ניר כספי, מבעלי רשת לנדוור בביקורת חריפה על הסיוע לעסקים בישראל. צפו בריאיון באולפן ynet
(צילום: ירון ברנר, שחר גולדשטיין)

"חייבים להציל את העסקים הקטנים!": ניר כספי, מבעלי רשת בתי הקפה לנדוור התראיין לאולפן ynet בעקבות הפוסט שפרסם בפייסבוק על הסיוע הדל לעסקים בישראל, ואמר כי "בישראל עושים הכל כדי לא לתת את הכסף".
"בארבע השנים האחרונות אני חי בבוסטון ויש לי את הזכות לראות איך מתמודדים עם המשבר הכלכלי פה לעומת ישראל", כתב כספי בפייסבוק, ופירט על הפערים בין הסיוע שניתן לעסקים בארץ בהשוואה לסיוע שניתן לעסקים במדינות אחרות בעולם.
1 צפייה בגלריה
סניף לנדוור סגור בצל הקורונה
סניף לנדוור סגור בצל הקורונה
סניף לנדוור סגור בצל הקורונה
(צילום: עידן ארבל )
באולפן ynet אמר כספי כי הוא סבור שהמדינה חייבת להזרים כסף לעסקים הקטנים, וכמה שיותר מהר. "הייתי קודם כל נותן כסף לעסקים הקטנים כדי שיצליחו לשרוד ואז מתחיל לבדוק, כי מה שעושים היום זה הכל כדי לא לתת את הכסף.
"זה ההבדל שדיברתי עליו בפוסט שלי, כי פה בארה"ב לא בדקו סיכונים, בדקו רק שלא מדובר בהונאה. ברגע שהבינו את זה העבירו את הכסף, ועכשיו מייצרים איזשהו תמריץ לעסק להחזיר את העובדים, להתחיל לשלם להם משכורת, וזה בעצם מריץ את כל הכלכלה מלמעלה למטה ולא הורג את שכבת הביניים שהיא העסקים הקטנים".
המדינה העמידה ערבות להלוואות, זה לא מספיק בעיניך?
"המדינה לא בדיוק העמידה ערבות להלוואות, ערבות להלוואות זה מה שעשו פה בארה"ב. נתנו 100% ערבות להלוואות. כשהמדינה באה ואומרת לבנקים תיקחו אתם את הסיכון ואנחנו ניתן לכם 15% ערבות על ההלוואות זה לא באמת לתת. מעבר לזה, העובדה שבארץ לא מציעים מענקים - כל המדינות האחרות מבינים שההלוואות זה לא הפתרון האמיתי. הפתרון האמיתי הוא להכניס את היד לכיס ולתת כסף לאנשים כי יש פה פגיעה אמיתית, זה משהו שהוא חיצוני לעסק, אין פה באמת ערבות של המדינה, יש ניסיון להציג כאילו יש".
איך זה משפיע עליכם, יש מחשבות על סגירת סניפים, פיטורי עובדים?
"אנחנו בלנדוור מורכבים מהזכיינים שלנו. אני מאמין שאת הסיבוב הזה אנחנו נשרוד אבל מה יהיה אחרי זה? הזכיינים שלנו, ופה המלחמה היא בשבילם, היא בשביל כולנו אבל קודם כל בשביל העסקים הקטנים. בתי הקפה שצריכים מחר לשלם לעובדים וצריכים מחר להתחיל להזיז את העסק והם לא יוכלו לעשות את זה. אני מעריך שהמדינה תתעשת ותיתן פתרון אמיתי לבעיה, ולא תספר סיפורים. ברגע שזה יקרה הזכיינים יצליחו להתרומם, ויחד עם זכיינים מצליחים גם הרשת עצמה תצליח".