כשאתם בוחרים צבע, אתם לא יכולים להתעלם מתנאי התאורה בבית. מדוע? כי הוא יכול להתגלות כמסנוור מאוד, אם מדובר בשיש לבן ומבריק במטבח שבו יש שמש ישירה רוב היום.
דוגמה נוספת? צבע יכול לגרום לחלל לא מאוורר להיראות קטן ומחניק יותר.
לא הסתפקתם? צבע לא מתאים בשילוב תאורה לא מתאימה, יכול להדגיש פגמים בקיר, להיראות שונה לגמרי מהצבע שראיתם באולמות התצוגה ולהפוך את החוויה באותו החלל ללא נעימה בכלל.
אז מה חשוב לבדוק רגע לפני שבוחרים צבע ומרקם של משטחי שיש, חזיתות לארונות וקרמיקה? לפניכם המדריך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: אדריאן דודא, עיצוב: שני רינג, באדיבות נירלט)

דאגו לאחידות תאורה בחלל: איך? האירו פינות חשוכות גם בשעות היום

"כדאי לשים לב שישנן פינות בבית הרחוקות מפתחים, ולכן גם בשעות היום הן חשוכות יחסית", מסבירה אידית מרקוביץ, מעצבת-פנים העוסקת בעיצוב והשבחת נכסים והלבשת דירות נופש. "פינות אוכל, בבתים מסוימים, למשל. לכן, כשיש פינה כזו, כדאי לשלב בה גם גופי תאורה שידלקו גם בשעות היום, אחרת הפינה לא תהיה כמעט שמישה, וחווית השהות בה לא תהיה נעימה, שכן היא יהיו הבדלי תאורה משמעותיים בבית בשעות היום".
לדבריה, "כדי להרגיש בנוח בחלל, אנו זקוקים לרמת אור אחידה בו, גם אם היא מוחלשת מעט. לכן, גופי תאורה צדדיים, בהחלט 'מאזנים' את התאורה בפינות אלו, גם אם הם דולקים בשעות היום. קיימים פתרונות חסכוניים למדי של גופי תאורת לד, שגם אם הם נותרים דלוקים שעות ארוכות, תצרוכת החשמל שלהם מאוד נמוכה".

מנעו סנוור מהחלונות

פתרון נוסף לאיזון כמות האור בחלל, היא מניעת סנוור יתר בקרבת חלונות, בייחוד אם מדובר בחלונות גדולים במיוחד.
וילונות חצי-שקופים מאפשרים לרכך את האור שנכנס לחדר, בשעות שבהן השמש חזקה, ולמנוע סנוור.
6 צפייה בגלריה
(צילום: איתי בנית, באדיבות נירלט, פנינית שרת אזולאי וורד בונפליולי)

היזהרו מאלמנטים בהירים ומבריקים בחלל מסנוור

כמו כן, כדאי להימנע מאלמנטים מבריקים בחלל מואר במיוחד, שכן כל אלמנט מבריק משמש כרפלקטור.
"למשל, ריצוף מבריק, יגרום להשתקפות של מראה", אומרת מרקוביץ. "גם משטחי שיש מבריקים בצבע לבן, אשר פונים לכיוון השמש, הם טעות. במשך שעות העבודה בו, יהפוך להיות מעין 'אתר סקי', שכן לבן מחזיר אור ולא מאפשר לעבוד בנוחות במטבח כשהחלון סגור. כשמדובר גם בשיקולי אוורור, בחלל כמו מטבח, לא ניתן לפתור את הבעיה בעזרת תריס או וילון, שכן אלו ימנעו כניסת אוויר".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות אסף פינצ'וק, באדיבות מעצבת הפנים קרן גנס)
לדבריה, "במטבחים כאלה, עדיף לבחור במשטחי עבודה, בחיפויים ובאריחי ריצוף כהים יותר (עם העדפה לאפור), בגימור מאט. כדאי מאוד להיות מודעים למגבלות הדירה, ואם רוצים מטבח מבריק ובהיר, לעשות זאת רק בדירות שבהן המטבח ממוקם בדירה קטנה וחשוכה יחסית, שכן אז, החומר והברק מהווים יתרון, ומעניקים תחושה מוארת ומרווחת יותר".
"כמו כן, בחלל הנוטה לסנוור, יש גם לחשוב היטב היכן ממקמים זכוכיות ומראות, כדי למנועו השתקפויות, החזרי אור וריצודים בחלל".
כשבוחרים בגופי תאורה עם 'חורים' כחלק מהעיצוב, צריך לקחת בחשבון מה האפקט שלהם. "ישנם גופי תאורה במרכז התקרה, שמייצרים 'הדפסי' צל בחלל החדר", מסבירה מרקוביץ.
"זה יכול מאוד 'להטריד' ולהציק בעין. לכן, כשממקמים למשל משרבייה, כפרגוד בבית, צריך לראות כיצד האור חודר דרכה בכל שעות היממה, ולראות שהוא לא מפריע לשימוש באותו החלל".
כדי שלא יהיו הפתעות צבע, קחו בחשבון לא רק את הגוון בחנות, אלא גם את מיקומו בחלל, את הצבעים שלידו את התאורה הטבעית בחלל ואת גופי התאורה המשלימים המיועדים להיות תלויים או מונחים בחלל זה.
כל אלה, ישפיעו על כל פלטת הגוונים בבית. כשמדובר בפריט קטן וזניח, ניתן להחליף אותו. לעומת זאת, חזיתות של מטבח יקר, ריצוף או חיפויים, כדאי לבחור בקפידה, שכן עלות החלפתם גבוהה, וגוררת שיפוץ מיותר או עוגמת נפש שתסחבו אתכם לאורך שנים.
עוד כתבות בנושא:

