שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, החליט היום (ו') להעלות את היטל ההיצף על יבוא מלט מטורקיה ומיוון בשיעור של עד 17.25% לתקופה של חמש שנים. ההחלטה טעונה אישור של שר האוצר ושל ועדת הכספים של הכנסת. לאחר הודעת פרץ, צייץ שר האוצר, ישראל כץ, בטוויטר: "שר הכלכלה, עמיר פרץ, הודיע לי היום שהוא ממליץ להעלות את ההיטלים על המלט המיובא, ובכך להעלות את מחירו. דבר זה מנוגד לחלוטין להשקפת עולמי ,שדוגלת בתחרות נגד מונופולים ובהוזלת יוקר המחייה. לכן מתוקף סמכותי בכוונתי לדחות המלצה זאת על הסף". השניים צפויים לדון בנושא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החלטת פרץ מנוגדת להחלטת הוועדה המייעצת לשר הכלכלה, לפיה אין להעלות את ההיטל הקיים, העומד על 0.25% לטונה. הוועדה קבעה אמנם כי יש נזק מיבוא בהיצף, אך לא ניתן להוכיח כי הנזק נגרם דווקא מהיצרניות המואשמות בהיצף, מאחר שלישראל מיובא מלט ממקומות נוספים, בהם קפריסין וירדן. יצוין כי הממונה על ההיטלים במשרד הכלכלה, דני טל, המליץ על היטל גבוה יותר של עד 30%.
השר פרץ אמר כי "המלט המיובא לישראל במחירי היצף הביא בשנים האחרונות לירידת מחירי המלט. מלבד פגיעה בענף היצרני המקומי, ירידת המחירים לא הביאה להפחתה של מחיר הבטון או להפחתה במחירי הדיור. מחירי הדיור בשנים האחרונות לא רק שלא ירדו, אלא האמירו. לכן, ברור שמחירי הדירות אינם מושפעים ממחירי המלט, וזאת מאחר שתשומות המלט זניחות במחיר הדירה לצרכן. זאת ועוד, מחיר המלט אשר נמכר כיום נמוך משמעותית מהמחיר על פי התחייבות שנשר התחייבה למדינה לשימור התחרות כתנאי להמשך הסרת המלט מפיקוח על המחיר, בגובה 346 שקל לטון".
2 צפייה בגלריה
שקי מלט
שקי מלט
"המלט המיובא הביא לירידת מחירים". שקי מלט
(צילום: דנה קופל)
השר ציין בהחלטתו כי נשר התחייבה בכתב למדינה שלא להעלות את מחירי המלט בכל התקופה בה יעמוד ההיטל בתוקף. מצד שני, פרץ קבע כי קיים חשש ממשי שהמשך הפגיעה בענף היצרני המקומי תביא לצמצום פעילות הייצור המקומי, ומשכך לעליית מחירי המלט בטווח הארוך, לייקור היבוא - ולפגיעה כלכלית במשק.
עוד נכתב בהודעת השר כי "גם החשש לפיו חברת נשר תחזור להחזיק בנתח שוק גבוה מ-90%, כפי שהיה בעבר, אינו ריאלי. קיים יבוא נרחב של מלט לישראל במחירים תחרותיים ללא היצף, בעוד ששיעור המלט המיובא במחירי היצף, מסך כל היבוא, עומד על 44% בלבד, כך שאיני מוצא ממש בטענות רשות התחרות, לפיה הטלת היטל היצף עלולה להביא להפסקת היבוא מאותן מדינות".
