תזכורת: מיליון מובטלים - ואין הכשרות מקצועיות. ריאיון עם יו"ר קרן מעגלים, יפה ויגודסקי, באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

משרד העבודה והרווחה הציג היום (ד') את התוכנית הלאומית החדשה להכשרות מקצועיות, במטרה להשיב עובדים למעגל התעסוקה בעקבות משבר הקורונה. התוכנית, שמוערכת בהשקעה של כמיליארד שקל, שמה לעצמה מטרה להחזיר מאה אלף עובדים לשוק העבודה על ידי ליווי אישי עד למציאת עבודה. על פי הערכות, התוכנית היא תביא לחיסכון של שני מיליארד שקל בדמי האבטלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי ניתוח הנתונים של בנק ישראל, משרד האוצר והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), משרד העבודה והרווחה מעריך כי רבים מהעובדים שיצאו לחל"ת לא ישובו למקום עבודתם, ומובטלים רבים לא ימצאו עבודה במהרה. משכך, הצמיחה בישראל בעשור האחרון, אשר הייתה מבוססת במידה רבה על הצטרפות אוכלוסיות רבות לכוח העבודה, צפויה להיעצר. על פי ההערכות, בסוף שנת 2020 יהיו כ-500 אלף מובטלים.
4 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
מניתוח נתונים שבוצעו באגף האסטרטגיה של זרוע העבודה, נמצא כי נפגעי המשבר העיקריים הם צעירים, עד גיל שלושים. שיעור הצעירים בחל"ת ובאבטלה גבוה ב-30% מהשיעור הכללי, חסרי השכלה אקדמית, ללא כישורים או מיומנויות, שהרוויחו משכורת נמוכה טרום המשבר, עם ייצוג יתר לנשים.

שיעור הנשים שיצאו לחל"ת גבוה פי 1.5

בחודש יוני, שיעור הנשים (בגילי 25-30) שיצאו לחל"ת עקב משבר הקורונה היה גבוה פי 1.5 מהנתון המקביל בקרב האוכלוסייה הכללית. כמו כן, המשבר מאופיין בייצוג יתר לערבים ולחרדים - שיעורם מבין כלל המובטלים גבוה ב-20% לעומת השנה שעברה.
האחוז הגבוה ביותר של מובטלים ועובדים בחל"ת לפי ענפים: אמנות בידור ופנאי (35%), שירותי אירוח ואוכל (29%), שירותי תחבורה אכסנה ודואר (23%), המקצועות שנפגעו בעיקר היו: פקידי משרד (19%) ואנשי מכירות (17%).
המשבר התעסוקתי בעקבות וירוס הקורונה הגיע לארץ לאחר שנים ארוכות של שחיקה בתקציבי ההכשרה המקצועית, כך, בעוד שאוכלוסיית ישראל גדלה בכ-40% בשני העשורים האחרונים, תקציב ההכשרות המקצועיות נחתך בכ-50%, והתקציב בשנת 2019 עמד על כ-120 מיליון שקל בלבד. קיצוץ זה הוביל לכך שרק כ-12 אלף איש בשנה החולפת זכו לקבל הכשרה ממומנת על ידי המשרד.

ליווי אישי עד למציאת עבודה

התוכנית האסטרטגית נשענת על ארבעה עוגנים מרכזיים: הכשרה והסבה מקצועית מותאמת לצורכי המשק, ליווי אישי עד למציאת עבודה, שותפות הדוקה עם המעסיקים במשק ותמריצים לעובדים ולמעסיקים.
4 צפייה בגלריה
הפגנת צעירים נגד התוכנית הכלכלית
הפגנת צעירים נגד התוכנית הכלכלית
הפגנת צעירים נגד התוכנית הכלכלית
(צילום: יאיר שגיא)
התוכנית תתמקד בצעירים מקבלי דמי אבטלה בעלי ותק תעסוקתי מצומצם יחסית, מבוגרים בעלי ניסיון תעסוקתי עשיר יותר, אשר ייתכן ויידרשו הסבה מקצועית וליווי פרטני אינטנסיבי לטובת קליטה חוזרת בתעסוקת, צעירים בני 18-24 ואוכלוסיות נוספות שלא השתתפו בשוק העבודה שצריכים כעת, בזמן של שפל תעסוקתי וכלכלי, להיקלט לראשונה בשוק העבודה ובעובדים בשכר נמוך בעלי סיכון גבוה להיפלט משוק העבודה אשר נרצה לשמר את משרתם.