ערכו ניסוי צבע מקדים בבית: תלו על הקירות לוחות בגוונים שונים

"לפני שממהרים להתחיל לצבוע את הקירות, כדאי לייצר לוחות בגודל של כחצי מ"ר, ובכל לוח יהיה גוון אחר מבין הגוונים שמתלבטים לגביהם", ממליצה מעצבת הפנים, קרן גנס. "כך, כשממקמים אותם בקירות שונים, ובודקים בשעות היום מהי התוצאה המתקבל עם תאורה טבעית, ואיך הגוון משתלב עם הריצוף והחיפויים, קל יותר לדייק את הבחירה".

אל תמהרו עם בחירת גוון התאורה וגופי התאורה

ככלל, ניתן לחלק את גווני התאורה לגוונים חמים, קרים או גווני ביניים (יש המכנים זאת תאורה צהובה, תאורה כחול ותאורה לבנה). בעבר, היה צורך לבחור מראש את התאורה, בשל מגבלות הטכנולוגיה. כיום, עם המעבר לתאורת לד, ניתן לעשות את הבחירה של הגוון העוצמה בשל הסופי, אחרי שהבית "לבוש" לגמרי.
"אני ממליצה להימנע במספר גווני תאורה באותו החלל, בייחוד אם הוא לא גדול במיוחד", אומרת גנס. "זאת, משום שלאור השפעה גדולה על הצבעים של הפריטים בחדר. לא הייתי ממליצה לתלות מנורה צמודת קיר בגוון חם עם מנורות תלויות בגוון לבן, באותו החלל. התוצאה פחות הרמונית ולא נעימה לעין".
6 צפייה בגלריה
זה לא שולי: גוון ומיקום התאורה משפיעים על הגוון הירוק של הקיר בגב המיטה
זה לא שולי: גוון ומיקום התאורה משפיעים על הגוון הירוק של הקיר בגב המיטה
זה לא שולי: גוון ומיקום התאורה משפיעים על הגוון הירוק של הקיר בגב המיטה
(צילום: יח"צ, באדיבות אלוני)
"אמנם תכנית התאורה ומיקומי השקעים והמתגים נסגרת עוד בשלב שלפני התחלת השיפוץ, אך את גופי התאורה עצמם, כדאי להשאיר לסוף", ממליצה מעצבת הפנים, נירית פרנקל. "צריך לזכור שתאורה פלורסנטית בוהקת, תשפיע על הצבעים באופן שונה לגמרי, לעומת תאורה חמה. גם לפיזור התאורה תהיה השפעה על הגוונים ועל התחושה שתהיה באותו החדר".
"בהחלט מומלץ לבחור את גוון התאורה אחרי בחירת גווני הקירות והטקסטיל בבית", מסכים מוטי זהבי, קבלן שיפוצים באתר "המקצוענים".
"תאורה קרה בגוון לבן, תגרום לצבע להיראות בהיר יותר. לעומת זאת, תאורה חמה בגוון צהוב, תגרום לגוון להיראות כהה יותר. הדרך הנכונה ביותר לבחור גוון היא לראות אותו בתנאי תאורה טבעית. התאורה תהיה מאוד מורגשת בגוונים כהים ודומיננטיים. תאורה חלשה מדי או חזקה מדי, תשנה לגמרי את החוויה בחדר שצבוע בגוונים כהים".
לדברי פרנקל, "בכוחה של תאורה להשפיע על הצבע ולהפוך אותו לדומיננטי יותר. למשל, גווני גרייז' (אפור ובז') נוטים להיות יותר חומים-ורדרדים אם ממקמים לידם תאורה חמה. אם רוצים להימנע מכך, כדאי לבחור בגוון קיר אפור שנוטה לכיוון יותר "קר" בסקאלת הצבעים, שאין בו ערבוב של תת-גוון חום, אשר מאוד יבלוט בתאורה חמה (שלרוב קיימת בסלון)".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות נירלט)

