מהלך חדש של שרת התחבורה מירי רגב להצלת אל על: אחרי התייעצות עם שר האוצר ישראל כץ, הנחתה רגב את גורמי המקצוע במשרדה לפעול באופן מיידי לקידום תיקוני חקיקה שיאפשרו לאל על הארכה בהשבת הכספים לנוסעים שכרטיסי הטיסה שלהם בוטלו בעקבות הקורונה. המהלך יאפשר אורך נשימה למשא ומתן בין האוצר לחברה ויסייע לצדדים להתכנס ללוחות זמנים שיאפשרו את מתן ערבויות המדינה וביצוע ההנפקה לציבור.
לפי החוק, אל על אמורה להשיב החל מ-14 באוגוסט ( 90 יום לאחר אירוע הביטול) את מחיר הכרטיסים ששולמו ובוטלו. החברה חייבת לנוסעיה על כרטיסים אלה יותר ממיליארד שקל, אותם תצטרך להחזיר לא יאוחר מ-90 יום לאחר מועד הכרטיס. בחברה מקווים שחלק מהנוסעים יעדיפו שובר לנסיעה עתידית בשווי גבוה יותר מזו שבוטלה.
בנוגע לשאלה של טובת הצרכן, סבורה רגב שאם הממשלה לא תציל את אל על - החברה תלך לכינוס נכסים וכספם של הנוסעים ירד לטמיון. לטענתה, בדרך זו ניתן יהיה לשמור על הכספים של הנוסעים.
בימים האחרונים נוצר משבר חריף בין צמרת האוצר לדירקטוריון אל על, מה שעורר חשש לגבי היכולת של החברה לעמוד בלוחות הזמנים שיאפשרו את הזרמת הסיוע מהמדינה והצלת החברה.
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, הוציא הערב הודעה שבה כתב כי "חמישה חודשים יושבים 6,000 עובדי אל על בבית ללא פרנסה, ללא ביטחון תעסוקתי וללא עתיד הנראה באופק. בזמן הזה הסכימו עובדי החברה למתווה שהציע משרד האוצר וחתמו על הסכמי התייעלות כואבים מאוד הכרוכים בפיטורי אלפי עובדים. בכל העולם ממשלות העניקו לחברות התעופה מענקים במיליארדי דולרים, ובעוד שכל החברות במשק מקבלות מענקים - חברת אל על לא קיבלה שקל".
עוד כתב כי "עובדי אלעל מאסו בהתנהגות משרד האוצר וקוראים לראש הממשלה לעצור את הביזיון שמתרחש ומונע את הצלת החברה. לא ייתכן שמספר פקידים ירסקו פרנסה של עשרות אלפי משפחות בישראל. בעוד שכל חברות התעופה בעולם מתחילות לחמם מנועים ולחזור לפעילות פקידי האוצר עסוקים במתווה. כל מתווה שיהיה מנוגד למתווה אשר התחייב האוצר לחברה בעת חתימת ההסכמים יוביל לביטול ההסכם עליו חתמו העובדים".
מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, שלח היום מכתב למשרד האוצר בבקשה לסיוע ביניים. במכתב צויין נושא ההחזר כאירוע שעלול להכניס את החברה לחדלות פירעון באופן מיידי, אם לא יתקבל בינתיים סיוע כלשהו מהמדינה.
עוד תסבוכת באל על: ביטוח הדירקטורים יפוג עוד יומיים
למרות יוזמת רגב ומשום שלא ברור כמה זמן יארך תיקון חקיקה, אל על עדיין בסכנה מיידית לחדלות פירעון. הסיבה: תוקף ביטוח הדירקטורים באל על מפני תביעות, פג בעוד יומיים.
המבטחים דורשים כתנאי לחידוש הביטוח התחייבות בכתב של המדינה לקיום מתווה הסיוע - התחייבות שתקועה בשל מחלוקות בין האוצר לבין בנק לאומי, שאמור להעמיד לחברה את ההלוואה בערבות מדינה. ללא פתרון לנושא הביטוח לדירקטורים מפני תביעות על הפרת אמון, הדירקטוריון צפוי להתפזר.
לכלכליסט נודע כי המחלוקות נסובות סביב גובה הריבית והעמלה על ההלואה שדורש הבנק: האוצר דורש ריבית שנתית נמוכה מ-5% - גובה הריבית שהבנק דורש לשנה על ההלוואה, בנוסף לדרישה לוויתור של הבנק על עמלת העמדת הלוואה. כמו כן, האוצר אינו מאשר לבנק את דרישתו לסינדיקציה - צירוף מוסדיים וגורמים מממנים אחרים להלוואה.
החשש הוא שכל זמן שלא סוכמו תנאי ההלוואה בין הבנק לאוצר, המדינה לא תעמיד התחייבות שנדרשת כעת לאל על בעבור המבטחים. הבשורה הטובה היא ששר האוצר כץ הורה לפקידי משרדו בדיון שהתקיים היום (ד') להעביר לאל על סיוע ביניים 45 מיליון דולר עד שיתקבל, אם יתקבל, סיוע המדינה הכולל הלוואה של 250 מיליון דולר והנפקה בסך 150 מיליון דולר.
כאמור, ללא פתרון לנושא הביטוח לדירקטורים מפני תביעות על הפרת אמון, הדירקטוריון יתפזר - וגם הלוואת הגישור לא תציל את על אל מפירוק או הקפאה.
במקביל, רוזנברג, המשקיע החרדי שמעונין ברכישת אל על, לא מתייאש. עמיקם בן צבי, נציג משפחת רוזנברג בישראל, נפגש עם מנכ"לית האוצר קרן טרנר בניסיון לשכנע ביתרונה של הצעתו לרכישת אל על תמורת 75 מיליון דולר בעבור 45% ממניותיה. זאת לאחר שהתברר כי דירקטוריון אל על מעדיף את מתווה האוצר לסיוע לחברה.
באי כוחו של רוזנברג טוענים כי הצעתו היא הטובה ביותר כעת, במצבה של אל על שמתקרבת לחדלות פרעון. דירקטוריון אל על טען כי ההצעה מעורפלת וכי לא ברור מי הקונה - אלי רוזנברג, הבן בן ה-26, או אביו האזרח האמריקני, ודרש הבהרות לגבי מקור הכסף.
פורסם לראשונה: 19:01, 29.07.20