יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי, שיגר הבוקר (ו') מכתב חריף לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, שלדבריו לא עושה די ליישום הרפורמה בבנקים ומתכנן לאשר לבנק הפועלים להעמיק את אחיזתו בשוק התשלומים דרך אפליקציית ביט.

הפנייה נעשתה על רקע הפרסומים על כוונת בנק ישראל לאשר לבנק הפועלים להעמיק אחיזתו בשוק התשלומים באמצעות הנפקת כרטיס אשראי ע"י כ.א.ל שבבעלות בנק דיסקונט, באפליקציית התשלומים ביט.
1 צפייה בגלריה
ח"כ יעקב מרגי
ח"כ יעקב מרגי
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
לאחרונה פורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet כי בנק הפועלים יהפוך את האפליקציה המתחרה, ביט, לארנק דיגיטלי. הפועלים הודיע כי ההשקה תקרה תחת השם "ארנק ביט" וביט תציע מועדון לקוחות וכרטיס אשראי חוץ בנקאי - כלומר, גם ללקוחות שאינם לקוחות הפועלים.
ארנק דיגיטלי זה יישום נרחב יותר שמשמעותו תשלום באמצעות הסלולרי והרחבת השירותים הפיננסים מעבר להעברת תשלומים בין אנשי קשר או בתי עסק.
ביט היא האפליקציה הפופולרית בתחום וחולשת על 60% משוק העברות התשלומים בין אנשי קשר. הדבר מעניק עוצמה אדירה לפועלים משום שכאמור, רוב לקוחות ביט אינם לקוחות הבנק. מסתמן גם שלקוחות בנק מזרחי טפחות יוכלו להטעין את כרטיס האשראי הבנקאי שלהם לאפליקציית ביט. למזרחי טפחות אין אפליקציה דומה.
היו"ר מרגי, שרואה את הגברת התחרות בענף הבנקאות כיעד מרכזי מאז נכנס לתפקידו, מזכיר כי עוד השבוע עשה מאמצים לקדם חקיקה שתקל על המעבר בין הבנקים ותעודד את הרפורמה. על רקע זה כותב מרגי לנגיד, כי הוא "מגלה שמאמציי עלולים שלא להועיל, עקב התנהלות תמוהה של הפיקוח על הבנקים בראשותך".
לנוכח זאת דורש מרגי לקיים דיון ציבורי בוועדת הכלכלה, עוד קודם להחלטה. "הניסיון מראה כי ללא מעורבות אקטיבית ודומיננטית של ועדת הכלכלה, בנק ישראל מתקשה לקדם את התחרות ולהילחם בדואופול", כתב ח"כ מרגי לנגיד.
בנוסף כתב, כי "עקב משבר הקורונה, נעתרתי לדחות את צמצום המסגרות כרטיסי האשראי המונפקים על ידי הדואופול בשנה, ולדחות את יישום רפורמת המעבר בין בנקים בחצי שנה. להסכמה זו קדמו התלבטויות. חששתי כי דחיות אלו עלולות להתפרש כנסיגה מיישום הרפורמה בבנקאות. לצערי, התנהלות הפיקוח על הבנקים בעת הזו מביאה אותי לידי מסקנה כי החשש היה מוצדק".
בנק בנק ישראל מסר בתגובה: "בנק ישראל ישיב למכתבו של חבר הכנסת מרגי ישירות, כפי שמשיב לכל מכתב מנבחר ציבור שנשלח אל הבנק.
"בנק ישראל מקיים דיונים מקצועיים בתקופה האחרונה על סוגיית הפעילות של ביט בשוק התשלומים ועל התפתחויות שונות בשוק זה בכלל ותכלית כל החלטה של בנק ישראל שתתקבל בתחום זה אחת היא וזו בלבד: התאמת עולם התשלומים בישראל לחזית החדשנות הטכנולוגית בעולם, קידום התחרות ושיפור רווחת הצרכן.
"טובתו של הציבור הישראלי היא זו שעומדת לנגד עיניו של בנק ישראל, ולשם כך קידם הבנק שלל צעדים בשנים האחרונות, וביתר שאת במהלך המשבר".