היעד: להחזיר מאה אלף איש לעבודה

מטרת התוכנית היא לתת ליווי פרטני להשתלבות בעבודה לכמאה אלף איש עד למציאת עבודה. היא תכלול מגוון מסלולי הכשרה שיבנו בשיתוף עם המעסיקים, דמי אבטלה מוגדלים (20%) או דמי קיום לאורך ההכשרה, מיקוד כלל התקצוב בקורסים איכותיים על סמך המדד המתחשב בשכר, משרות פנויות והשינוים בהיקף המועסקים והקמת בית ספר דיגיטלי - הכשרות מקוונות ללא עלות לכולם.
התוכנית תכלול סדרה של תמריצים למעסיק ולעובד בניהם - סבסוד שכר עובדים שצומצמה משרתם, מימון שכר מתלמד בתקופת ההכשרה אצל המעסיק (כיום המעסיק נדרש לשלם), מענק על קליטת עובד שעבר הכשרה - לאחר שישה חודשי עבודה.
מעסיקים שיחזירו עובדים מחל"ת יקבלו הכשרה מתקדמת לעובד על חשבון המדינה. דמי אבטלה מוגדלים ב-20% או דמי קיום במהלך ההכשרה, קבלת דמי אבטלה חלקיים לאחר קבלה לעבודה לעובדים בשכר נמוך, מענק התמדה בתעסוקה לאחר שישה חודשי עבודה וסל גמיש להורים לילדים צעירים – מימון שמרטף, צהרונים, קייטנות לטובת הכשרה ותעסוקה.

"תשובה לאתגרי האבטלה והפריון הנמוך"

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, ציין כי "התוכנית הלאומית להכשרות מקצועיות היא מהלך אסטרטגי מרכזי ביכולתנו להניע מחדש את המשק ולתת לאלפי ישראלים שאיבדו את מקור פרנסתם הזדמנות מחודשת לשילוב במקצועות אטרקטיבים ובשכר גבוה.
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
שר העבודה והרווחה, איציק שמולי
(צילום: מארק ישראל סלם)
"מול אתגרי האבטלה הגואה ובעיית הפריון הנמוך שמלווה אותנו כבר שנים - התשובה היא התוכנית הזו, שתוכל לחלץ רבים ממצבם ולשפר גם את ביצועי המשק", הוסיף שמולי.
"בכוונתי להוביל, בשותפות מלאה עם משרדי הממשלה וארגוני המעסיקים, להקמת מערך הכשרות מודרני, אטרקטיבי ואפקטיבי, שיוכל להחזיר ישראלים רבים לשוק העבודה באמצעות הכשרות, ליווי אישי למובטלים ומתן תמריצים למעסיקים ולעובדים. אני מודה לצוות המקצועי בזרוע העבודה בראשות מוטי אלישע על המקצועיות והיסודיות ולכלל הגורמים במשק שסייעו בגיבוש התוכנית על שיתוף הפעולה החשוב בדרך להחזרת המשק למסלולו".
הממונה על זרוע העבודה, מרדכי אלישע, הוסיף כי "מדובר בתוכנית שתתן מענה לאוכלוסיות שנפגעו הכי קשה מבחינה תעסוקתית במשבר הקורונה. תפקידנו להציע לפרט הכשרות איכותיות, שמותאמות לצורכי המשק, והתוכנית עליה עמלנו מתמקדת במקצועות מבוקשים ובאוכלוסיות הספציפיות.
"המטרה היא לספק תעסוקה, אך כזאת שתהיה איכותית והולמת, ותשלב אוכלוסיות מגוונות, ותעניק להן את המיומנויות והכישורים הדרושים לשוק העבודה המשתנה. אני סמוך ובטוח כי מדובר במהלך שיתן תעסוקה ותקווה לכל המובטלים ולמשק הישראלי".
בתוכנית המקפצה - המטה להשקעה במקצועות המחר, התייחסו לתדריך ואמרו כי "המקפצה מברכת על התוכנית שהוצגה, ועל אימוץ רובה של ההצעה שאנו הגשנו לממשלה לתוכנית לאומית להסבות ולהכשרות למפוטרי הקורונה. השותפות, שמורכבת מעשרות ארגונים עסקיים וחברתיים, גיבשה את התוכנית לשיקום מערך ההכשרות המקצועיות בשנתיים האחרונות".
4 צפייה בגלריה
טלי ניר, מנכ״לית ארגון 121
טלי ניר, מנכ״לית ארגון 121
"מקווים שימונו במהרה מנהיגים לתוכנית, בהם תלויה ההצלחה". טלי ניר, מנכ״לית ארגון 121
(צילום: עמית שעל)
טלי ניר, מנכ״לית ארגון 121, שיזמו את המקפצה, הוסיפה כי "התוכנית חדשנית ומרגשת, ואנו מקווים שימונו במהרה מנהיגים להוצאתה לפועל, כי בהם תהיה תלויה ההצלחה. אנו מברכים במיוחד על חיזוק מעורבות המעסיקים בהכשרות ועל השקעה במגוון מסלולי הכשרה, שיתאימו למעסיקים שונים, כפי שהצענו. אנו תקווה להוצאה לפועל של קורסים בזריזות וביעילות, כי עשרות אלפי מובטלים ממתינים להם כדי לשוב במהירות לתעסוקה".