בפני יאיר אבידן, שמונה אתמול (ג') למפקח על הבנקים, עומדים אתגרים שצפויים להכתיב את תקופת כהונתו. נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, החליט למנות את אבידן לתפקיד, והוא ייכנס לתפקידו באמצע אפריל עם סיום כהונתה של המפקחת חדוה בר בתום חמש שנים.
בראש האתגרים הצפויים לפיקוח על הבנקים ההתמודדות של המערכת עם איומים טכנולוגיים מצד ענקיות כמו פייסבוק וגוגל, ועם שינויים מרחיקי לכת בעולמות התשלומים שמביאות חברות אלה על רקע פרידתם של הבנקים מחברות כרטיסי האשראי.
2 צפייה בגלריה
יאיר אבידן
יאיר אבידן
יאיר אבידן
הבנקים עוברים, וימשיכו לעבור, תהליכי התייעלות ודיגיטליזציה והפיקוח על הבנקים אמור לפקח עליהם ולעודד אותם בד בבד עם איומי סייבר שהופכים יותר רלוונטיים. לאחרונה אמרה בר שאיומי הסייבר עלו לראש רשימת האתגרים של הפיקוח.
לצד משימת השמירה על יציבות המערכת, הפיקוח אמור לדאוג גם לצרכני השירותים הפיננסיים ולהביא את בשורת התחרות והקידמה שחסרה מאוד למערכת הבנקאית הריכוזית.
הפיקוח יידרש גם לפקח ולהסדיר את יציאתו לדרך של הבנק הדיגיטלי של מריוס נכט ומתן רישיונות לבנקים חדשים נוספים. לבסוף, הפיקוח צריך לעודד הסרת חסמים תחרותיים למעבר בין בנקים וכן לדאוג לצרכנים.
צפו: חדוה בר על הבנק הדיגיטלי הראשון
(צילום: ירון ברנר)

המפקח הבא: בכיר לשעבר בבנק דיסקונט

אבידן שימש במגוון תפקידים בבנקים במשך יותר מ-30 שנה. תחילה ככלכלן ובנקאי עסקים בבנק לאומי ולאחר מכן כקצין אשראי בשלוחת הבנק בניו־יורק, וכמנהל עסקאות בכיר בפועלים שוקי הון. בהמשך מילא תפקידים בקבוצת דיסקונט, בין היתר כעוזר יו"ר הבנק, כסגן ראש החטיבה העסקית וכסמנכ"ל ומנהל סיכונים ראשי. בתפקידו האחרון היה סמנכ"ל בכיר ומנהל חטיבת החברות הבנות.
במרץ 2019 פרש מתפקידיו בהנהלת דיסקונט וכיהן כדירקטור בחברות בקבוצת דיסקונט, בחברת מידרוג ובשב"א. אבידן צפוי לחתום על הסכם ניגוד עניינים כשהמכשול העיקרי שלו טמון בכהונתו כדירקטור בחברת כרטיסי האשראי כאל. על סדר היום של הפיקוח נמצאת הפרדה אפשרית של כאל משליטת בנק דיסקונט, כחלק מהמלצות ועדת שטרום להגברת התחרות.
אבידן (60) הוא בעל תואר שני במינהל עסקים וגם במינהל ומנהיגות בחינוך מאוניברסיטת תל אביב. כמו כן הוא בוגר קורס ניהול מתקדם ב-Harvard Business School. מינויו של אבידן משלים פרידה של בנק ישראל משלוש הנשים הבכירות שכיהנו בו: קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל לשעבר, המשנה לנגיד פרופ' נדין טרכטנברג, וכעת חדוה בר.