רק 50 אלף דירות מתוך יעד הבנייה בעיר ירושלים יהיו מיועדות למגזר הערבי. כך עולה מדו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת (ממ"מ), שהגיע לידי ynet ויוצג היום (ג') בדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בתוכנית הבנייה רכס לבן השנויה במחלוקת. מדובר בשיעור של 22% בלבד שיהיה מיועד למגזר, מכלל הדירות המתוכננות להיבנות, וזאת למרות שהמגזר מהווה 38% מכלל תושבי העיר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מבחינת החלוקה של הדירות החדשות בין מגזרי העיר, 59% מיועדות לציבור הכללי, 19% לציבור החרדי וכאמור 22% לציבור הערבי. אחת הבעיות המרכזיות בשכונות במזרח ירושלים היא הקושי להשיג אישורי בנייה חוקיים, וכתוצאה מכך יש אלפי יחידות דיור לא חוקיות שאת חלקן המדינה הורסת. אולם לפי ממצאי הדו"ח, כעת מתברר כי המדינה רחוקה מלענות על הביקושים לבתים במגזר הערבי והבעיה הכאובה צפויה להימשך עוד שנים ארוכות.
2 צפייה בגלריה
רכס לבן
רכס לבן
רכס לבן
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
תוכנית הבנייה ברכס לבן, שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בירושלים בשנה שעברה, משתרעת על שטח של כ-840 דונם. היא כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה ובה כ-5,250 דירות ועוד כ-300 יחידות דיור מוגן במבנים בני 5–12 קומות, לצד שטחי מסחר ותעסוקה וכ-300 חדרי מלון, שטחים ציבוריים, חניון "חנה וסע" ושטחים המיועדים למתקנים שונים ובהם מתקן להפקת אנרגיה מגז טבעי.
התוכנית, שנתקלת בהתנגדות מצד גופים ירוקים בשל הבנייה בשטחים פתוחים, שנויה במחלוקת בעיקר בשל הפגיעה הצפויה בערכי טבע ונוף, ועקב החשש מהשלכותיה על העיר בהיבטים שונים. אולם, מקדמי התוכנית סבורים שהיא חיונית כדי לספק דירות חדשות בעיר.
כמחצית מכלל הדירות בתוכנית יועדו בהסכם הגג של עיריית ירושלים עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) כקרקע משלימה לפרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות העיר. כלומר, שימוש בשיווקי הקרקע לתוכנית כדי לסייע במימון פרויקטים להתחדשות בשכונות ותיקות בירושלים.

היעד: להכפיל את מספר הדירות בבירה תוך 15 שנה

על פי הדו"ח, ב-2019 היה בירושלים המספר הגבוה ביותר של דירות בארץ - 228,948 יחידות דיור שהן כ-8.5% מסך הדירות בישראל. בלשכת התכנון המחוזי בבירה העריכו כי לפי הפוטנציאל התכנוני, יעד התכנון במחוז לשנת 2040 הוא כ-260 אלף יחידות דיור - כלומר הכפלה של מספר הדירות בעיר תוך 15 שנה. בפועל יאושרו כפי הנראה 230 אלף דירות, מהן 86% בהתחדשות עירונית ו-14% בבנייה חדשה.
בנוגע לבנייה ברכס לבן, אחת הריאות האחרונות שנותרו מסביב לירושלים, מדגיש מחבר הדו"ח כי "בהתאם למגמת הקידום המהיר של בינוי בהיקפים גדולים, עשויה להיווצר העדפה לקידום בנייה על שטחים פתוחים, שכן על אף שאלו דורשים בניית תשתיות חדשות, אין בהם את המורכבויות (הכלכליות, הציבוריות, המשפטיות) ומשך הזמן הארוך המאפיינים פרויקטים של התחדשות עירונית, ויש בצידם הכנסות למדינה משיווק הקרקעות החדשות לבנייה".
2 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ'
ח"כ מיקי חיימוביץ'
פיתוח זה חשוב והכרחי, אבל השמירה על הסביבה היא הערובה הבריאותית והכלכלית שלנו". ח"כ מיקי חיימוביץ'
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ מיקי חיימוביץ', שזימנה את הדיון ואת הדו"ח אמרה כי "ביקשתי לקיים את הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בנושאי תוכניות הבנייה במחוז ירושלים על מנת להעלות את חשיבות שימור ערכי הטבע - המעיינות, הריאות הירוקות ושטחי המחיה של בעלי החיים שעלולים להיפגע בעקבות תוכניות בנייה באזור. פיתוח זה חשוב והכרחי אבל השמירה על הסביבה היא הערובה הבריאותית והכלכלית שלנו. לכן צריך לקדם התחדשות עירונית לפני שמחריבים שטחים חדשים בעלי ערך אקולוגי. הבאת השיקולים הללו לשולחן קבלת ההחלטות זו המשימה שלי".
עופר ברקוביץ יו"ר סיעת התעוררות בירושלים, מסר: "בשנתיים האחרונות יש שינויים בבנייה חדשה בעיר לאור מדיניות בנייה גבוהה על צירי רכבת קלה, בנייה בגבעת המטוס, וגם התקדמות בתחום התחדשות העירונית בעיר. אלו מאפשרים אלטרנטיבות אחרות לבניה שאינן מחייבות את הריסת רכס לבן והמעיינות. אני קורא לחשיבה מחודשת על תוכנית הבנייה, באופן שמאפשר התחדשות עירונית תוך שמירה על הנגישות לטבע".