידיים מההגה, לרבות שליחת תזכורת לתיבת הדוא"ל, פתיחת השער בבית ועוד. צג המולטימדיה ענק, עם ממשק מלא בעברית, מבוסס אנדרואיד. נוחות הנסיעה טובה, ועל אף שהרכב נע על מתליו, המנוע חזק וההנעה הכפולה מסייעת ליכולות השטח שלו. הרכב גבוה, עם 18 ס"מ גחון, ומערכות נעילה חשמליות ב־4x4 לטיולי שטח.
תג מחיר: 151,000 שקל (עם צביעה דו־גונית).

4 צפייה בגלריה
סוזוקי
סוזוקי
סוזוקי
(צילום: סוזוקי)


חשמליות ושמן תשוקה


7. DS: מאתגר את המוסכמות

מותג הרכב הצרפתי DS מעיד על עצמו שיש לו מסורת של חדשנות, מצוינות, מקוריות וטכנולוגיה, ושהוא מאתגר את המוסכמות כדי לתת מעל ומעבר לציפיות הלקוחות. עוד מציינים המעצבים של המותג, שהוא חושני ומרהיב בעיצובו, עם דגש על איכות. דגם ה־DS3 CROSSBACK E-TENSE החדש בישראל בגרסת BEV הוא 100% חשמלי. מבחינת הבטיחות, כולל מפרט הבטיחות שלו 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית עם שמירת מיקום בנתיב ופונקציית זחילה בפקקים, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב הנסיעה, מערכת התרעה על תשומת לב הנהג, מערכת בלימת חירום אקטיבית הפעילה עד 140 קמ"ש, מערכת מורחבת לזיהוי תמרורים, מערכת אקטיבית לזיהוי רכב בשטח המת של המראות עם תיקוני היגוי.
תג מחיר: החל מ־198.990 שקל.
4 צפייה בגלריה
DS
DS
DS
(צילום: רונן טופלברג)


8. DS 3 CROSSBACK: חדשנות אמיצה

חברת לובינסקי, שנוסדה ב־1936 ומייצגת את מותגי פיג'ו, סיטרואן, DS, אופל ו־MG בישראל, משיקה את DS 3 CROSSBACK החדש בגרסתו החשמלית – E-TENSE. רכב הפנאי החדש בפלח ה־B-SUV פרימיום בישראל, מציע הינע חשמלי מלא ובמקביל מביא לידי ביטוי את עקרונות ה־DS, כמו חדשנות אמיצה, טכנולוגיה פורצת דרך, סגנון ייחודי וחוויית שימוש ייחודית. סוללת הרכב ממוקמת בתחתית רצפת הרכב, ולכן אין לה השפעה על המרחב בתא הנוסעים. נוחות נסיעה ברמה גבוהה, חישוקים גדולים ומרווח גחון נדיב. ידיות הדלתות החלקות תורמות לאלגנטיות ולמודרניות של הרכב, והן הופכות זמינות עבור נוסעי הרכב רק כשהם צריכים אותן, ובשאר הזמן הן מקופלות לתוך המרכב. שני המושבים הקדמיים עטופים בעור משולב עם בד, לוח מחוונים בגודל 7 אינץ' בעל תצוגה דיגיטלית צבעונית מלאה, ומסך מגע 10.3 אינץ' במרכז הדשבורד, שדרכו מופעלות חלק גדול ממערכות הרכב והמולטימדיה. גם בידוד הרעשים זכה לתשומת לב משמעותית, ובמיוחד בגרסה החשמלית, מתוך מטרה ליצור סביבת מחיה חרישית ומבודדת עבור הנוסעים.
תג מחיר: 245,000 שקל, כולל 8 שנות אחריות על הסוללה ו־3 שנות אחריות על שאר מערכות הרכב.

ומה תעשו אם נשאר לכם עודף מ־2 מיליון שקל?


9. אסטון מרטין, DBX: גדול ממדים, נוח ומאובזר

לפני כמה חודשים נחת בישראל הקרוסאובר הראשון של אסטון מרטין, ה־DBX, עם מנוע V8 טווין טורבו של AMG והספק של 550 כ"ס. הרכב גדול ממדים – אורך 5.04 מטר, רוחב 1.98 מטר וגובה 1.68 מטר. למכונית תיבת 9 הילוכים אוטומטית, שמעבירה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים דרך מערכת הנעה כפולה, ומפרט עשיר של אבזור, נוחות ובטיחות, אבל כמובן, הרוכשים המעושרים יכולים להזמין מפרט מיוחד, תואם את טעמם האישי.
תג מחיר: החל מ־1,690,000 שקל.

10. בנטלי בנטיאגה 2021: עיצוב חיצוני מושלם ומרווח רגליים גדול מאחור

בנטלי בנטיאגה הוא אחד מרכבי הפנאי שטח המדוברים ביותר בגזרת הסופר פרימיום. עיצוב חיצוני מושלם, מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 10.9 אינץ' ברזולוציה גבוהה. מושבים חדשים ושלט טאבלט, שמשמש את הנוסעים מאחור שייהנו גם ממרווח רגליים גדול.
תג מחיר: החל מ־1,575,000 שקל. 