כיוונתם את מחשב ההשקיה למשך 10 דקות פעמיים ביום, אך הגינה שלכם עדיין מתייבשת בימי השרב? ייתכן שיש תקלה בטפטפות. כדי שלא תגלו את זה כשהנזק יהיה גדול ויקר מדי, הנה כמה דברים שחשוב לבדוק בדיוק בימים אלו, בהם השמש קופחת ומייבשת את הצמחים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התקלה: סתימה בטפטפות

הסיבה לתקלה: "לרוב, זה קורה בשל שתי סיבות עיקריות: האחת, שורשים קטנים שחודרים פנימה אל תוך הצינור וסתומים את פתחי ההשקיה", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "השנייה, בגלל איכות המים בישראל, אשר מלאים באבנית".
מה עושים? "הפתרון האידאלי הוא להחליף את הצינורות, כשמזהים שהם כבר נסתמו", ממליץ אגם בר יהודה מאגם פתרונות מים. "במקרה כזה, כדאי להחליף את כל הקו של הגינה, מהברז שממוקם ליד מחשב ההשקיה, כולל כל הצינורות שמובילים אותו".
לדבריו, "ישנם כאלה שמסתפקים בהחלפה נקודתית של מקטע צינור, אבל כדאי לקחת בחשבון שכשיש במערכת ההשקיה מקטעים חדשים ומקטעים ישנים, היא לא תתפקד בצורה מיטבית. זו עלות זניחה יחסית, שכן צינור עולה כ-3 שקל למטר רץ, עם טפטפות במרווח של 30 ס"מ, וברגע שהצינור אחיד בבלאי שלו, הוא משקה את הגינה בצורה יעילה ואחידה. זאת, מבלי שחלק מהצמחים יקבלו יותר מים, וחלק פחות, מה שמשפיע ישירות על משך ההשקיה שלנו.
"כלומר, אם ניאלץ להפעיל את כל הקו למשך זמן השקיה ארוך יותר, רק בגלל הבדלי בלאי בין מקטעי הצנרת, לא נחסוך כסף בסופו של דבר, ורק נגרום לבזבוז מים במקטעים שבהם הטפטפות חדשות יותר".
ישנו פתרון נוסף, של פתיחת חורים אחרים בצינור, בסמוך לחורים הקודמים. "אני לא ממליץ על פתרון זה, מאותן סיבות שהוזכרו כעת", אומר בר יהודה. "עלות החלפת טפטפות אחת לכמה שנים זניחה, והיא מאפשרת לשמור על הצמחייה היקרה שלנו, שהיא העלות האמיתית הגבוהה של הגינה. זה מאוד לא כלכלי לחסוך כסף ולהימנע מהחלפת הטפטפות שנסתמו, ובכך לגרום להשקיית יתר או לנזק לצמחייה".
אם ממליצים לכם להשתמש בחומר שמונע סתימות בצנרת ההשקיה, קחו בחשבון שזהו פתרון גרוע שעלול לפגוע בצמחים ובעצי הדר. "ממש לא מומלץ להזרים חומרים שעלולים לפגוע בצמחיה ובבריאות שלנו, שכן פירות הדר משמשים אותנו גם כמזון", מסביר בר יהודה. "ולכן, כדאי לבדוק על התווית מהו החומר, ולהתייעץ עם משתלה לפני שממהרים להשתמש בו".
כמה יעלה התיקון: "עלות תיקון מסוג זה נמוכה יחסית, וכרוכה לרוב רק בעלות של דמי ביקור, אשר נעה סביב 200-250 שקל, כשייתכן שיתווספו גם עלויות של החומרים (בטווח של 50-200 שקל, בהתאם להיקף התקלה)", מציינים במוקד השירות.
2 צפייה בגלריה
 המתזים אמורים להתרומם מגובה הקרקע, רק בזמן ההשקיה
 המתזים אמורים להתרומם מגובה הקרקע, רק בזמן ההשקיה
המתזים אמורים להתרומם מגובה הקרקע, רק בזמן ההשקיה
(צילום: shutterstock)

