חברת אל על הודיעה היום כי היא מאריכה את החופשה ללא תשלום ל-6,000 עובדים עד ל-30 ביוני. מנכ"ל אל אל, גונן אוסישקין, שלח מכתב לעובדים הכולל תחזית קודרת לגבי השיבה לשגרה. "היקף הנוסעים לא יחזור לקדמותו בטווח הנראה לעין. כתוצאה מכך חברות התעופה, גדולות כקטנות, מקרקעות ומוציאות משירות מטוסים, מתאימות את רשת הנתיבים והיקפי הפעילות שלהן וכפועל יוצא מפטרות עובדים ומתאימות את גודלן למציאות החדשה", כותב אוסישקין.
אוסישקין ממשיך וכותב, כי "התחרות שחזינו עד כה, תחריף ותהיה קשה יותר בתקופת ההתאוששות וכולם ילחמו על אותם הלקוחות הבודדים שירצו או יהיו מוכרחים לטוס. אנו ניצבים בפני אתגר חסר תקדים לתעופה הישראלית ואל על בראשה. בחודש אפריל עברו בנתב"ג כ-8,500 נוסעים - היקף תנועה של שעה אחת בשיא הקיץ. לפי הערכות של נתב"ג מספר הנוסעים הכולל שיעברו בשדה השנה, יגיע לכדי 6 מיליון, לעומת תחזית של למעלה מ- 25 מיליון נוסעים אליהם נערכו בנתב"ג.
"תחזית התנועה לשנת 2021 מדברת על כשליש מההיקף שהיינו רגילים אליו. מתי נחזור לטוס? לאיזה יעדים נטוס? מתי יסתיים החל"ת עבור כל אחת ואחד מכם? יש לנו הערכות ותרחישים, אך רק המציאות, שלא בשליטתנו, תקבע את אופן חזרת החברה לפעילות. קצב ההתאוששות עד הגעה למצב יציב, יהיה איטי. לאור זאת, אין מנוס בשלב זה מקבלת החלטה על הארכת תקופת החל"ת עד ל-30 ביוני 2020. החזרה מחל"ת תהיה מדורגת ובהתאם לקצב הגידול בפעילות המסחרית של החברה – וגם זה יקרה רק בתנאי שנצליח לקבל את ההלוואה הנדרשת. התנאי הראשון שהציבו המדינה והבנקים לקבלת הלוואה - חתימה על הסכם עבודה שעיקרו יישום מלא של תוכנית ההתייעלות שגובשה. התוכנית נבנתה בהתאם לדרישות המדינה והבנקים, ממדובר בתוכנית כואבת ולמשך הרבה שנים, אך יחד עם זאת, היא הכרחית כדי לשרוד. הנזקים הכלכליים שספגנו. בזמנים קשים נדרשים צעדים כואבים ואין מחלוקת כי אלו הם אכן ימים קשים מאוד".
העובדים הגישו ערעור על החלטת בית הדין לעבודה
בתוך כך, ועד עובדי החברה הגיש צו עיכוב ביצוע וערעור לבית הדין הארצי לעבודה, באמצעות בא כוחו, עו"ד יפעת גירון, על החלטת בית הדין האזור לעבודה בתל אביב למשוך 105 מיליון שקל מכספי יתרות קופת הפיצויים של העובדים. צו העיכוב נועד לעכב את ביצוע פסק דין שהתקבל ב-30 באפריל.
העובדים טענו בערעור, כי בית הדין האזורי שגה בהחלטתו היות שהתעלם מההוראות המפורשות שנחתמו בהסכמים עם נציגות העובדים משנת 2003 שבהם ניתנה לנציגות שליטה בכספים העודפים שיצטברו בקופות הפיצויים. בנוסף טענו העובדים שאם פסק הדין לא יועכב הכסף שישוחרר לטובת אלעל בגלל מצבה הפיננסי - ייעלם ולא ניתן יהיה להשיבו.
בנוסף, הגישה אתמול קבוצת פורשים מעובדי אל על ערעור על החלטת בית הדין האזורי שלא לצרפם כצד בדיון, וגם הם מתנגדים למשיכת הכספים. אם בית הדין הארצי יקבל את הערעור, והכסף לא יוזרם, מדובר בחשש אמיתי להמשך פעילותה של אל על.
אתמול הודיעה החברה כי היא דוחה את חידוש טיסותיה ל-30.6.