זה כן הגיל: צפו בריאיון עם מבוגרים שלא מוצאים עבודה
(צילום: משה מזרחי)

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע השבוע על תוכנית חדשה למתווה החל"ת, במסגרתה אחד המגזרים שיוותר ללא מענה סוציאלי הוא המובטלים בני 67 ומעלה. התוכנית זכתה ללא מעט התנגדויות בשל סעיף זה, הן בקרב האופוזיציה והן מצד מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, שאמר בריאיון לאולפן ynet: "זה יעלה לדיון בוועדה ויש לי סיבה טובה להאמין שתתקבל החלטה שתיתן מענה גם לגילי 67 פלוס". אולם בינתיים, מבוגרים רבים מתקשים למצוא עבודה וההחלטה החדשה מותירה אותם אובדי עצות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גבריאל טבק, בן 63 שפוטר בחודש יולי האחרון לאחר ששהה תקופה ארוכה בחל"ת, סיפר בריאיון לאולפן ynet על המצוקה: "במשך 30 שנה ניהלתי צוותים של הרכבות מכאניות ושידרוג של מכונות, בעיקר בענף הדפוס. עכשיו אני מחפש עבודה בתחום, גם בתפקידים יותר זוטרים, אבל אף אחד לא חוזר אלי. אפילו לא ריאיון טלפוני או משהו - פשוט רואים את הקורות חיים ובזה נגמר הסיפור".
5 צפייה בגלריה
גבריאל טבק
גבריאל טבק
"שלחתי מאות קורות חיים, אבל אף אחד לא חוזר אלי". גבריאל טבק
לדבריו, הוא הגיש עד כה קורות חיים למאות מקומות עבודה, אולם רק שני מקומות חזרו אליו. "אחד אמר 'אוקי, נשמור את הקורות חיים שלך בארסנל שלנו' והשני אמר 'לא מתאים'. שניהם לא הסבירו מה הסיבה.
"מהיום שסיימתי את השירות הצבאי שלי, עליתי על אוטובוס והלכתי לעבוד. בסך הכל עבדתי בשלושה מקומות עבודה בכל ה-40 שנה שאני עובד וזה נורא מתסכל שאתה קם בבוקר, שותה כוס קפה וחושב 'מה הלאה?'", סיפר טבק בייאוש.
תאי אוסטר, בת 65, עצמאית שנקלעה למשבר, סיפרה כיצד היא מקווה להמשיך להתפרנס, על אף הקושי. "לפני הקורונה הפקתי והדרכתי קבוצות ישראליות ביפן. יפן התרחקה מאיתנו, אז המצאתי את עצמי מחדש והיום אני מנסה להביא את יפן לכאן. הייתי שמחה להגיע לחברות שרוצות לאפשר לעובדים שלהם מפגשים עם יפנים, אני מניחה שיש הרבה כאלה - הייטק במיוחד, ולתת להם הדרכה איך להיות בקשר עם יפנים".
5 צפייה בגלריה
תאי אוסטר
תאי אוסטר
מנסה להמציא את עצמה מחדש בעקבות הקורונה. תאי אוסטר
מרגלית בן צבי, בת 77, סיפרה על החשיבות של לעבוד עבורה, גם בגילה. "את קמה ב-8-9 בבוקר ויש לך את כל היום לפנייך. כמה את יכולה לנקות? עד לפני הקורונה עבדתי אצל הבן שלי שיש לו חברת שליחויות. כשהתחילה הקורונה החלטתי שאשב בבית, אבל אין מה לעשות בבית. אני כל החיים שלי עבדתי".
ולמי שחושב ששוק התעסוקה המודרני אינו מתאים למבוגרים, בן צבי מוכיחה אחרת. "אני טובה באקסל, בפייסבוק ובגוגל. כל החיים שלי עבדתי בחברת 'חילנטק' שעושים משכורות להרבה מוסדות. עבדתי גם 12 שנה ביחידה המחשבים של בנק מזרחי. אני באה מתקופה שלא היה גוגל ולא היו ניידים, היום הכל נגיש".
"טובה באקסל, בפייסבוק ובגוגל. מרגלית בן צבי, בת 77
(צילום: ליהי קרופניק, ירון ברנר)
יהודה (שם בדוי), בן 70 מירושלים, אמר גם הוא ל-ynet כי "משרד האוצר גוזר עלי חיים בעוני. עבדתי במקום שצמצם את מספר העובדים זמנית. בינתיים, מהשבוע הבא אשאר עם קצבת ביטוח לאומי בלבד, כאשר אני מסוגל ורוצה להמשיך לעבוד. למה שוב שכחו אותנו?".

מבוגרים חוזרים פחות לעבוד

בהקשר ישיר לכך, מדו"ח שירות התעסוקה שפורסם שלשום (ד') עולה כי בעוד קצב החזרה לעבודה של הצעירים מתחת לגיל 34 היה גבוה משמעותית משל יתר קבוצות הגיל, הרי שקצב החזרה לעבודה של דורשי העבודה המבוגרים ביותר היה הנמוך ביותר.
כך, מספרם המצטבר של דורשי העבודה הצעירים ירד במהלך חודש מאי ב-15.5%, מספרם המצטבר של דורשי העבודה בגילים 35-50 ירד ב-10.3% ואילו מספרם המצטבר של דורשי העבודה מעל גיל 51 ירד ב-8.7% בלבד.
5 צפייה בגלריה
ליברמן בפגישה ראשונה על התקציב
ליברמן בפגישה ראשונה על התקציב
"מתווה דרקוני ובלתי מאוזן". שר האוצר, אביגדור ליברמן, ובכירי האוצר
( צילום: דוברות משרד האוצר)
השרה לשיוויון חברתי, חה"כ מירב כהן (יש עתיד), אמרה בעניין כי "כבר היום אנחנו רואים שקשה למבוגרים כיום למצוא עבודה, והניסון העולמי מראה שאחרי משברים זו הקבוצה שהכי מתקשה לחזור לשוק העבודה. לכן ביום הראשון שבו נכנסתי למשרד לשיוויון חברתי התחלתי לגבש תוכנית עבודה לעידוד תעסוקת מבוגרים. עם התקציבים והתמיכה הממשלתית המתאימים, אפשר ליישם אותה במהירות רבה. יציאה משוק העבודה של אוכלוסיית המבוגרת עלולה לדרדר אותם לעוני ובדידות, ובטווח הארוך תעלה למדינה ביוקר".
5 צפייה בגלריה
ישיבה הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית
ישיבה הוועדה המיוחדת לענייני החברה הערבית
השרה מירב כהן
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ח"כ אופיר כץ, הגיש באותו נושא שאילתה דחופה בשם מספר חברי אופוזיציה לשר האוצר ליברמן, הכוללת גם בקשה לדיון דחוף בוועדת הכספים על מה שכינה "הפקרת בני ה-67 ומעלה". כץ טען כי "לא יתכן ששר האוצר הנכנס ליברמן יפקיר את האוכלוסייה החלשה בישראל. הם היו הראשונים להיפלט ממעגל העבודה בשל משבר הקורונה והם אלו שיחזרו אחרונים. אני נלחמתי בפקידי האוצר בוועדת הכספים על מנת שיאריכו לבני 67 ומעלה את המענק עד יוני 2021 ונדרשת כאן הארכה נוספת".
5 צפייה בגלריה
ח״כ אופיר כץ בהצבעה על החוק
ח״כ אופיר כץ בהצבעה על החוק
ח״כ אופיר כץ
(צילום: דוברות הכנסת)