יצוין כי אף שפרץ קבע כי ההיטל על המלט המיובא מטורקיה ויוון יעלה ב-17.25% - יש חברות שההיטל על המלט מתוצרתן יהיה נמוך יותר. כך למשל, ההיטל על המלט מתוצרת CIMENTAS ו-GOLTAS הטורקיות יעלה ב-15.52% וב-7.4% בהתאמה. ההיטל על המלט של MEDCEM הטורקית לא יתייקר. היבואנית הגדולה היא חברת סימנט, בבעלות מספנות ישראל, שבה שותף שלומי פוגל המקורב לראש הממשלה, בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
"מחירי הדירות אינם מושפעים ממחירי המלט". שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ
"מחירי הדירות אינם מושפעים ממחירי המלט". שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ
"מחירי הדירות אינם מושפעים ממחירי המלט". שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מגבלות על נשר

במקביל החליט פרץ להטיל על נשר - שתיהנה מההיטל הגבוה - מגבלות שאמורות לרסן את נתח השוק שלה ולקבע את המחיר שהיא יכולה לגבות עבור המלט מתוצרתה. כך, החברה התחייבה למחיר שלא יעלה על 250 שקל לטונה (המחיר הממוצע כיום של טונה מלט בישראל הוא כ-240 שקל). בנוסף, נאסר עליה לייבא קלינקר - מלט המיובא כמוצר לא מוגמר, שבארץ נדרש רק לטחון אותו; זאת, בניגוד למלט שמייצרת נשר במפעליה משלב האפס. כושר הייצור שלה החברה הוא 6 מיליון טונות מלט בשנה, מתוך 10 מיליון טונות שישראל צורכת.
שר הכלכלה ציין כי בשנים האחרונות הוקם מפעל לטחינת קלינקר בישראל, כך שאין ספק שהיצע המלט ממקורות יבוא יישאר מגוון; והתחרות תישמר גם בהינתן היטל היצף על המפעלים הזרים המשתמשים בפרקטיקות של סחר לא הוגן. "בהתאם לכך, ולאור העובדה שהחל לפעול בארץ מפעל נוסף לטחינת קלינקר שאינו בבעלות נשר, החליט השר, במקביל להעלאת ההיטל על יבוא צמנט לישראל, לזמן בימים הקרובים את נשר לשימוע, כחלק מכוונתו לשקול את ביטול הרישיון שניתן לה ליבוא קלינקר".
הוא הוסיף כי "קיימת חשיבות אסטרטגית להבטיח את קיומה של תעשיית המלט המקומית, תחרותית ובת קיימא, לצד הפחתת המחירים המבורכת וקידום התחרות ההוגנת בענף המלט אשר מביא עמו היבוא".
מהתאחדות התעשיינים נמסר: "במציאות של מיליון מחוסרי עבודה, המשימה העיקרית של ממשלת ישראל היא להגן על מי שמייצר מקומות תעסוקה בישראל מפני פעילות שמטרתה הרס ענפי כלכלה ותשתית. אנו מברכים את השר עמיר פרץ על החלטתו ומצפים משרי הממשלה להבין זאת ולהתגייס בכל הכוח להגן על מקומות העבודה כמו גם על יכולת הייצור העצמאית של המשק, בעיקר בכל הקשור לייצור עבור פיתוח התשתיות בישראל".
יבואנית המלט סימנט מסרה בתגובה: "החלטת השר פרץ מבקשת להחזיר את ישראל לשלטון המונופולים והוועדים. ההחלטה עשויה בתפרים גסים ומתעלמת לחלוטין ממסקנות הוועדה המקצועית להיטלי סחר, שהחליטה שאין מקום להגדיל ההיטל. הניסיון להחזיר את ישראל לימי השלטון הכלכלי של מפא"י, שהציף את הארץ במונופולים, ריכוזיות ויוקר מחייה, ייכשל.
"בהחלטתו השר פרץ מטיל למעשה 'מס מונופולים' שיעלה לציבור רוכשי הדירות כ-100 אלף שקל וייקר במאות מליוני שקלים את הוצאות המדינה על תשתיות. השלכות החלטה זו הן הרס התחרות בתחום הבנייה והתשתיות והחזרת המשק לידי מונופול נשר. עצוב ולא מפתיע לראות שהשר מעדיף את טובתה של קבוצה קטנה וכוחנית של כ-120 מנהלים במונופול נשר על פני עשרות אלפי עובדים בתעשיית הבטון, המלט והבנייה בישראל כשהוא מסווה זאת בטיעון פופוליסטי של 'צורך להגן על מקור פרנסתם של ישראלים'".
פורסם לראשונה: 11:08, 19.06.20