מעוניינים בקיר בגוון מבריק? רק אם רמת הגימור של הקיר גבוהה

כמו כן, כדאי לדעת שככל שהגוון כהה יותר, כך הוא "בולע" יותר אור. לכן, למיקום של גוף התאורה ביחס אליו, תהיה השפעה על הגוון. פרנקל: "ככל שגוף התאורה יהיה קרוב יותר לקיר, כך הגוון הכהה יבלוט יותר וישדר מראה יותר עוצמתי ודרמטי. ככל שגוף התאורה יהיה רחוק יותר, והאור שיגיע יהיה מפוזר יותר, הצבעוניות של הגוון בקיר תהיה מתונה יותר".
"כדאי לדעת שככל שהתאורה חזקה ובהירה יותר (למשל, 4,000 קלווין), כך יבלטו יותר פגמים, גימורים לא מושלמים ולכלוך על קירות כהים", מוסיף האדריכל ומעצב הפנים, בועז שניר. "לכן, בחללים אלה, כדאי גוון תאורה חמים ומעודן יותר".
"קיים כיום טרנד של קירות עם גימור מבריק או חצי מבריק", אומר זהבי. "מי שמעוניין לבחור באפקט כזה, חייב להשקיע בצביעת קירות ברמת גימור של 'שפכטל אמריקאי'. אחרת, מוטב לוותר על האפקט, כי כל פגם בקיר יהיה מאוד מורגש.

אל תשכחו את החזר האור: הוא ישפיע על הצבע שהעין שלכם תקלוט

"בבחירות צבעים, חשוב מאוד לזכור שלהחזר האור יש השפעה על הגוון שיתקבל", אומרת הדס כהן, מנהלת תחום אדריכלים והשראה בנירלט. "כמו כן, לצבע עצמו תהיה השפעה על התחושה הכללית בחלל, וישנו את החוויה בו.
"לדוגמא, אם נבחר גוון מוקה לקיר, ולידו נמקם ספה אדומה, הקיר יתקבל בעין שלנו כיותר ורדרד. לעומת זאת, אם נבחר לבן עם נגיעה מעודנת של גוון מנטה, הגוון שיתקבל יהיה מאוזן והרמוני. זאת, משום שאדום הוא צבע משלים לירוק. וכך, גם תתי-הגוונים מושפעים זה מזה. כבני-אדם, פיזיולוגית נחווה את האדום בצורה טובה יותר, כשהוא על רקע ירוק".
לדברי כהן, "דבר נוסף שכדאי לדעת הוא שהגוון הנבחר יראה בהיר יותר בקיר שמוקם מול החלון, ואילו ירגיש לנו כהה יותר, בקיר שבו ממוקם פתח החלון".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות נירלט)

רוצים להכניס צבע וחוששים להתחרט? שימו תאורה צבעונית

נכון, יש אנשים שמקשרים תאורה צבעונית לשנות ה-80', ומבחינתם זה 'לא' מוחלט, אבל יש חללים (בייחוד במסחריים), שבהם תאורה צבעונית היא בדיוק הטוויסט החסר בעלילה העיצובית.
"ישנה אפשרות לשים תאורת לד עם כפתורים מתחלפים, ולהחליף את התאורה בחלל בהתאם למצב הרוח (ורוד, צהוב, תכלת)", אומרת מרקוביץ. "גם מסדרונות ניתן להאיר בתאורה משתנה. כמו כן, ניתן להיעזר בתאורה כאלמנט לצביעת קיר, כשאנו לא רוצים צבע קבוע שקשה יותר להיפטר ממנו".
לדבריה, "במקרה כזה, התאורה עצמה משמשת לא רק לצורך הארת החלל, אלא התאורה עצמה היא האלמנט העיצובי. למי שרוצה צבע, אך 'חושש' ממנו, גוף תאורה צבעוני יכול להיות פתרון לא מחייב, שמוסיף עניין לחלל".
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"