טרנד שיווקי או הגנה אמיתית על הסביבה? מי עדן הודיעה היום (א') שבקבוקי המים המינרליים של החברה בגודל 1.5 ליטר, יהיו עשויים מעתה מ-25% פלסטיק (פוליאתילן טרפטלט) ממוחזר (rPET). הבקבוקים כבר נמצאים על המדפים. החברה, שאוגרת מי מעיין בבקבוקי פלסטיק ומוכרת אותם לצרכנים, הודיעה כי היא שואפת להגיע ל-100% פלסטיק ממוחזר בבקבוקיה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מי עדן אף מיתגה את הבקבוקים בסימון ירוק בולט, בו כתוב: "הבקבוק מיוצר מפלסטיק ממוחזר" מתחת לכיתוב זה, באופן פחות מובלט, נכתב כי מדובר ב-"25% פלסטיק ממוחזר". לשאלה מדוע היא משתמשת ב-25% פלסטיק ממוחזר בלבד בבקבוקיה, הגיבה מי עדן כי "המהלך הדרגתי מתוך כוונה להעלות את אחוז הפלסטיק בחודשים הקרובים. למהלך יש עלויות חדשות - שימוש בפלסטיק ממוחזר הוא יקר יותר", כך נמסר. לפי מי עדן, כרגע אין עליית מחירים לקמעונאים.
3 צפייה בגלריה
 בקבוק מפלסטיק ממוחזר, אבל רק 25% ממנו. מי עדן
 בקבוק מפלסטיק ממוחזר, אבל רק 25% ממנו. מי עדן
בקבוק מפלסטיק ממוחזר, אבל רק 25% ממנו. מי עדן
(צילום: יח"צ)

אין ייצור של בקבוקים ממוחזרים בישראל

סוג הפלסטיק הזה אמנם יכול להתמחזר שוב ושוב, אך בישראל כלל אין תשתית למחזור פלסטיק לשם יצירת בקבוקים. כן ניתן למחזר בארץ פלסטיק מבקבוקים, אך יוצרים ממנו מוצרים שאינם בקבוקים, כמו סלסלות פלסטיק. כיוון שאין ייצור של rPET בישראל, את החומר הממוחזר עבור בקבוקים, חברות קונות מאירופה או טורקיה.
לאחרונה פורסם כי גם נביעות עוברת בהדרגה לבקבוקים העשויים 50% פלסטיק ממוחזר rPET שיעור גבוה של פלסטיק ממוחזר מזה שהציגה מי עדן. נביעות, היא חברה מקבוצת קוקה קולה ישראל, שגם היא משתמשת עבור המשקאות הקלים שלה בעיקר בבקבוקי פלסטיק. נראה שהמהלך נעשה במים מינרליים תחילה בשל התדמית "הבריאה" שלהם. למרות זאת, החברות עדיין לא עברו לבקבוקים ממוחזרים חלקית בגדלי חצי ליטר.
3 צפייה בגלריה
50% פלסטיק ממוחזר. נביעות
50% פלסטיק ממוחזר. נביעות
50% פלסטיק ממוחזר. נביעות
(צילום: יח"צ)
נביעות מיתגה את הבקבוקים החדשים שלה בירוק (בפלסטיק שעוטף אריזת שישייה) וכן בכיתוב בפונט גדול: "הבקבוק הידידותי". בפונט קטן יותר נכתב: "העשוי מ-50% פלסטיק ממוחזר". גם כאן, הבקבוק לא עשוי לגמרי לפלסטיק ממוחזר.
לפי נביעות, החברה הפחיתה בכ-30% את משקל הבקבוקים שלה מאז 2015. לטענתה ההפחתה נעשתה עבור שמירה על איכות הסביבה. בנוסף, היא משתמשת בבקבוקים חסרי צבע כדי להקל על המחזור. במי עדן מדגישים כי הצבע הכחול של הבקבוקים שלהם כבר לא מקשה על המחזור כבעבר.

טמפו מציעה כוסות מתכלות, אך לא בקבוקים

שימו לב שאף אחת מהחברות לא מוכרת בקבוק מחומר מתכלה. כלומר, כזה שנעלם עם הזמן. טרם המהלכים השיווקיים של מי עדן ונביעות, חברת טמפו הודיעה שתחלק כוסות חד פעמיות בחופי הים, ברי ומסעדות של בירות גולדסטאר, היינקן ומכבי, העשויות מפולימר הניתן למחזור כפוליפרופילן רגיל.
3 צפייה בגלריה
 כוס ידידותית לסביבה. טמפו
 כוס ידידותית לסביבה. טמפו
כוס ידידותית לסביבה. טמפו
(צילום: יח"צ)
בניגוד למי עדן ולנביעות, הכוסות האלה לא רק ניתנות למחזור, אלא גם מתכלות במטמנה תוך שלוש שנים במידה ולא הגיעו למתקן מחזור. לטענת טמפו הן יתכלו גם בהשלכה בטבע. גם פה החברה דאגה למיתוג מיוחד לכוסות אלה, אך כרגע לא עשתה מהלך דומה בבקבוקים שלה.