צרכנים השתמשו יותר בכרטיסי אשראי ביולי 2020 לעומת יולי 2019, אך פחות לעומת יוני 2020, למעט ברכישת מזון ומשקאות. כך עולה מנתונים שפירסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). מתחילת השנה חלה עלייה בשימוש בכרטיסי אשראי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ביולי חלה ירידה של 3.9% בסך כל הרכישות בכרטיסי אשראי לעומת יוני 2020. לעומת יולי 2019 חלה דווקא עלייה ברכישות צרכנים באשראי של 2.5%.
2 צפייה בגלריה
האם אתם יודעים ממי אתם קונים ברשת?
האם אתם יודעים ממי אתם קונים ברשת?
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בהשוואה ליוני 2020, ישנה ירידה של 3.3% ברכישות באשראי ברכישה של מוצרים ושירותים (כמו שירותי תקשורת וחשמל) לעומת יוני, ירידה של 9.9% ברכישות מוצרי תעשייה (כמו פריטי אופנה) ויציבות ברכישת מזון ומשקאות כולל מסעדות ובתי קפה.
לעומת יולי 2019, יש עלייה בכל התחומים: 11.5% ברכישת מוצרים ושירותים, 2.1% ברכישת מוצרי תעשייה ו-8.7% ברכישת מזון ומשקאות.
בבדיקה של ינואר עד יולי 2020 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, חלה עלייה של 0.9% בכלל הרכישות של צרכנים. בקבוצת המזון והמשקאות (כולל שרותי אוכל) - נרשמה עלייה של 8.3% בשלושת החודשים מאי-יולי 2020; לאחר עלייה של 12.2% בשלושת החודשים פברואר - אפריל 2020. רוב העלייה מקורה ברכישות מזון, שכן לפי נתוני בנק ישראל, הצרכנים עדיין משתמשים פחות בכרטיסי אשראי במסעדות לעומת התקופה של לפני הקורונה.

עליה של 32% ברכישות מחשבים ותוכנה

בקבוצת מחשבים ותוכנה - נרשמה עלייה של 32% במאי-יולי 2020; לאחר עלייה של 48.8% בפברואר-אפריל 2020. בקבוצת ציוד ושרותי תקשורת - נרשמה יציבות במגמה בחישוב שנתי במאי-יולי; לאחר עלייה של 1.6% בשלושת החודשים פברואר-אפריל 2020. בשאר מוצרי הצריכה נרשמה עלייה של 29.0% במאי-יולי; לאחר עלייה של 25.5% בשלושת החודשים פברואר-אפריל 2020.
2 צפייה בגלריה
תמונת תור בסופרמרקט
תמונת תור בסופרמרקט
ירידה, למעט רכישות המזון. תור בסופרמרקט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחרונה, פרסם בנק ישראל כי משקי הבית משלמים יותר על עמלות שימוש בכרטיסי אשראי לעות עמלות ניהול חשבון עו"ש. העלות הממוצעת לניהול עו"ש ירדה ב-39% לכ-12.4 שקל בממוצע. לעומת זאת, עלות עמלות כרטיסי האשראי עלתה ב-21% לכ-14.5 שקל בממוצע. צרכנים מחזיקים יותר כרטיסי אשראי לנוכח מסעות שיווק אגרסיביים של גופים כמו רשתות קמעונאיות.
בלמ"ס מדגישים כי הנתונים על רכישות של צרכנים פרטיים בכרטיסי אשראי מתקבלים מכל חברות כרטיסי האשראי הפועלות בישראל, ומחולקים לפי ארבע קבוצות רכישה ראשיות ולפי ענפי משנה, בהתאם לסיווג בתי העסק על ידי חברות האשראי. הרכישות בכרטיסי אשראי מדווחות לפי סכום הרכישה הכולל של הצרכנים בבתי העסק, ומתייחסות לרכישות של ישראלים בארץ בלבד.
נתונים מנוכי עונתיות מתקבלים לאחר ניכוי השפעת העונתיות והשפעת החגים וימי הפעילות, מהנתונים המקוריים. נתוני המגמה נאמדים לאחר הסרת השפעת האי-סדירות ("רעשים") מהנתונים מנוכי העונתיות. נתונים מנוכי עונתיות ומגמה עשויים להשתנות מאחר שהם מחושבים מחדש עם קבלת נתון מקורי נוסף מדי חודש.
מהלמ"ס נמסר כי "עקב שינוי חד שהתקבל בנתון יולי 2020 לאור משבר נגיף הקורונה, לא חושבו אומדני המגמה ואומדני מנוכה עונתיות לספרים, ציוד משרדי ופרסום, לסך הכל שירותים, לשירותי טיסות, תיירות ואירוח ולפנאי ובילוי.
"לסך כל הרכישות, לסך כל מוצרים ושירותים אחרים, לדלק, חשמל וגז, לציוד ושרותי תחבורה, לשירותי רפואה ותרופות, לסך כל מוצרי תעשייה, להלבשה והנעלה, למוצרי חשמל ואלקטרוניקה, לרהיטים, לביטוח ולשירותי עירייה וממשלה חושבו אומדני מנוכה עונתיות בלבד.
"למזון ומשקאות (כולל שירותי אוכל), למחשבים ותוכנה, לציוד ושרותי תקשורת ולשונות חושבו אומדני המגמה ואומדני מנוכה עונתיות. בחודשים הבאים, בהתאם לנתונים שיתקבלו, ייבחן פרסום אומדני המגמה ומנוכה העונתיות".