אושר יבוא ביצים מוגדל לקראת פסח כדי למנוע מחסור שייגרם מבהלה לביצים: משרד החקלאות חילק למשווקי הביצים הגדולים מכסה פטורה ממכס של 110 מיליון ביצים, 90% מתוכה כבר נוצלה ו-100 מיליון ביצים יעשו דרכן ארצה מאיטליה, ספרד, פורטוגל ואוקראינה, כך לפי המשרד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ניתן לזהות את ביצי הייבוא לפי סימון שם המדינה על גבי הביצים. גובה המכס על ביצים שהיבואנים חוסכים: 30 אג' לביצה. "ככל שיידרש, בהתאם לביקוש, משרד החקלאות ופיתוח הכפר יפתח מכסות ייבוא נוספות פטורות ממכס", כך נמסר.
1 צפייה בגלריה
מדפי ביצים ריקים, הגבלות קנייה בשופרסל
מדפי ביצים ריקים, הגבלות קנייה בשופרסל
מדפי ביצים ריקים לקראת פסח בשנה שעברה
(צילומים: מירב קריסטל ואודי עציון)
ב-2020 לאור משבר הקורונה, משרד החקלאות הגדיל את המכסה הפטורה ממכס למשווקי הביצים ל-100 מיליון ביצים, אך לאור העלייה התלולה בביקוש ובעיות הובלה - צרכנים עמדו מול מדפים ריקים.
"מדי שנה לקראת חג הפסח נרשמת עלייה משמעותית בביקוש לביצים, כיוון שמדובר בחג המאופיין בצריכה מוגברת שלהן. על כן, משרד החקלאות נערך גם השנה על מנת לשמור על רציפות אספקה ומקיים הערכת מצב מדי שבוע באופן קבוע לבחינת הביקוש וההיצע של כלל מוצרי המזון הטריים. לולני ישראל מספקים את התצרוכת המקומית ברוב ימות השנה, והעלייה בביקוש הצפויה בפסח תושלם באמצעות יבוא".
חברת שיווק הביצים מ.לסר, שמחזיקה 30% מהשוק (ייצור מקומי), הודיעה שתייבא 25 מיליון ביצים. יבוא ביצים מהווה 5% מפעילותה. לדברי שמואל לסר, בעל החברה, הוא מייבא בשל חשש מביקוש חריג לביצים, כפי שהיה אשתקד. פסח הוא חג שצריכת הביצים בו מוגברת לנוכח השימוש המוגבר בביצים במאכלי החג.
"בנוסף ליבוא דרך הים, נענינו לבקשות של משרד החקלאות ויזמנו רכבת אווירית של ביצים כדי לענות על הביקוש החריג, דבר שהיה כרוך בעלויות כבדות. השנה התחלנו כבר בייבוא של 25 מיליון ביצים ואני מעריך כי נוכל לעמוד בביקוש הגבוה ולספק את הביצים לחג לכלל הצרכנים בישראל".
לדברי לסר, למרות שחג הפסח חל רק בעוד כחודש, רשתות השיווק כבר הגבירו את ההזמנות לחג הפסח. לדבריו, "החקלאים בישראל מספקים מדי יום את מלוא תצרוכת הביצים אבל הייצור המקומי אינו מסוגל לענות על העלייה בביקוש הגבוה בחגים".
מדובר בייבוא של ביצים שנמכרות במחיר מפוקח: לא כולל ביצים אורגניות, ביצי חופש וביצים מועשרות באומגה. תבנית של תריסר ביצים בפיקוח נמכרת ב-12.4 שקלים מחיר מקסימום לביצים בגודל XL; 11.3 שקלים לגודל M ו-11.3 שקלים לגודל L. יש רשתות שמוכרות ביצים במחירים נמוכים יותר. עקב כך תבנית של 12 ביצים בגודל XL נמכרת ברשתות ב-12.4-12.3 שקל, אריזת גודל L נמכרת ב-11.3-9.7 שקל ותבנית בגודל M נמכרת ב-10.4-9.9 שקלים.
בשיא משבר הקורונה חל ביקוש יתר לביצים עת צרכנים הלו לאגור תבניות ביצים בביתם. הביקוש הגיע לשיא סביב פסח והביא לכך שרשתות החלו למכור גם נוזל ביצים כתחליף לביצים חיות.