NSO, חברת הסייבר שמוכרת מערכות ריגול וניצבה בעבר במרכז שערוריות וביקורת ציבורית קשה, פתחה שלוחה ביישוב ספיר שבערבה התיכונה - ונכנסת גם לחנך את הדור הבא בבתי הספר באזור.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ב-2016 עמדה NSO במרכז תחקיר של ה"ניו יורק טיימס", לפיו התוכנה של החברה שימשה לריגול אחר עיתונאים ובני משפחותיהם, ככל הנראה מצד ממשלת מקסיקו. בנוסף פורסם שהחברה מכרה את תוכנת הריגול שלה, "פגסוס", למדינות מאיחוד האמירויות ומהמפרץ הפרסי, וזו שימשה למעקב אחר מתנגדי משטר.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל NSO חוליו וראש המועצה בלום, בטקס חנוכת השלוחה
מנכ"ל NSO חוליו וראש המועצה בלום, בטקס חנוכת השלוחה
מנכ"ל NSO, שלו חוליו, וראש המועצה, ד"ר אייל בלום, בטקס חנוכת השלוחה
(צילום: באדיבות NSO)
גם ארגון "אמנסטי" פירסם שממשלת מרוקו השתמשה לכאורה בשירותי הריגול של החברה נגד עיתונאים. NSO, יש לציין, התחייבה פומבית למנוע ניצול לרעה של מוצריה לפגיעה בזכויות אדם.
ביום חמישי האחרון חנכו נציגי החברה שלוחה חדשה שלה באזור התעשייה ביישוב ספיר. "אנחנו פותחים פה עשרות משרות ומתחילים בתהליך גיוס עובדים, לתחום האנטי-רחפנים", אמר מנכ"ל NSO, שלו חוליו, בטקס חנוכת השלוחה הדרומית.
"אני חושב שהקורונה הראתה לכולנו שלא חייבים לעבוד מהמשרד ובטח לא רק מהמרכז, אלא ניתן לעבוד מכל מקום. כבר לא חייבים לגור בתל אביב כדי לעבוד בהיי-טק, ואני מקווה שחברות נוספות יבינו זאת, יצטרפו אלינו ויקימו מרכזי פיתוח בערבה", הוסיף חוליו.
בשלוחה מועסקים כרגע שלושה עובדים בלבד, אך בחברה מעריכים שיוכלו לספק כ-100 משרות באזור.
בחברה לא דואגים רק לתעסוקה: נציגיה פועלים בשני בתי ספר תיכוניים בקרב תלמידי כיתות ט'-י”ב, כאשר מומחי NSO יורדים לערבה ללמד אותם את מקצועות הסייבר והטכנולוגיה.
2 צפייה בגלריה
מימין: סמנכ"ל NSO אשכר, מנכ"ל NSO חוליו וראש המועצה בלום, בטקס חנוכת השלוחה
מימין: סמנכ"ל NSO אשכר, מנכ"ל NSO חוליו וראש המועצה בלום, בטקס חנוכת השלוחה
מימין: סמנכ"ל NSO, רמון אשכר, מנכ"ל NSO, שלו חוליו, וראש המועצה, ד"ר אייל בלום, בטקס חנוכת השלוחה
(צילום: באדיבות NSO)
היוזמה למהלך, אומרים בחברה, הגיעה מהסמנכ"ל, רמון אשכר, שאביו היה ממקימי מושב עין יהב בערבה. "אנחנו לא עושים את זה בשביל יחסי ציבור חיוביים", אמר המנכ"ל חוליו, "אנחנו עושים את זה מתוך ציונות. יש לחברה תדמית ציבורית בעייתית, אבל אם היינו רוצים להילחם בזה, זו לא הדרך".
גם בערבה לא מודאגים במיוחד מהביקורת הציבורית על NSO. ראש המועצה ד"ר אייל בלום אמר: "זו חברת סייבר מהגדולות בישראל. הם עושים לנו פעילויות חינוכיות כדי שגם ילדי הערבה ייחשפו לנושא הסייבר. חלק מהתוכניות מתואמות עם משרד החינוך וחלק לא. הם עושים את המהלך לא מתוך כדאיות כלכלית אלא מתוך ציונות נטו".
בשל הקורונה הלימודים בבית הספר הופסקו וכעת הם מקיימים את הפעילות במתכונת חוץ בית ספרית. לכשיתחדשו הלימודים, הפרויקט יתחדש.