התקלה: ראשי המזתים נהרסו

הסיבה לתקלה: רוב התקלות לראשי מתזים ולממטירים נגרמים כתוצאה מהתקנה רשלנית של הגנן או של בעל הנכס שמחליט להתקין בעצמו ולא מודע לחשיבות התקנה בגובה אפס.
"על מתזים וממטירים להיות מותקנים בגובה אפס, כדי למנוע מצב שהם מהווים מכשולים לכל מי שמסתובב בגינה", מסביר בר יהודה. "המתזים והממטירים בנויים מקפיץ שעולה במהלך הפעלת מערכת ההשקיה, ובסיום יורד למטה, לקו אפס עם גובה הקרקע".
לדבריו, "ברגע שהם מותקנים כך שהם גבוהים יותר מגובה הקרקע, כשמכסחים את הדשא, ניתן להרוס בהחלט את המתז.
"בנוסף, הם מסוכנים ומהווים מכשול בולט מקו הקרקע, והדבר מסוכן במיוחד לילדים ולבעלי-חיים שמשתוללים בגינה, וגם יכולים להיהרס בעצמם כתוצאה מכדור תועה או מכל מגע עם כלי עבודה בגינה".
"המתזים והממטירים אמורים להחזיק 5-10 שנים מיום ההתקנה שלהם, בהנחה שההתקנה נכונה ושאתם משתמשים בסנן נגד אבנית", מוסיף בר יהודה. "ובכל זאת, גם המתזים והממטירים יכולים להיהרס במצב שבו אין סנן מים בשיבר הראשי, שכן ברגע שמצטברת בהם אבנית, הקפיץ שלהם יכול להישבר, והם לא יסתובבו או יפעלו בצורה תקינה".
כמה יעלה התיקון: "גם במקרה זה מדובר בתיקון זול יחסית, שכן ראש מתז עולה 25-40 שקל, וממטיר עולה 50-80 שקל", מציינים במוקד השירות. "אם כיסחתם את הדשא והרסתם יותר ממתז או ממטיר אחד, עשו חישוב כולל ותראו שסביר להניח שלא תשלמו יותר מכמה מאות שקלים עבור החלפת כל המתזים והממטירים שנהרסו".

התקלה היקרה ביותר: החלפת מחשב השקיה

הסיבה לתקלה: לרוב, מחשב השקיה יתקלקל עקב בלאי טבעי, אך לעתים גם בשל הפעלה אגרסיבית שלו. בר יהודה: "מחשבי ההשקיה הישנים החזיקו מעמד גם 25 שנים רצוף, אך כיום תדירות ההחלפה הנדרשת היא אחת ל-10 שנים, בגלל איכות הייצור.
"כמובן, שזה גם תלוי במשתמש. אם לוחצים בצורה חזקה מדי על הכפתורים, זה יגרום לבלאי מהיר יותר שלו.
עוד כתבות בנושא:
מה עושים: "לפני שמזמינים את הגנן, יש לצלם לו את מערכת ההשקיה, כדי שהוא יגיע עם רכיבים חלופיים מתאימים, ולא תצטרכו לממן שני ביקורים שלו", ממליציים במוקד השירות. "נצלו את הגעתו לבדיקת תקינות כל המערכת, ואם יש צורך להחליף גם מתזים או טפטפות, כדאי לנצל את אותו הביקור לשם כך. הזמנה של בעל מקצוע לשני תיקונים בנפרד, תעלה לכם יותר כסף בסופו של דבר, מאשר אם תקבל תמחור גלובאלי".
כמה יעלה התיקון: "מחשב ההשקיה הוא רכיב יקר יחסית במערכת ההשקיה", מציינים במוקד השירות. "מחשב השקיה עולה החל מ-400 שקל, למחשב הכולל ברז השקיה אחד, ויכול להגיע גם ל-1,200 שקל, עבור מחשב הכולל שישה ברזי השקיה".
צריכים גנן? לחצו כאן
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"
פורסם לראשונה: 07:47, 02.06.20