צפו: מנכ"ל הביטוח לאומי מאיר שפיגלר בריאיון לאולפן ynet
(צילום: ירון ברנר)

על רקע הביקורת שמותחים גורמים בכירים במשק ובכלכלה על הענקת דמי אבטלה לעובדים הנמצאים בחל"ת, מציע מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר, להמשיך לתת להם את הכסף כל עוד הם לא חוזרים לשוק העבודה. "צריך לתת לאנשים ביטחון שהם לא יהיו ללא הכנסה מינימלית", הוא אמר היום (ד') בריאיון לאולפן ynet.
עם זאת, הוא הדגיש, כי לא רצוי לעשות את זה לפרקי זמן ידועים מראש אלא "לפרקי זמן שבהם ניתן לבדוק את הצורך בדמי האבטלה כי אנחנו רוצים להחזיר את האנשים לשוק העבודה, זה אינטרס לאומי, כלכלי וחברתי ממדרגה ראשונה".
2 צפייה בגלריה
מאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי
מאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי
מאיר שפיגלר, מנכ"ל ביטוח לאומי
יש טענה שאתם יצרתם אנשים בטלנים שמעדיפים לפנות לביטוח הלאומי מאשר לעבוד ולהרוויח כסף. "אנחנו רואים את האנשים בשטח, אנחנו במגע יום יומי עם הציבור שאין לו מאין לקחת את השקל כדי ללכת ולתת מענה לצרכים המינימליים שלו, גם מבחינת אוכל, גם תרופות. ההחלטה בדבר החל"ת הייתה ההחלטה ראויה ביותר באותה נקודת זמן שהתקבלה".
מה שהתקבל במרץ נכון גם ל-2021? "לא, כי הנסיבות משתנות, המצב משתנה, מה שהיה בראשית המשבר איננו תקף להיום אבל אף אחד לא העלה בדעתו שהסיפור הזה יהיה מנת חלקנו קרוב לשנה. החל"ת סך הכל נותן ביטחון לאנשים, אנשים נמצאים במצוקה, לא יעלה על הדעת שכל חודש הם לא ידעו אם הם מקבלים דמי אבטלה בחודש הבא. כל עוד יש סגרים וכל עוד השוק לא חוזר לקדמותו יש אנשים שכתוצאה מהחלטת הריבון נמצאים מחוץ לשוק העבודה, הם לא הלכו והיו מובטלים מבחירה חופשית ולכן צריך כל הזמן להיות ערים לצרכים שלהם למצוקות שלהם ולתת את המינימום בדמי האבטלה, שהם פחות מ-50% מהשכר שלהם".
שפיגלר התייחס גם לטענות של בכירים באוצר כי אין דרך לאתר את הזכאים למענקים כספיים מהעשירון השביעי ומטה, כפי שמציעה התוכנית הכלכלית שהציגו השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ.
"אנחנו יכולים לאתר את האוכלוסייה", אמר. "כרגע זה אחד מהתנאים שנמצאים על הפרק לטובת המענק והביטוח הלאומי יבצע את כל מה שנדרש כדי לעמוד בהחלטות שתקבל הכנסת. אנחנו נעשה מה שיוחלט. יש לנו את נתוני ההכנסה. עם זאת, ככל שאני אדרש ליותר תנאים, לדעת מי זכאי ומי שלא זכאי לקבל את המענק, התהליך ייקח יותר זמן".
2 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה
שוק מחנה יהודה הסגור. "אנשים צריכים ביטחון"
(צילום: גיל יוחנן )
בנוגע לטענות של נשים מבוגרות שיצאו לחל"ת, כי מקזזים להן את דמי האבטלה מהפנסיה אמר שפיגלר, כי "נשים מגיל 62 עד 67 שרשאיות להמשיך לעבוד ומוגדרות בחוק בגיל העבודה ואכן ממשיכות לעבוד, על פי החוק, אם יש להן הכנסה והן זכאיות לקבל גם דמי אבטלה אכן מקזזים להן מדמי האבטלה את ההכנסה".
לדבריו, "אחד התיקונים שהוכנס באוגוסט 2020 היה שיתחשבו בדמי האבטלה כהכנסה לכל דבר ועניין לכן הקיזוז הוא הרבה יותר קטן ממה שהיה לפני כן. לפני כן היו מקזזים שקל נגד שקל ועכשיו מקזזים סדר גודל של 60% או 25% ואחר כך 60% בהתאם להכנסה של אותה אישה שממשיכה לעבוד אחרי גיל 62. אנחנו ערים לכך שמי שעובד אחרי גיל העבודה זה בדרך כלל אנשים שצריכים את זה כדי לשרוד, כדי לחיות מעל מפלס המים, ולכן אנחנו עושים את הכל כדי לעודד אותן מצד אחד לעבוד ולקזז להן כמה שפחות ממה שמגיע להן מהביטוח הלאומי".
יהיה תיקון נוסף בדבר הזה כדי שתקזזו עוד פחות? "הכל בהוראות שעה, נעשה את הכל כדי לתקן את חוק הביטוח הלאומי בזכות כל אותם דברים שנחשפנו אליהם בתקופת משבר הקורונה".
ברקע העומסים על המוקדים בביטוח הלאומי במהלך כל התקופה האחרונה ביקש שפיגלר להבהיר: "אין צורך לפנות לביטוח הלאומי, אנחנו נמצאים היום במקום שבו רוב הזכויות ניתנות בצורה אוטומטית, כל המענקים שעליהם הוחלט, האנשים לא נדרשו לעשות מאומה ממאגרי המידע שלנו, אנחנו יודעים לתת לכל אחד מה שמגיע לו, לא צריך לפנות אלינו, אנחנו מפרסמים הרבה מאוד מידע באתרי האינטרנט שלנו, בפייסבוק, באינסטגרם, בטלגרם. אנחנו עושים את הכל לציבור מבלי שיצטרך לטרוח ולו במאומה".