דבריה אתמול (ג') של שרת האוצר האמריקנית ולשעבר נגידת הבנק המרכזי בארה"ב, ג'נט ילן, כי "נראה שיהיה צורך להעלות מעט את הריבית בקרוב" - מקפיצים את הדולר בעולם וגם בישראל. שערו היציג של הדולר נקבע היום (ד') על שיא חדש מאז אמצע חודש אפריל - 3.265 שקלים. גם התערבות בנק ישראל במסחר בראשית השבוע השפיעה כבר על עליית הדולר משער של 3.24 שקלים, הנמוך ביותר מזה חודשיים וחצי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההתבטאות של השרה ילן, שכבר גרמה לביקורת רבה בארה"ב, הגם שניסתה לחזור בה ממנה חלקית, גורמת לשקל להיחלש מול כל המטבעות, כולל האירו שעולה בכחצי אחוז ונקבע על שער יציג של 3.9239 שקלים.
2 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)
הנגידה לשעבר כשלה למעשה בלשונה - לדעת גורמים כלכליים בארה"ב - לאחר שהתייחסה להוצאות העצומות שעליהן הודיע נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, וקבעה כי אלה יחייבו "עליות מסוימות בשיעורי הריבית".
2 צפייה בגלריה
שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן
שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן
שרת האוצר האמריקנית ג'נט ילן
(צילום: AP)
בעקבות דבריה, צנחו שערי המניות בוול סטריט בכ-2%, והמשקיעים שמכרו מניות עברו לנכסים דולריים וכצפוי במקרים מסוג זה רכשו זהב.
בישראל, כמו בעולם, צופים כעת עליות במחירי סחורות רבים ואם אלה אכן יתממשו הן יגרמו כנראה בהמשך השנה לעליית שיעור הריבית הבסיסית במשק, על פי הערכות של כלכלנים, מ-0.1% ל-0.25%, השיעור שהיה קיים עד לאפריל 2020. אז הפחיתה הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד, פרופ' אמיר ירון - בשל פריצת משבר הקורונה - את הריבית הבסיסית בישראל משיעור של 0.25% ל-0.1%. מאז לא שונה גובה הריבית בישראל.
פורסם לראשונה: 12:03, 05.05.21